זה לא שלא ידענו מה זה לובינג. כמו כולם שמענו בשנים האחרונות על מאות נציגים נמרצים, שמסתובבים במסדרונות השלטון ולא לוקחים שבויים בדרך למטרה בשמה נשלחו: לשרת את בעלי ההון אל מול מקבלי ההחלטות בכנסת ובממשלה. שמענו, קראנו, אבל לא ראינו איך זה עובד באמת. עד כמה רחוק זה מגיע, כמה זה עלול להיות מסוכן.

בסתיו האחרון הגתה עורכת המשנה של "עובדה", יעל גולן, רעיון: לשתול תחקירנית בתוך המחזור השני של קורס ללוביסטים מתחילים, אותו עורכת חברת "גלעד יחסי ממשל ולובינג", אחת המובילות בתחום. מטרתו להכשיר את דור הלוביסטים הבא בישראל. אם זה הקורס, תיארנו לעצמנו, הוא יחשוף בפני "פרחי הלובינג" את סודות המקצוע, וילמד אותם איך הדברים עובדים באמת. תיארנו לעצמנו, ולא ידענו עד כמה רחוק יגיעו המרצים.

רשות המסים הטעתה את חברי הכנסת, ארכיון (צילום: חדשות 2)
בובות על חוט? כנסת ישראל | צילום: חדשות 2

לתפקיד "השתולה" נבחרה אפרת לכטר, תחקירנית "עובדה". היא הצטיידה במצלמה נסתרת והחלה לתעד מדי שבוע, במשך 13 מפגשים, לאורך עשרות שעות של לימוד, את הקורס מתחילתו עד סופו. כמובן שמרצי הקורס, לוביסטים בכירים, חלקם שותפים ב"גלעד", לא ידעו שאחת הסטודנטיות מקליטה כל התבטאות שלהם בפני הכיתה. אולי דווקא בגלל זה, הם הרגישו משוחררים לדבר.

האמת? לא דמיינו כמה התופעה מפושטת ומושרשת. כמה היא חדרה לכל פינה בכנסת, אבל לא רק לשם. גם לממשלה, ולחלק מעובדי המדינה, בעצם בקרב כל מי שיכול להשפיע לטובת הלקוחות של הלוביסטים. הכל תוך ניצול, לפחות על פי דברי המרצים עצמם, של מערכת אינטרסים לכל הפחות מטרידה. איך אמר לוביסט בכיר ומרצה בקורס? "בתור אזרחים זה צריך להדאיג, אבל אנחנו לא אזרחים, אנחנו לוביסטים".

ואז הגענו לכנסת. שאלנו את נבחרי הציבור על התופעה ועל מקרים ספציפיים בהם הם היו מעורבים בשנים האחרונות. התגובות היו מגוונות. הייתה מי שטענה שהעליהום על הלוביסטים גדול מדי, והיא דווקא מפיקה מהם תועלת, היה מי שהזהיר מפני חברי כנסת לא מנוסים אבל העיד על עצמו שהוא יודע לשים את הגבולות, והיה מי שעמד נבוך מול המצלמה, אמר שהתופעה הגיעה לממדים מפלצתיים, ושלעיתים בוועדות הכנסת ישנם יותר לוביסטים מנבחרים.

בכתבה ננסה להכיר את הנבחרים שלנו ואת סודות המנגנון דרך המצלמה הנסתרת. לא בטוח שנצליח עד הסוף. בשעה שהשורות האלה נכתבות, נרקמות וודאי עסקאות בלשכות הכנסת, במשרדי הממשלה ובמסדרונות השלטון האחרים. חלקן אולי טובות לציבור, אבל חלקן נעשות למען רווחים של חברה אחת, בעל הון אחד, גוף עסקי אחד.

עובדה, ימי שלישי מיד אחרי החדשות

סערת הלוביסטים: סיקור מיוחד בעקבות כתבת "עובדה"