"ארץ נהדרת", תוכנית הסאטירה המובילה והאהובה בישראל, משודרת על מסך קשת זה 20 שנה. מי שמנהיג אותה ואת הקאסט המפואר שלה, הוא העורך מולי שגב. לאורך השנים הולידה התוכנית דמויות בלתי נשכחות ומערכונים מטלטלים שעשו שינוי של ממש, בהם מערכון מלחמת האזרחים בו כיכבו שאולי ואירנה.

הערב (רביעי) בשיחה עם ארז טל ב"30 עם", חשף שגב איך נולד הרעיון למערכון הזה. "זה התחיל מהראש של אסי כהן. הוא רצה את זה למופע שלו, התחבט אם זה לא קיצוני מדי", סיפר שגב, "הוא התקשר אליי והקריא לי את הסקיצה".

"אמרתי לו שזה מעולה, שזה חזק מאוד. כשהתחילו מערכות הבחירות, אחת אחרי השנייה, ראינו שהקיטוב והשנאה רק גוברים. כל מערכת בחירות מזריקה עוד ועוד רעל. במערכת הבחירות הרביעית חשבנו שזה השיא ובספיישל הבחירות, שיא הרייטינג של השנה, כשכולם מחכים למדגם, שיא הצפייה ושיא המתח, שידרנו את זה".

איך היו התגובות?
"קיבלתי מיד תגובות מאוד טובות. סוג של הלם, 'לא ייאמן ששודר דבר כזה'".

בתת-מודע הצופה שואל את עצמו: הם אומרים את זה כי אכפת להם ממני והם מזדהים איתי ועם מה שעובר עליי, או שהם יושבים באולפן הממוזג שלהם בתל אביב ומתנשאים עליי?
"אם אנחנו יושבים פה אחרי 20 שנה שהתוכנית הזאת משודרת בהצלחה מסוימת, זה אומר שהם מבינים שזה בא מכאב, מאהבה למדינה ומדאגה, לא מאיזושהי ציניות או פרובוקטיביות לשם הפרובוקציה. האותנטיות שלנו עוברת".

אל השיחה הצטרפו הכותב הראשי דוד ליפשיץ ומגיש "ארץ נהדרת", איל קיציס. השלושה נזכרו בפיילוט הראשון שצולם לתוכנית, שלא עלה יפה. "ניסינו כל מיני דברים, חיפשנו את זה", סיפר שגב, "זה היה ערב קשה. הכל היה עקום".

אלי פיניש, מריאנו אידלמן, איל קיציס (צילום: מתוך ൦ עם", קשת 12)
הפיילוט הראשון שצולם ל"ארץ נהדרת" | צילום: מתוך "30 עם", קשת 12

>> מולי שגב וכוכבי "ארץ נהדרת" ב"30 עם": צפו בפרק המלא ב-+12

מה הסיפור שמולי צעק "תוריד את התיק"?
ליפשיץ: "בין הפיילוט הראשון לפיילוט השני, היה לחץ. בדרך כלל מסיימים לעבוד ב-17:00-18:00, אבל כשהכותב אסף שלמון הרים את התיק ללכת הביתה, מולי אמר לו: 'תוריד את התיק'. פה נטבע הדבר הזה שב'ארץ נהדרת' לא מסיימים לעבוד ב-17:00-18:00, מסיימים לעבוד כשזה מוכן וכשזה ומצחיק".

בנובמבר 2003 "ארץ נהדרת" עלתה לאוויר ובהתחלה, כמעט ולא היו חיקויים. שלי יחימוביץ' הייתה חלי גונזלס ומירי רגב תא"ל מרכבה פלדמן. "כשהשחקנים היו באים ל'ארץ נהדרת', המשפט הראשון שלהם היה: 'אני לא חקיין'", סיפר ליפשיץ, "עד היום אנחנו מקפידים שאנשים יביאו את המשחק לתוך החיקוי. אין אצלנו חקיינים לשם חקיינים. בשוק מסתובבים חקיינים יותר טובים משיש ב'ארץ נהדרת', אבל הם כנראה שחקנים פחות טובים".

