מדיניות הבדיקות שונתה - אבל העומסים במתחמי הבדיקות עדיין כבדים. הבוקר נרשמו תורים ארוכים באחד המתחמים הגדולים בארץ, בגני יהושע בתל אביב, שבו מתבצעות גם בדיקות מהירות וגם בדיקות PCR.

ראש המתחם ערן מלכה תיאר: "יש פאניקה שנזרעה בציבור והיא צריכה לרדת. הרחבנו את המתחם לשמונה עמדות רכובות, הגדלנו את כוח האדם פי שלושה ומערכות המחשוב שודרגו ותוגברו. עם זאת, אי אפשר להגיע לבדיקת PCR ללא הזמנה על ידי קופות החולים. הבדיקות הללו נעשות רק לטובת בדיקות טרום ניתוח, למנועי חיסון ועוד".

אמש (ראשון) נחשף במהדורה המרכזית כי במד"א השתמשו בבדיקות קורונה מהירות שיעילותן באיתור וריאנט האומיקרון נמוכה פי 10 מאחרות. לפני כשלושה ימים במד"א החליפו את הבדיקות הללו בהנחיית משרד הבריאות, אך אלה עדיין נמכרות לציבור ברשתות הפארם. מלכה אישר את הפרסום: "מד"א החליפה את הבדיקות בהתאם להנחיות משרד הבריאות, כיום אנחנו עובדים עם הערכות הכי אמינות שאושרו על ידי המשרד".

פרופ' ארנון אפק, המשנה למנהל בית החולים שיבא, התייחס למחדל בדיקות האנטיגן: "יש חברות אמריקאיות בינלאומיות שעומדות בסטנדרטים, ויש חברות שוליות יותר. הביקוש המטורף הביא לכך שמכניסים ארצה הרבה מאוד בדיקות. זה תפקיד משרד הבריאות לבוא ולומר מה יעיל ומה לא כנגד האומיקרון. המשרד עושה תיקוף לבדיקות הללו במעבדה המרכזית, אלא שהערכות לא נבדקו לאומיקרון אלא לווריאנטים אחרים".

"תפיסת העולם השתנתה. אין לנו מספיק בדיקות PCR. כיום, מטרת ה-PCR היא לזהות את האנשים שנוכל לתת להם טיפול רפואי. האנטיגן, על כל חסרונותיו, תפקידו לזהות מי חולה וברגע שמישהו מזוהה ככזה לשים אותו בבית ובכך להוריד את קצב ההדבקה. לא נמנע את ההדבקה, אבל אולי נוכל לשכך את הגל ולמנוע את העומס על בתי החולים".