כשבר סידניה כלפון הייתה בסך הכל בת 21 היא עברה אירוע טראומתי. היא רק חיכתה לרגע שמישהו יקשיב לה, אבל במשך תקופה לא קצרה היא שמרה את הסוד עמוק בבטן, עד שעמדה בפנים גלויות מול מצלמות "חשיפה" וגוללה מה היא עברה במפגש עם היהלומן ישראל אור לדבריה.

תשע תלונות הוגשו נגד אור, ביניהן של מלכת היופי לשעבר תהילה לוי, אבל היהלומן לא נעצר, עלה על טיסה - ומאז לא שב. בעוד שנשים רבות נאלצו לגייס תעצומות נפש כדי לחשוף את מה שעברו, למען הנפש שלהן וגם למען נשים אחרות, המשטרה הניחה לו לצאת מגבולות המדינה.

מה את מרגישה לגבי העובדה שהוא הצליח לברוח לחו"ל למרות שהוגשו נגדו תשע תלונות?
"זה קשה לשמוע את זה, נפשן של בנות מתה בגלל המעשים שלו והוא הולך ומטייל. אבל זה היה מובן מאליו כי הוא בן אדם עם הרבה קשרים וכסף, ידעתי שיש לו קשרים במשטרה, אז הייתה לו את היכולת ללכת בזמן. זאת הסיבה שלא הגשתי תלונה לפני 'חשיפה'".

את חושבת על זה במהלך היום?
"הרבה. הלכתי פעם נוספת למשטרה כדי לשאול למה לא מטפלים בזה, למה לא דברים לא זזים. הם ענו לי שהם פועלים לפי התוכניות שלהם ולא לפי התוכניות שלי".

ולא יצרו איתך שוב קשר?
"לא. בהתחלה התקשרתי אליהם ולא היה כל מענה, או שהיו אומרים לי שמעבירים אותי, והשיחה הייתה מתנתקת לבד. אז החלטתי ללכת אליהם, ושאלתי את מנהל אגף החקירות מה קורה עם החקירה, למה שום דבר לא זז, ענה לי שהם עושים את זה בקצב שלהם ושהוא בחו"ל. כשנתתי עדות, אמרתי שהייתה עוד בחורה שעזרה לו, למה לא מתחילים איתה? היא הייתה ממש חלק מהאקט ועזרה לו בהכל. באותו ערב עם ישראל הציגו אותה בפניי בשם סיון, אבל מסתבר שבפייסבוק בכלל קוראים לה איריס קליין".

מעבר לעובדה שדרוש אומץ רב כדי לעמוד בפנים גלויות ולספר את מה שעברה לדבריה בפני הציבור, כלפון התמודדה עם איומים. "הוא שלח לי מכתב מהעורך דין, שאם אני לא מגישה תלונה והתחקיר יתפרסם, הוא יתבע אותי", חזרה לאותה אישה, "במכתב הזה כתוב גם השם איריס קליין ולא סיוון. למה היא שינתה את השם?".

במשטרה אומרים שקוראים לה סיוון?
"הם לא אומרים כלום כרגע, אבל הם יודעים שקוראים לה איריס, זה השם האמיתי שלה".

בתחקיר ששודר ביולי 2022, כלפון גוללה את מה שעברה, והזכירה את אותה אישה. אז לדבריה אור הציע לה לצאת למסעדה, אבל תחילה הם ישבו עם חבריו בביתו ויצאו למסיבה. במהלך הערב היא החלה להרגיש מסוחררת, ואמרה שכך היא מרגישה, אבל הסביבה לא התייחסה לדבריה. 

מהערב המדובר היא זוכרת רק פלאשבקים, בהם היא חלשה, לא מצליחה לשלוט בגופה. כשהבוקר הגיע, כלפון קמה מיד לאקט מיני, ולאחר שהוא נגמר היא ירדה מטה ואור הזמין לה מונית. תחילה היא לא הבינה מה עבר עליה, אבל אז היהלומן קיבל ממנה הודעה שעליה הוא ענה: "מזל שהבית מצלמות ורואים הכל ויודעים הכל. עוד פעם אחת תגידי משהו שנשמע כזה, את גמורה, תקבלי תביעה של החיים שלך. חוצפנית. מגעילה".

