"עובדה" חשפה הערב עדות דרמטית של עד המדינה בפרשת הבר-נוער, שעשויה להוביל לפתרון תיק רצח אחר לגמרי. כידוע, עד המדינה בפרשת הבר-נוער, נושא על כתפיו את עיקר התיק נגד חגי פליסיאן, הנאשם ברצח שני הנערים במועדון בתל אביב, והערב נחשפה הקלטה בה מסר עדות דרמטית ששופכת אור על זהות רוצחו של אייל סלהוב, סוכן משטרתי לשעבר, שנרצח באוקטובר 2006.  

"ראיתי משהו שלא הייתי צריך לראות"

בהקלטה מתאר העד כיצד ביקש להוביל את חוקרי היחב"ל לאקדח ממנו נורה לטענתו סלהוב. הוא מוסיף תיאור מפורט של הרצח עצמו שלטענתו צולם בווידאו אליו נחשף במקרה. אבל לדברי העד, חוקרי היחב"ל מוססו את ניסיונותיו למסור את המידע שלטענתו יכול היה לפענח את הרצח, עד שניתקו אתו את הקשר. בסיום התהליך, הם אף סימנו אותו כ"לא אמין". העד טוען בהקלטות כי הרגיש בהתנהלות המשטרה כלפי המידע שהציע שהיא מנסה לקבור את תיק רצח סלהוב, ובמסגרת הפרשה נטען כי המפכ"ל דאז, דודי כהן, והמפכ"ל המכהן, יוחנן דנינו, לא עשו די כדי למנוע את רציחתם של סוכני המשטרה. הפרשה אף הגיעה לשולחנו של מבקר המדינה ואיימה על מינויו של יוחנן דנינו למפכ"ל.

"נכנסתי במקרה לבית של יעקב (פליסיאן) ובמקרה ראיתי דבר שלא הייתי צריך לראות. המחשב שלו זה בסלון , אז אם אתה פותח את הדלת זה ממש קרוב .. פתחתי את הדלת ובמקרה ראיתי את זה..", סיפר עד המדינה לחוקרים בעדות המוקלטת. החוקר ניסה לחדד את שראה: "אתה ראית את ההקלטה שצילמו שם בשטח?" וזה ענה לו: "כן, ראיתי את זה בבירור, אייל על הברכיים, מצמידים לו נשק לראש ואני רואה את יעקב פליסיאן עומד בצד. שאלו אותו שאלות.. שאלו אותו אם הוא עובד עם המשטרה. אחרי כמה שניות הוא מודה שהוא עם המשטרה, שהוא כן היה סוכן, ואז מפה ועד היריות זה היה בדיוק שתי שניות", אמר העד.

העד הופך מ'לא רלונטי' לעד מדינה

שלוש שנים אחרי שנכשל בניסיון ההפללה של יעקב פליסיאן, פנה עד המדינה למשטרה עם מידע חדש: הפעם ביקש לפצח את הרצח בברנוער. הוא הצביע על חגי פליסיאן, אחיו של יעקב, כמי שביצע את הרצח. בתיק הברנוער, שהיה צמא לפענוח, אימצה המשטרה את גרסת העד, חתמה אתו על הסכם, ושלחה אותו להקליט את חבריו לשעבר מהשכונה. עדותו משמשת כבסיס העיקרי למשפט שייפתח בעוד מספר חודשים.

התחקיר מעלה שאלות קשות עליהן תיאלצנה מעכשיו המשטרה והפרקליטות לענות בעקבות חשיפת ההקלטות הסודיות: למה ויתרה המשטרה על העדות שניסה למסור העד בתיק רצח סלהוב, תיק שפענוחו סיבך את מפקדיה הבכירים, למה סירבה המשטרה לתת לו הסכם עד מדינה בתיק הזה, ומיהרה להפעילו בתיק שכל-כך רצתה לפענח והאם המקור ה"לא אמין" בפרשת סלהוב, יהיה אמין מספיק כדי לשלוח נאשם לשני מאסרי עולם בתיק הברנוער.

 

המשטרה: "מדובר במידע מוטה"

פרשת הרצח של אייל סלהוב מרעידה את צמרת המשטרה כבר שנים רבות. שבע שנים עברו אז וטרם התברר מי הרוצח ואילו מחדלים של מפעיליו הובילו לכך. המשטרה מיהרה הערב להוציא הודעת גינוי לתכנית עוד בטרם השידור: "מדובר בכתבה שתכליתה לנסות ולהשפיע באמצעות פרסום מוטה ומעוות על ההליך המשפטי המתנהל בתיק רצח הבר-נוער, תוך קשירתו המלאכותית והמאולצת לסוגיית פרשת המקורות המודיעיניים במחוז מרכז שפורסמה, מוחזרה ונטחנה עד דק, כולל בתכנית 'עובדה'. פרשה זו נבדקה על ידי גורמים רבים, חיצוניים ופנימיים. במגבלות המודיעיניות הקיימות, ראוי להדגיש, כי כל המהלכים המודיעיניים והחקירתיים בתיק רצח סלהוב בוצעו ללא דופי, כחוק ועל פי נהלי המשטרה ובליווי משפטי צמוד לאורך כל התהליך".

פרקליטם של האחים פליסיאן עו"ד ערן צלניקר מסר בתגובה: "יעקב פליסיאן אינו קשור בשום צורה לרצח חברו הטוב אייל סלהוב , דבריו של עד המדינה שקריים לחלוטין, אחרי שהמשטרה טרקה לו את הדלת בשל חוסר אמינות. יש לעצור כעת את משפט הברנוער שנשען עליו ולפתוח את התיק מחדש"

>> "עובדה" חושפת: הקלטת שתטלטל את צמרת המשטרה