ארגון CLIA - Cruse Lines International Association, שמאגד את תעשיית הקרוזים העולמית, מסכם את שנת 2023. בתוך כך, בשנת 2023 הפליגו ברחבי העולם 31.7 מיליון נוסעים, עלייה של 6.8 אחוזים משנת 2019, שהייתה שנת שיא לפני פרוץ מגפת הקורונה. משנת 2024 עד שנת 2028, הצפי הוא שתעשיית הקרוזים העולמית תגדל ב-10 אחוזים נוספים.

> הקרוזים הפכו לטרנד הכי גדול בארץ

על פי הדוח, נמצא שהסיבות העיקריות לכך שבעולם התאהבו בקונספט הן מחיר משתלם והאפשרות לעשות טיול רב יעדי. מרבית המפליגים מגיעים ממדינות צפון אמריקה, אירופה, אסיה, אוסטרליה ודרום אמריקה, לפי סדר יורד.

היעדים הפופולריים לשנת 2023 היו איי הקריביים, הבהמאס וברמודה, אגן הים התיכון, אסיה, אירופה, אלסקה אוסטרליה ניו זילנד, והחוף המערבי של ארה"ב, כולל מקסיקו דרום אמריקה ופנמה, אפריקה וצפון אפריקה.

מגלשות מים ענקיות בבליסימה (צילום: MSC)
צילום: MSC

 

לא מה שחשבנו: זה הגיל הממוצע בקרוזים

בדוח התייחסו לא מעט לגילאים של הנופשים שמגיעים לקרוזים. כך, נמצא שהגיל הממוצע של המפליגים הוא 46. בנוסף, 65 אחוזים מהמפליגים בעולם הם מאוכלוסייה צעירה כאשר 36 אחוזים הם מתחת לגיל 40.

10 אחוזים מהמפליגים בוחרים להפליג ביחידות כאשר רובם מצפון אמריקה. 28 אחוזים מכלל המפליגים מעדיפים להפליג בהרכב משפחתי רב-דורי.

מה קורה בארץ?

שנת 2023 הייתה שנת שיא בתחום הקרוזים גם בישראל, כאשר נמל חיפה דיווח על עלייה של 166 אחוזים בתנועת הנוסעים באוניות הקרוזים. בתקופת קיץ 2023 ועד לתחילת המלחמה, שאז חברות הקרוזים הבינלאומיות הפסיקו את הגעתן לישראל, הייתה תקופת שיא לפעילות אוניות הקרוזים מחיפה כולל חברות קרוזים בינלאומיות מובילות שהשיקו הפלגות מהנמל המקומי. כנמל בית, נמל חיפה שימש להתחלה וסיום הפלגות של 10 חברות קרוזים שונות והיה הנמל השני במזרח הים התיכון בתחום הקרוזים שלפניו היה רק נמל פיראוס.

בנוסף, נמל חיפה התמודד על תואר "יעד הקרוזים של השנה" מול המבורג וערב הסעודית. המועמדות הגיעה בעקבות העובדה ש"חיפה עברה מהפיכה של ממש כיעד קרוזים בשנים 2022-2023 והיא אחד מהיעדים הצומחים בעולם בתחום הקרוזים בעידן שאחרי מגיפת הקורונה".

נמל חיפה (צילום: באדיבות נמל חיפה)
צילום: באדיבות נמל חיפה


אייל אטיאס מנכ"ל MSC Cruises ישראל, אחת מחברות הקרוז הבין-לאומיות שהפליגו מהארץ אומר: "חברת MSC Cruises היא חברת הקרוזים השלישית בגודלה בעולם ופועלת מאז שנת 1970. החברה מובילה את התפתחות ענף הקרוזים העולמי כאשר היא משקיעה מאמצים בהשקת אוניות חדשות שכוללות מגוון רחב של הצעות ערך ללקוחות. אנחנו פועלים בהתמדה להפוך את צי האוניות שלנו לירוק יותר, להשיק אטרקציות ושיתופי פעולה, להשקיע בתחום הקולינריה, תחום ה- wellness ועוד'".