כשאת חושבת על זה היום מה זה גורם לך להרגיש?
"יש לי הרבה פחדים. אם זאת השתייה, אם הבית שכל הזמן נעול, כדי שבטעות הוא לא יבוא ויעשה משהו. כשאני נוהגת אני אומרת לעצמי 'אל תעשי עבירה אחת קטנה' כי יש לו חברים שוטרים שיבואו לנסות לתפוס אותי".

האמון שלך נפגע?
"אין לי אמון באף אדם. ניסיתי לחזור לאקס שלי, אבל זה היה קשוח מאוד. נפרדנו מהסיבה הזאת. היה לו בקבוק באוטו עם אודם על הפיה, הוא אמר שזה של אחותו, אבל לא יכולתי להאמין לו. פשוט ארזתי את החפצים שלי והלכתי הביתה, יכול להיות שהוא צודק ויכול להיות שאני צודקת, אבל העניין פה שאני נעולה בראש שכולם משקרים לי - אני לא מסוגלת לתת את האמון שלי באנשים. הוא לא נפגע רק בהיכרות ראשונית, אלא גם עם האנשים הקרובים אליי ביותר, שזה הדבר הכי קשה".

ובמערכת?
"באף אחד. גם לא במערכת. אבל מה יש לי כבר להפסיד?".

למה הכוונה?
"הפסדתי כל כך הרבה, הנפש שלי פצועה ואני חוששת לגבי כל אדם שמדבר איתי ברחוב, אני לא מאמינה לו. אני לא יודעת איך להסביר את זה, אבל מבחינתי כולם שקרנים ונוכלים, לא יכולה להאמין לאף אחד".

על מה חשבת ברגע בו החלטת לחשוף את מה שעברת?
"מבחינתי זאת הייתה סוג של הקלה לספר את זה, כי ידעתי שאני אמצא עוד בנות. לא היה לי את הקושי לספר את זה כמו שהיה לי את הקושי לבוא ולשמוע עוד בנות שעברו את זה. כאב לי הכאב שלי, שאני יודעת מה עברתי וגם הכאב שלהן. אני חזקה נפשית ולא בטוח שהן כמוני, אולי זה לקח אותן למקומות הרבה יותר גרועים. אני אומרת שאם אני מרגישה במקום גרוע, אז אני לא יודעת מה הן".

ומה הרגשת ברגעים בהם הסוד שהחזקת בבטן נחשף?
"זה היה קשה, מצמרר, רציתי שבאותה שנייה האדמה תבלע אותי. אבל זה היה חייב להיאמר מתישהו, שמישהו יבוא ויפיל את הבן אדם הזה. אז מצד אחד זה לא נוח ונעים, אבל מצד שני זה היה סוג של פתח למקום טוב יותר, ללשנות משהו רע שקיים פה. היו רגשות מעורבים".

בר סידניה כלפון (צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12)
צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12

שנה לפני פרסום התחקיר, כלפון העלתה פוסט באינסטגרם בו סיפרה על מה שעברה, אך אז לא העזה לחשוף את זהותו של אור. היא החליטה לעשות זאת בפנים גלויות רק מול מצלמות "חשיפה" כשידעה שהיא לא לבד.  "הסיבה העיקרית שעשיתי את הדבר הזה, זה כדי למצוא עוד בנות שיבואו וידברו. שיפסיקו לשאת את הפחד מהאיומים שלו, שאם יספרו אז הוא יתבע על הוצאת דיבה - וזה ימשיך להירקב להן בתוך הנפש".

