מחלוקת קשה בין מד"א לצה"ל בשאלה האם לטפל במחבלים פצועים נחשפה במהלך הכנת תחקיר "עובדה" על פרשת אלאור אזריה והירי בחברון. מנכ"ל מד"א, אלי בין, שרואיין בכתבה, נשאל מדוע לא טיפלו הצוותים הרפואיים במחבל הפצוע במשך דקות ארוכות, עד שאלאור אזריה ירה בו למוות. בין אומר במפורש: "הייתי נוהג באותה דרך שנהגו הצוותים שלי. אני לא הייתי ניגש למחבל לו הייתי יודע שהוא מחבל. בוודאו ובוודאי שלא הייתי נוגע בו לפני שהוא היה 'מזוכה'. אלה ההנחיות ואלה הנהלים של מגן דוד אדום".

עמרי אסנהיים: איך זה שרואים בכל הסרטונים דקות ארוכות את אנשי מד"א מסתובבים באין מפריע ליד המחבל, מצלמים אותו בתקריבים, לא מפחדים שהוא יתפוצץ עליהם?

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "גם אנשי מד"א שהסתובבו ליד המחבל טעו ושגו".

עמרי אסנהיים: אבל אני לא מדבר על השגיאה שלהם, כולנו שוגים. אני מדבר על התודעה שלהם. הם לא חשבו שהוא מסוכן ועדיין לא טיפלו בו...   

בין: "תראה עמרי, היתה שם אווירה חד משמעית של מחבל שיכול להפעיל מטען או לחילופין להמשיך לפגע".

השאלה היא מי הסמכות בשטח שאמורה לזכות מחבל פצוע, כלומר לקבוע שאין ברשותו מטען חבלה או נשק ושהוא אינו מהווה יותר סכנה: חבלן משטרתי? המפקד הצבאי בזירה? במסגרת הפקת הלקחים מהאירוע זימן אליו אלוף פיקוד מרכז, רוני נומה, את מנכ"ל מד"א בין וסוכם כי מעתה מי שיאשר את הטיפול במחבל הפצוע הוא המפקד הצבאי בשטח. במסמך סיכום הפגישה שמוצג כאן לראשונה (ושחלק מתוכנו נחשף בעבר ב-ynet) מותח האלוף ביקורת קשה על מתנחלי חברון: "מפקד הפיקוד ציין כי הניגודיות במתן מענה רפואי מציל חיים למחבל שלפני רגע ניסה לפגוע באנשינו והקושי הקיים לאורה, ברורים ומובנים. יחד עם זאת, על אנשי הרפואה להתגבר על הרגש ולפעול על מנת להציל חיים. עוד הדגיש, כי התופעה באזור היישוב היהודי כפי שהשתקפה באירוע, בו לא ניתן טיפול רפואי למחבל אשר לא הווה סכנה על ידי צוותי מד"א ביישוב היהודי, הינה תופעה חריגה באופן מהותי".

>>יריה אחת בחברון: הכתבה המלאה

"עובדה": שני, אחרי החדשות