בשנת 2013 התארח ראש הממשלה בנימין נתניהו באולפן "ארץ נהדרת", אירוע חריג ויוצא דופן - שלא היה חוזר על עצמו היום. "זה מראה את התהליכים שגם הפוליטיקה וגם החברה הישראלית עברו בעשר השנים האלה", ציין שגב, "לא יכול להיות דבר כזה היום, לא שהוא יבוא ולא שאנחנו נרצה שהוא יבוא. באותה תקופה, אחרי מערכת בחירות, אמרנו: יאללה, נעשה איזה קטע מצחיק עם ביבי בספיישל יום העצמאות".

זה רגע טלוויזיוני מטורף.
"אז נתניהו היה ברגעים האחרונים בניסיון שלו להיות ממלכתי, ראש הממשלה של כולם. בממשלה שלו היו אז גם אנשים מהצד השני. הכל היה הרבה פחות קיצוני, מתסיס ומפלג, מה שקרה אחר כך בעצם".

כתבתם לו את הטקסטים?
שגב: "הבדיחות היו כתובות, אבל קיציס שאל אותו גם הרבה מאוד שאלות. הוא לא התראיין שנה, לא אחרי ולא לפני. זו הייתה הזדמנות לראיין אותו".

קיציס: "הפתעתי אותו בכמה שאלות שהוא לא ידע עליהן, אבל היו עוגנים שידענו".

הוא בוודאי חשב שאחרי זה תהיו פחות ביקורתיים כלפיו.
שגב: "זה אירוע כמעט חד פעמי בתולדות 'ארץ נהדרת', לארח פוליטיקאי למערכון משותף. עשינו את זה גם עם אהוד ברק. זה לא האלמנט שלנו, אנחנו לא אמורים לעשות את זה. זה לא טוב לתוכנית לשבור את היקום המקביל שבו אנחנו נמצאים. זה מהדברים שצריך לעשות עליהם וי ולהבין שזה לא מתאים".

קיציס: "הוא לא בא בגלל שחשב שנהיה יותר נחמדים אליו אחרי זה, אלא כי ידע שייצא טוב וזה ייתן לו מלא נקודות. הוא צדק".

בנימין נתניהו, מריאנו אידלמן (צילום: מתוך ൦ עם", קשת 12)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מתארח ב"ארץ נהדרת" | צילום: מתוך "30 עם", קשת 12

מופעלים עליכם לחצים פוליטיים?
שגב: "יש. הם לא מגיעים אלינו, כמו שצריך. אנחנו לא צריכים את העננה הזאת. היה מקרה לא מזמן, בתקופת הקורונה, שהחרדים סירבו לסגור את מערכת החינוך שלהם. הרב קנייבסקי החליט שהחדרים יישארו פתוחים. עשינו מערכון עם הדמות של הרב קנייבסקי. זה לא התקבל טוב אצל החרדים. הם לא אהבו את זה. הטלפונים של קיציס ושלי היו מושבתים. הם הריצו את המספר בקבוצות וואטסאפ, כאילו אנחנו מחלקים ארוחות לנזקקים".

כשנשיא ארצות הברית ברק אובמה ביקר בישראל, הוא התייחס ל"ארץ נהדרת" בנאומו בבנייני האומה בירושלים. "כל הדרמה ביני לבין ידידי ביבי במהלך השנים, הייתה פשוט מזימה לייצר חומר ל'ארץ נהדרת'", צחק אובמה. לדברי שגב, "הודיעו לי על זה חמש דקות קודם. בגלל התרגום הסימולטני, מישהו קרא את הנאום הזה לפני. אמרו: 'כנראה שאובמה הולך להזכיר אתכם בנאום'. לא האמנתי שזה באמת קורה".

ברק אובמה מזכיר את "ארץ נהדרת" בנאומו (צילום: מתוך ൦ עם", קשת 12)
נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה במחווה ל"ארץ נהדרת" | צילום: מתוך "30 עם", קשת 12

שגב ספג לא מעט אש לאורך השנים, כולל תמונות שלו במדי SS שהופצו ברשת. "שטויות, זה סתם קשקוש. למי אכפת? ברשתות יש המון רעל והשמצות, זה חלק מהעניין. השיח אלים מאוד. עם כל זה שיש המון אגרסיות ברשתות, יכול להיות שזאת סובלימציה, שאם לא היה להם את המקום הזה להוציא את הקיטור, זה היה מיתרגם לאלימות אמיתית. אנשים מרשים לעצמם מאחורי המקלדת להגיד מה שהם רוצים. לפעמים אני מתכתב עם הבן אדם בפרטי, לא בקטע של להחזיר לו כגמולו אלא לפתוח דיון ענייני על מה שקרה. ברוב המקרים, לא משנה כמה אגרסיבית הייתה ההודעה הראשונה, השיח עצמו הוא לגמרי כבני אדם. זה נגמר ב'אחלה, תודה שדיברת איתי. באמת הגזמתי, סליחה'. בסוף מאחורי כל הרעל הזה יש בני אדם, ישראלים כמוני וכמוך. לפעמים הם מתבלבלים". 

