בועז הרפז. ארכיון (צילום: חדשות 2)
בועז הרפז | צילום: חדשות 2

ערב פרסומו של המסמך המזויף בערוץ 2, בועז הרפז כלל לא היה בארץ. בשעה שהמדינה כולה רעשה בגלל המסמך שיצא מהמחשב בביתו, הרפז שהה בחופשה באירופה. הוא חזר לישראל ב-23 באוגוסט ומיד נעצר לחקירה.

הרפז היה הנחקר המרכזי בפרשה, והוא גם היחיד מבין המעורבים שהוגש נגדו כתב-אישום. במהלך חקירתו סיפק הרפז מספר גרסאות סותרות בנוגע לנסיבות בהן זייף את המסמך, ולאחרונה אף חזר בו מהודאתו במעשה הזיוף.

בלעדי לעובדה: העדויות המלאות בפרשת אשכנזי הרפז נחשפות

בתחילת החקירה סיפר הרפז לחוקרים על הקשר ארוך השנים שלו עם משפחת אשכנזי. "ההכרות שלי עם משפחת אשכנזי נמשכת לאורך שנים ארוכות. הקשר נשמר לאורך הרבה שנים ובעיקר נסוב סביב הצעות ורעיונות שעלו ועולים בפעילויות שקשורות לצבא...".

בתקופת כהונתו של אשכנזי כרמטכ"ל, סיפר הרפז, "הקשר התהדק. התחלנו לדבר בתכיפות יותר גדולה. אם בעבר דיברנו פעם בחודש אז עכשיו מדברים פעם בשבוע".

כדוגמא לקשר הקרוב בינו לבין אשכנזי ואשתו רונית, סיפר הרפז לחוקרים על ההתנהלות בכוורת של אשכנזי ב-6 באפריל 2010, אז פורסם בכלי-התקשורת כי שר הביטחון החליט לא להאריך בשנה נוספת את כהונתו של הרמטכ"ל. "סביב אותו יום יש מערכת שיחות ביני לבין רונית, ביני לבין גבי, ביני לבין ארז, יש עליית מדרגה מאוד גדולה ובעצם אני יותר פותח אוזניים...".

הרפז ורונית נהגו להיפגש באופן קבוע בבית-קפה ברעננה. לאחר אחת מפגישותיהם, בה השתתפו אנשים נוספים, החל הרפז לנסות ולמצוא חומרים מפלילים על ברק ועל ראש המטה שלו, יוני קורן.  "רונית נמצאת לתחושתי בזעם ומשדרת שנאה כל פגישה יותר ויותר. ואז אני בשיחה עם רונית בבית קפה ברעננה עם עוד כמה שאני לא מכיר, אז הייתה הכרזה שלנו שמתחילים לאסוף חומר כדי לחשוף על אהוד".

אלא שהרפז לא רק אסף חומרים. הוא גם יצר חומרים חדשים בעצמו. זמן קצר לאחר ההחלטה לא להאריך את כהונתו של אשכנזי, הוא מחבר את המסמך שעתיד לעמוד במוקד הפרשה.

"הרמטכ"ל אמר: הרפז רוצה להעביר דברים שקשורים להתנהלות מול משרד הביטחון"

"למה בעצם עשית את המסמך?", שואל אותו בשלב מסוים אחד החוקרים. " חשבתי שאם גבי יראה את המסמך לראש הממשלה, ראש הממשלה יתערב ולא יאפשר לשר להדיח אותו לפני הזמן. הרעיון הוא שלי ולא עדכנתי בו אף אחד", השיב הרפז.

החוקרים שאלו אותו כיצד כתב את המסמך. הרפז סיפר:

"כל אחד ואמירותיו, פשוט עשיתי לי סיכום. ואז התחלתי לדבר עם ארז על הרשימה. אמרתי לו פרטים מהרשימה. המסמך כבר מגובש אצלי בלבד ואני מדבר עם ארז ורונית על דברים ששמעתי שלמעשה ליקטתי בעצמי הכל ודיברתי על כל כל מיני הערכות שאנשים כאלו אומרים. בשלב מסוים ראיתי את יוני קורן וליאור חורב שותים קפה בת"א או הולכים ברחוב, אני מספר זאת לארז ורונית.

"ואז מתחיל לחץ גדול בעיקר מרונית שצריך להוציא חומר... בשלב מסוים אני מעלה את המסמך על נייר לוגו של איל ארד מהאינטרנט. סתם נכנסתי לאתר החברה, שמרתי בלפטופ שלי שכרגע באיטליה. אני שותל את הדברים בתוכו מדפיס אותו בבית שלי ושומר אותו אצלי בתיק לא מראה לאף אחד כי אני באיטליה".

לאחר שזייף את המסמך על המחשב שלו, קבע הרפז פגישה עם עוזר הרמטכ"ל ארז וינר. "אני חוזר ב-30 לאפריל לארץ וקובע פגישה עם ארז וינר בשש בקריה. אני מגיע עם מעטפה לבנה של בנק הפועלים נותן לו אותה ביד...".  
"ארז פתח את המסמך, קרא אותו, הלך לצלם אותו, הסתכל עוד פעם, החזיר לי את המעטפה... אחר-כך הוא גרס אותה, ויצאתי ודיברנו שתי מילים ואז קראו לו לרמטכ"ל".

שלושה חודשים לאחר שהרפז הראה אותו לראשונה לארז וינר, פורסם המסמך בחדשות ערוץ 2. בינתיים הספיקו לעיין בו גם הרמטכ"ל אשכנזי, אלוף פיקוד הצפון גדי אייזנקוט, בכיר המוסד תמיר פרדו (שמונה חצי-שנה לאחר-מכן לראש המוסד) וגם אל"מ (מיל.) גבי סיבוני, ידידו הקרוב של אייזנקוט שהעביר את המסמך לעיתונאי אמנון אברמוביץ'.

הרפז לעוזר הרמטכ"ל: "הלבקן הוזמן לבריסל על ידי יהלומן"

פרסום המסמך גרם לסערה בצה"ל ובמדינה כולה. "האם לאחר הפרסום בטלוויזיה לא סיפרת לאיש שאתה כתבת?", שאלו החוקרים את הרפז.

הרפז השיב: "לא, רק אני ובורא עולם".

תגובת בועז הרפז לתחקיר:
"מזה חודשים ארוכים מקיים מבקר המדינה מר לינדנשטראוס חקירה בפרשה שלהבנתנו היא מקיפה ויסודית ולאחריה יגיב מר הרפז בהרחבה. עד לפרסום ממצאיו מבקש מר הרפז להימנע מכל התייחסות לפרטי הפרשה לרבות התייחסות לעובדה כי מעולם לא זייף את המסמך המדובר."

בלעדי לעובדה: העדויות המלאות בפרשת אשכנזי הרפז נחשפות

עובדה, ימי שני ב-21:00 אחרי החדשות