מחקר חדש של אתר Quotezone.co.uk בחן את היעדים שבהם ישנה סבירות גבוהה יותר להונאת תיירים. הצוות בדק באתרי ביקורת תיירים כדי לבדוק כמה אנשים הזכירו הונאות או כייסים באטרקציות המובילות של אותם יעדים.

גרג ווילסון, מנכ"ל האתר, אמר: "נקודות מרכזיות של מבקרים הן נקודות מוקד לכל מי שמחפש להונות תיירים, מה שמותיר רבים עם תחושה שרימו אותם. עם חברות רבות שמחפשות למכור לנופשים כרטיסים לאטרקציות, חבילות מיוחדות או מבצעים לפני הטיסה או בזמן שהם שם, חשוב שאנשים יבדקו ויוודאו שמה שהם רכשו לגיטימי ועונה על הצרכים שלהם".

צרפת הגיעה לראש הרשימה, ובמיוחד עיר הבירה פריז, עם הכי הרבה תיירים ששיתפו על הונאות בביקורות על האטרקציות המובילות במדינה. עם שיא של 90 מיליון תיירים זרים בשנת 2019, צרפת הפכה ליעד התיירות המוביל בעולם, על פי השבועון הצרפתי Le Point. אבל התיירים האלה, שבאים ליהנות מהתרבות והאומנות הצרפתית, נפגשים לא פעם עם הונאות: מוצרים מזויפים בשווקים, הונאות של השכרת דירות נופש או אפילו תעריפי מוניות מופרזים המפורסמים בנמלי התעופה למרכז העיר.

פריז (צילום: Delpixel, shutterstock)
אזור האייפל הוא אחד המקומות הגרועים ביותר מבחינת הונאות | צילום: Delpixel, shutterstock

מגדל אייפל קיבל התייחסות גרועה במיוחד עם 537 אזכורים על הונאה. "ליד מגדל אייפל יש הונאות. קוסמים ומשחקים של כדור ושלוש כוסות משמשים לבזוז אנשים. נא לא לעצור שם או לא לנסות לשחק. לעולם לא תנצחו ותפסידו את כל הכסף שלכם", אמר תייר שחזר מפריז. תייר אחר הסכים וכתב: "שימו לב שיש הרבה אנשים מסביב למגדל האייפל שינסו להונות אתכם. במיוחד אלה שרוצים שתבואו ותשחקו בכל מיני משחקים. אל תשתתפו במשחקים האלה, זו הונאה!".

עוד הונאות שהוזכרו דיברו על מוניות שמכוונות לעתים קרובות לתיירים. נהגים יכולים להעמיד פנים שהמונה מקולקל כדי לגבות מתיירים מחיר גבוה יותר עבור הנסיעה. רמאים יכולים גם לנסות למכור כרטיסים מזויפים לאטרקציות, כשהאטרקציות העמוסות ביותר הן בדרך כלל מוקדים מרכזיים לרמאים ולכייסים, שכן נוהגים להסתתר בין ההמונים. כמו כן, בחלק מהמסעדות יש תפריט יקר יותר לתיירים ולכן חשוב לבקש קבלה מפורטת ולצלם את התפריט אם מדובר במקום לא מוכר.

רחוב מלא תיירים פריז צרפת (צילום: Kiev.Victor | Shutterstock)
התיירים מזהירים מעוקצים ורמאויות בפריז | צילום: Kiev.Victor | Shutterstock

"צרפת רוצה להבטיח את ההגנה על התיירים"

כדי להגביל את ההונאות הללו, המחלקה למניעת הונאות בצרפת השיקה אפליקציה חינמית המיועדת לתיירים בשם Signal Conso, שהושקה על ידי DCCRF (הדירקטוריון לתחרות, לענייני צרכנות ובקרת הונאה), בתור שירות ציבורי חינמי המיועד לצרכנים. היוזמה עלתה לראשונה כאתר אינטרנט, והיא מאפשרת לאנשים לדווח על בעיות שנתקלו בהן בעת רכישת מוצר או שירות.

על ידי הורדת האפליקציה, תיירים בצרפת יוכלו להימנע מהונאות, לדווח על התנהגות בעייתית ולזהיר תיירים אחרים. בהודעה לעיתונות, המחלקה למניעת הונאה הכריזה: "תשלום יתר עבור שירותי הובלה, חדרי מלון שאינם עומדים בדרישות, הצעות שירות מזויפות - כמו על כל צרכן, יש להגן על התיירים. צרפת רוצה להבטיח את ההגנה על התיירים שמגיעים אליה". אותה הודעה לעיתונות חוזרת על דבריה של אוליביה גרגואר, נציגת השרה הממונה על התיירות: "כיעד התיירות המוביל בעולם, צרפת היא הערבה להגנה הכלכלית של מיליוני המבקרים שהיא מקבלת מדי שנה".

פריז (צילום: Lilly Trott, shutterstock)
אפליקציה חדשה תסייע לתיירים המגיעים לפריז | צילום: Lilly Trott, shutterstock

למשתמשים באפליקציה תהיה גם גישה למידע על זכויות סיום שירות וביטולים. במקרה של תלונה, תהיה להם הזדמנות לבחור בין חשיפת זהותם או להישאר אנונימיים. אפשרות זו תאפשר להם לדווח במהירות על הונאה ולתרום לשיפור השירותים המוצעים. המפתחים גם מתכננים להקל על תיירים להוריד את האפליקציה על ידי פרסום קוד QR בנמלי תעופה ותחנות רכבת, ולמרות שהשירות עוזר לכלל הצרכנים, שירות זה מכוון בעיקר לתיירים שהם המטרה הקלה ביותר עבור רמאים.

היעדים עם הסיכוי הגבוה ביותר להונאות תיירים:

צרפת 

ספרד

איטליה

טורקיה

יוון

בריטניה

קרואטיה

פולין

פורטוגל

אוסטריה