בשלב זה הצטרפו לשיחה שניים מחברי קאסט "ארץ נהדרת": שני כהן וערן זרחוביץ'. זרחוביץ' התחיל בכלל ככותב בתוכנית, עד שעשה את המעבר למסך עצמו. ההתחלה לא הייתה קלה, כשחיקוי שעשה לגילה אלמגור לא הצחיק את הקהל באולפן: "זה היה נורא, גיהינום. יש מה שנקרא 'היזהר במשאלותיך'. נורא רציתי להשתתף, נתנו לי להשתתף, וזו הייתה חוויה טראומטית. נוראית. רציתי לבכות בדרך הביתה".

"כשיש שחקן חדש, הקהל עסוק במי זה. אתה עוד לא פנוי לצחוק מזה", הסביר שגב, "אחרי פעם-פעמיים זה היה היסטרי".

איך זה לעבוד עם מולי?
כהן: "אנחנו כל כך הרבה שנים עובדים ביחד, שזה נעשה פשוט ומוכר. לא צריך לומר יותר מדי. אני מקבלת את החיקוי שאני צריכה לעשות, מהר מאוד מקליטה לו. אני מאוד אוהבת את זה. הוא מכוון אותי וזה מדהים".

זרחוביץ': "אני מרגיש שזה אודישן כל פעם. אני שולח לו ואני בסטרס. נו, יאללה, תענה, תגיד מה. ואז: 'זה הכיוון אבל טיפה יותר נמוך', או 'טיפה יותר גבוה'. הרבה פעמים אלה הדברים שעושים את החיקוי".

"אני זוכר את התוכנית הראשונה שכתבתי בה. נגמרה התוכנית ולמחרת היה רייטינג מדהים ודיבור טוב", סיפר זרחוביץ', "התיישבנו במערכת, יום ראשון, ומולי אמר: 'טוב, המעלית מהאולימפוס יורדת. מתחילים עוד תוכנית עכשיו'. חשבתי: וואו, אני אוהב את הגישה הזאת. חשבתי שנעביר יום-יומיים בלעוף על עצמנו כי היה רייטינג מדהים, אבל לא. יאללה, עובדים. צריכים שעוד פעם הרכבת הזאת תצא לדרך".

"יש בזה גם משהו נחמד, כי אם יש תוכנית לא טובה - וגם זה קורה - גם היא נשטפת. יאללה, חדש, אין מועקות", הוסיף מולי.

ליאת הר לב (צילום: מתוך ൦ עם", קשת 12)
ליאת הר לב כאסתי ב"ארץ נהדרת" | צילום: מתוך "30 עם", קשת 12

עד כמה מאפשרים לכם לאלתר?
כהן: "זה עבר תהליך. אחד הדברים הראשונים שלמדתי כשהגעתי ל'ארץ נהדרת', זה שהמילה קדושה. את לא משנה, ואם רוצים לשנות את מתקשרים לבקש אישור".

שגב: "המילה קדושה, אבל אפשר להוסיף מילים - אבל את המילים שכתובות אתם תגידו".

שני, מספרים שבצילומי המערכונים מסדרת רמת הוד, יש רגע שהנקת באמת.
"נכון. היו טייקים שגאיה הייתה עליי, ובטייקים שהיא הלכה לישון אז הבאנו בובה. יש ממש סצנות שרואים אותה זזה. זה היה מאוד כיף".

"ארץ נהדרת" מצטלמת שעות ספורות לפני השידור שלה, כדי שתהיה כמה שיותר אקטואלית ועדכנית. למשך עונה אחת התוכנית שודרה בשידור חי, אבל לדברי שגב, זה לא הצדיק את עצמו: "השידור החי קורה פעם-פעמיים בעונה, כשחייבים. בסוף, הרווח השולי של השידור חי לא שווה את זה, כשבכל זאת אי אפשר לעשות תיקונים קטנים. אנחנו כן מצלמים שעתיים-שלוש לפני השידור, מאוד בסמוך".