מה היית אומרת לאותה נערה שיושבת בבית וגם זקוקה לאוזן קשבת?
"שאם מישהו פוגע בך ועושה משהו שהוא לא מותר, אל תפחדי ללכת ולעשות דברים שיפילו אותו. אבל תחשבי גם איך את עושה את זה, זה לא העיקר לעשות, השאלה היא איך. יכולתי ללכת ולהתלונן עליו בזמנו והתיק היה נסגר כי יש לו קשרים, היו מטאטאים את התלונה מתחת לשולחן. אם מישהו פוגע בך תפילי אותו ותעשי את זה בכל הדרכים האפשריות, כי זה אפשרי, השאלה היא איך".

יש לך מסר למשטרה?
"אם זה היה מגיע למשפחות שלהם הם היו פועלים הרבה יותר מהר. אני בטוחה. חבל שנותנים לאדם שיש לו כוח וכסף לעשות את מה שהוא רוצה. אבל אנחנו נלחם ונדאג שהוא ישלם את המחיר לא משנה כמה קשרים וכסף יש לו".

מה הצעד הבא בזמן שהוא בחו"ל?
"חשבתי לחפש מישהי שיש לה אזרחות איפה שהוא נמצא ושהיא תלך להתלונן שם. זה הדבר היחיד שיש לנו כרגע, אין לנו דרך אחרת להחזיר אותו. הוא יודע ממה הוא צריך להיזהר. המשטרה לא פועלת כמו שאנחנו רוצים, ואם הם לא עושים את העבודה שלהם אז אנחנו נעזור להם".

איך את היום?
"אני לא יכולה להגיד שאני שלמה עם הכל, אבל אני מנסה להשתפר. זה אמנם קשה מאוד, אבל פעם המחשבה על זה הייתה באה עשר פעמים ביותר, היום זה כבר אולי פעם אחת. אני מנסה לעבוד על זה".

תגובת עורכת הדין, אתי כרייף, פרקליטתו של ישראל אור: "מרשי מכחיש כל קשר לטענות השקריות של הגברת בר כנגדו והוא מתכבד להגיב כדלקמן: אנו תקווה כי הואלתם בריאיון זה, בין היתר, לבדוק מדוע היא מסרבת לבדיקת פוליגרף כפי שעבר מרשי בהצלחה ונוער כי הוא נכון לעשות זאת גם היום, יחד איתה, בשידור חי! מדוע הגברת בר בחרה להגיע לביתו של מרשי עם כותונת לילה ונותרה ללון שם ללא כל היכרות מוקדמת עמו? למה התכוונת בפוסט שכתבה ״בואו בהמוניכן .. נעשה מזומן״? מדוע אמרה לאיריס במסיבה אליה יצאו כי הגוף שלה ״מורגל בחומרים״? מה הטעם לכאורה מצד מרשי ״לסמם״ את מי שבהמשך הערב עתידה לצאת עמו לבלות במסיבה עם חברים? מה ההגיון ״באונס״ לכאורה באורגיה ומדוע מערכת חשיפה מעדיפה את עדותה של מתלוננת בעלת מניע על פני נוכחים אחרים במסיבה ובבית? מדוע כתבה בפוסט שהיה לה 'עירנית עם הכרה וזכרון.. ממשיכה לשכב איתו…משהו בגוף שדחף אותה לעשות את זה' מדוע בתחקיר יופו מילים אלה לטובת 'התעוררתי לתוך סקס'? לא אחרון ולא בחשיבותו, מדוע ביקשה הגברת להזמין לה מונית לפני שבת ועם הגיעה לביתה שלחה למרשי הודעת 'תודה רבה על הכל שתהיה שבת שלום' עם לב ענק באדום?!".
תגובת איריס קליין: "לא מתעסקת בנושא! כול איזכור של שמי יגרור תביעת לשון הרע כחוק!".
ממשטרת ישראל נמסר: "במשטרת ישראל התקבלו מספר תלונות בחשדות לביצוע עבירות שונות לכאורה ע"י החשוד בגינן נפתחה חקירה במשטרה שעודנה מתנהלת בימים אלו. במסגרת החקירה מבוצעות כלל פעולות החקירה הנדרשות במטרה להגיע לחקר האמת".