החששות הבטיחותיות מפני מטוסי בואינג עלו דרגה כאשר ביום שלישי מהנדס לשעבר בחברה, סם סאלהפור, טען לליקויים חמורים במטוסי ה-787 Dreamliner ו-777 widebody. טענותיו של סאלהפור, המפורטות במכתב למינהל התעופה הפדרלי (FAA) על ידי עורכי דינו, טוענות שלכמעט 1,000 מטוסי 787 ו-400 מטוסי 777 הפועלים כעת יש בלאי חמור וכשלים מכניים.

סאלהפור טוען שהוא העלה את הנושאים הללו באופן פנימי עוד כשעבד בבואינג, אך קיבל כתף קרה מצד ההנהלה. יתרה מכך, הוא טוען שהוחלט להדירו מישיבות, הוטרד ואף אויים. בעקבות תלונותיו הראשוניות, סאלהפור הועבר מתוכנית 787 לתוכנית 777, מהלך שלדבריו שיקף תקווה ל"פחות בעיות" במטוסים, מאחר שהוא לא יכול להתריע על נזקים באותם מטוסים.

מטוס בואינג (צילום: Sergey Denisenko, shutterstock)
בואינג הפך לשם שנוי במחלוקת בעולם התעופה | צילום: Sergey Denisenko, shutterstock

ה-FAA בוחן כעת את ההאשמות של סאלהפור, ובואינג מכחישה אותן בתוקף. בהצהרה רשמית היא טוענת כי "המטוסים מתוכננים ומיוצרים כדי לעמוד בתקני הבטיחות הגבוהים ביותר" וכי החברה משתפת פעולה באופן מלא עם חקירת ה-FAA.

בלי פיקוח ובלי תדמית

בשנים האחרונות, בואינג, אחת מיצרניות התעופה המובילות בעולם, עומדת בפני ביקורת אינטנסיבית וחוסר אמון ציבורי בעקבות שורה של תקריות בעלות פרופיל גבוה עם מטוסיה. מההתרסקויות הטרגיות של Lion Air Flight 610 וטיסה 302 של אתיופיאן איירליינס ועד לקרקוע שלאחר מכן של צי ה-737 MAX. בעוד הנוסעים מתחבטים בחששות לגבי בטיחות המטוסים, רבים תוהים האם טיסה עם בואינג דומה לרולטה רוסית.

מטוס הבואינג 737 MAX, שהוכר בעבר כמטוס הדגל של החברה, הפך למוקד תשומת הלב העולמית לאחר שתי תאונות קטלניות בתוך חמישה חודשים זה מזה. חקירות גילו ליקוי בתכנון במערכת התמרון (MCAS), תוכנה שנועדה למנוע תקלות אך במקום זאת אילצה את המטוסים לצלול עקב קריאות שגויות בחיישנים. ההתרסקויות הביאו ל-346 הרוגים והובילו כאמור לקרקוע של צי ה-737 MAX כולו, מה שגרם למשבר אמון בפיקוח ההנדסי והרגולטורי של בואינג.

בואינג מטוס אלסקה איירליינס  (צילום: getty images)
שרשרת אירועים התרחשה בתקופה האחרונה. דלת המטוס של אלסקה איירליינס התנתקה | צילום: getty images

תוצאות הטרגדיות הללו התרחבו מעבר לליקויים טכניים והקיפו סוגיות של תרבות ארגונית, אכיפה רגולטורית ואחריות. מסמכים פנימיים חשפו תרבות של חברה שמעדיפה קיצוץ בעלויות ותהליכי הסמכה מזורזים על פני הערכות בטיחות יסודיות. יתר על כן, גילויים של יחסי תן וקח בין בואינג לסוכנויות הרגולציה מעלות חששות לגבי יעילותם של מנגנוני פיקוח שנועדו להגן על ציבור הטסים.

עבור הנוסעים, אי הוודאות מתמשכת כשהם שוקלים את הסיכונים בטיסה במטוסי בואינג. בעוד שהרוב המכריע של הטיסות ממשיך ללא תקריות, זיכרון של טרגדיות עבר וספקות מתמשכים לגבי אמצעי הבטיחות עלולים לעורר חשש.

האנגר מטוסי בואינג (צילום: Alhim, shutterstock)
החברה יודעת שיש תקלות ובעיות אבל בוחרת שלא לתקן או לעדכן | צילום: Alhim, shutterstock

עם זאת, חשוב להזכיר בכך שטיסות נותרו אמצעי התחבורה הבטוח ביותר. למעשה, ההסתברות של מוות מהתרסקות מטוס עומדת על 1 ל-1.5 מיליון. פרוטוקולי בטיחות קפדניים, התקדמות טכנולוגית ולקחים שנלמדו מתאונות קודמות מצביעים ללא הרף על מאמצים לצמצם סיכונים ולשפר את בטיחות התעופה.

האם אתם טסים עם בואינג?

בעקבות החששות אתר חדש "מלשין" לנוסעים אם הם מתוכננים לטוס באחד מהמטוסים של החברה. הנוסעים יכולים להיכנס לאתר ?Am I Flying on a Boeing ולהזין את חברת התעופה, מספר הטיסה והתאריך.

שירות זה עשוי להיות רלוונטי במיוחד עבור אנשים שיש להם חששות בטיחות או העדפות לגבי יצרני מטוסים ספציפיים, כגון בואינג. על ידי מתן שקיפות ובהירות לגבי המטוס שייפעל בטיסה נתונה, האתר שואף להעצים את הנוסעים לקבל החלטות מושכלות לגבי תוכניות הנסיעה שלהם.