לפעמים מתרחשים אירועים פוליטיים משמעותיים בסמוך לשידור, שמאלצים את הכותבים לשכתב את התוכנית מאפס. "כשעידית סילמן פוצצה את הממשלה ההיא, זה היה בשבע בבוקר ביום הצילום", נזכר שגב, "כמובן שקמנו לחושך כי צריך לכתוב תוכנית חדשה. כל הכותבים הגיעו לאולפן, היה בלגן - אבל לפחות יכולנו לעשות משהו".

שר המשפטים יריב לוין נאם את נאומו המפורסם שבו חשף את הרפורמה המשפטית, דקות ספורות לפני השידור: "יום רביעי, התוכנית כבר מוכנה, אני בחדר העריכה. התוכנית תכף מתחילה כשלוין עולה ונותן את הנאום. יש מהפכה משפטית. בשנייה התוכנית נהיית לא רלוונטית לחלוטין. תוכנית של שבוע שעבר, שידור חוזר על הפעם הראשונה. בגלל זה אנחנו נגד הרפורמה. הרפורמה מצוינת, אבל הוא עשה את זה ביום רביעי, על הראש שלנו".

"אתה יודע מה קורה לנו ברגעים האלה? זה טלפונים: 'מולי מת, מולי גמור. מישהו דיבר עם מולי?', צחקה כהן. שגב הודה: "בסיטואציה כזאת אני פשוט מכבה את הטלוויזיה והולך לישון. אני לא מסוגל יותר".

מולי, יש לך הרבה אגואים לנהל. איך עושים את זה?
"הם כולם מקסימים. חלק מהסיבה שהדבר הזה עובד, זה כי מדובר באנשים מאוזנים שהאגו שלהם מאוד בשליטה. הם מסוגלים לעבוד בצוות. הקריטריון לקבלה לתוכנית חוץ מהכישרון, זו היכולת להבין שיש משהו שהוא גדול יותר, שזה לא רק עליך או עלייך. לפעמים צריכים לוותר, לפעמים צריכים להעביר את הדמות. לפעמים משהו שעשית לא נכנס. הם יודעים לעשות את זה. הם גם מאוד אוהבים אחד את השני, מאוד מפרגנים אחד לשני".

גדלת בטלוויזיה, היית הילד מולי מ"קרובים קרובים". מה אתה חושב היום על החוויה הזאת?
"זו חוויה מעצבת. לא הייתי יכול לעשות את מה שאני עושה היום, אם לא הייתי עובר את החוויה הזאת. למדתי מזה משהו שאי אפשר ללמוד בשום בית ספר לקולנוע ולטלוויזיה. זו חוויה בלתי אמצעית. הייתי אז בן 10. להיות עם הסופרסטארים האלה, עם הכותבים המדהימים האלה, עם הבמאי המדהים הזה, ולראות איך הם עושים תוכנית. אין לי ספק שאני משתמש בידע הזה היום".

תמיד הרגשתי שאתה מסתייג מהתקופה הזאת.
"לא, אבל זה היה מזמן. אם הבנתי משהו מזה, זה שאני לא רוצה להיות שחקן. זה לא מעניין אותי, זה לא כיף. יותר קסם לי המאחורי הקלעים. לא רציתי להיות מפורסם, זה לא היה כיף. ממש לא".

ב"ארץ נהדרת" נוצרו דמויות אהובות מאוד, אבל מי שאולי אהובה יותר מכולן זה שאולי, אותו מגלם אסי כהן. "זכינו שאנחנו פועלים בתחום בימי חייו של אסי. הוא אחד הגדולים שהיו פה: בבידור הישראלי, בקומדיה הישראלית. אסי נמצא בשורה אחת עם שייקה אופיר והגששים", החמיא שגב.

עוד כמה שנים תמשיך לדעתך ב"ארץ נהדרת"?
"כמה שייתנו. זה לא תלוי רק בקשת, אלא גם בלאן המדינה הזאת הולכת וכמה סבילות יש לסאטירה בישראל. כל עוד זה יתאפשר, אפשר לרוץ עוד הרבה זמן. לא חסרים חומרים".