אם נשפוט על פי מה שקורה היום בנתב"ג - האיום האיראני הוסר. היום, יום שלישי ה-16/4/2024 צפויים לעבור בנמל התעופה בן גוריון כ-49,900 נוסעים, ב-299 טיסות בינלאומיות נכנסות ויוצאות. סך הכל יצאו היום כ-25,900 נוסעים בטיסות בינלאומיות, ויכנסו לישראל כ-24,000 נוסעים.

למרות המצב, מדובר בשיא הנוסעים בנתב"ג מאז התחלת המלחמה. השיא היה אמור להישבר ביום ראשון האחרון, עם צפי לכ-52 אלף נוסעים, אך בעקבות מתקפת הטילים מאיראן, שגרר ביטולי טיסות רבים, עברו בפועל כ-28 אלף נוסעים בלבד. 

בתקופה הקרובה, אם לא יהיו שינויים צפויים לעבור בנתב"ג מספרים גבוהים בעקבות חג הפסח, כאשר היום העמוס ביותר צפוי להיום יום ראשון הקרוב, 21.4, אז יעברו מעל 60 אלף נוסעים שיטוסו בעיקר ליעדים כמו יוון, ארה"ב קפריסין ודובאי. 

יחד עם זאת, בעקבות המצב, ישנן חברות תעופה שביטלו את טיסתן ועדיין לא לגמרי ברור מתי יחזרו. כך למשל, חברת איזי ג'ט שביטלה את הטיסות כרגע עד אוקטובר. החברה פרסמה היום: "כתוצאה מהמצב המתמשך והמתפתח בישראל, איזי ג'ט קיבלה החלטה להשעות את טיסותיה לתל אביב לשארית עונת הקיץ - עד ה-27 באוקטובר. ללקוחות שהזמינו טיסות בקווים לישראל וממנה עד לתאריך הזה מוצעות אפשרויות הכוללות החזר כספי מלא".

איזיג'ט (צילום: יח"צ איזיג'ט)
הפגיעה המשמעותית בנתב"ג. איזי ג'ט ביטלה את טיסותיה לארץ | צילום: יח"צ איזיג'ט

גם חברות כמו יונייטד האמריקאית ואייר אינדיה, ביטלו כרגע את הטיסות שלהן לארץ. הדבר הוביל גם לעליית מחירים. מנגד, חברות אחרות שביטלו, כמו לופטהנזה, וויז אייר ו-ITA, צפויות לחזור כבר היום או מחר לפעות בארץ.

בתוך כך, על מנת לעודד את חברות התעופה לחזור בהקדם, שרת התחבורה, מירי רגב, הורתה לפתוח את נתב"ג לנחיתות והמראות גם בשעות הלילה, בהן לרוב המרחב האווירי סגור. המטרה בצעד זה היא לעודד חברות לחזור לטוס לישראל ולהוסיף סיבוב נוסף למטוסיהם.

מה עושים במקרה של טיסה שבוטלה?

חברות התעופה, ובראשן החברות הישראליות, מנסות כעת למצוא דרכים להקל על הנוסעים במגוון דרכים ובהן גם הקלה משמעותית בנוהלי הדחייה והביטולים. בתוך כך חברת אל על הודיעה כי "כלל הנוסעים שטיסתם מתוכננת להמריא עד יום שבת, 20 באפריל (כולל) זכאים לתנאים הבאים – ביצוע שינויים במועד הטיסה (הקדמה או דחייה) יתאפשרו ללא דמי שינוי וללא הפרשי מחיר, כאשר מועד ההמראה החדש הוא עד יום שבת, 20 באפריל (כולל)".

לפי עו"ד אשר רוטבאום, מומחה בדיני תעופה, מתקפת הטילים על ישראל ללא ספק עולה לגדר כוח עליון: "המשמעות האופרטיבית היא שחברות התעופה פטורות מלפצות נוסעים בגין ביטול הטיסה", אומר רוטבאום אך מוסיף כי יחד עם זאת "חברות התעופה מחויבות להשיב לנוסעים את התמורה, ככל שהחליטו שלא מעוניינים לטוס, או לספק להם כרטיס טיסה חלופי לפי בחירת הנוסע. ככל שהנוסעים בחרו בכרטיס טיסה חלופי, חברת התעופה מחויבת לספק להם שירותי סיוע (מלון, מזון ומשקאות) עד מועד הטיסה".