גבר ואישה בהריון במטוס (צילום: Gene Chutka, Istock)
הידעתם שיש מושבים מועדפים בטיסה? | צילום: Gene Chutka, Istock
איפה הכי כדאי לשבת במטוס?

התשובה היא כמובן במחלקה ראשונה או במחלקת העסקים. עם זאת, רובנו נוסעים במחלקת תיירים, ואז התשובה מורכבת יותר. יהיו כאלה שיגידו כי המושב הסמוך למעבר הוא הטוב ביותר, מכיוון שאז לא מפריעים לשכנים לשורה כל פעם שקמים לשירותים; יהיו כאלה שירצו לשבת ליד החלון, כך שיוכלו להנות מהנוף, להישען עליו או להושיב בו את אחד הילדים; ויהיו כאלה שירצו להתחמק מהמושבים האחוריים הסמוכים לעמדת הדיילות. למרות כל זאת, יש כמה מושבים במחלקת תיירים שאין ספק שהם הטובים ביותר.

1. איך משיגים את המושבים שבהם יש יותר מקום לרגליים?

חלקכם יצטרכו לשלם עליהם וחלקכם יקבלו אותם בחינם. אלה נקראים מושבים מועדפים, והמחירים שלהם משתנים לפי חברת התעופה. המחיר באל על הוא 50 דולר לכל כיוון ליעדים הקרובים ו–99 דולר לכיוון ליעדים הרחוקים. בבריטיש איירווייס עולה מושב כזה 35 דולר לכיוון בקו ללונדון, ונוסעי לופטהנזה שיעדיפו לשבת במושב עם מרווח גדול יותר לרגלים, בשורות הסמוכות ליציאות המטוס, יוכלו לשריין אותו תמורת 30 דולר בטיסות באירופה.

בתוספת של 30 דולר לכיוון, חברת ישראייר מאפשרת הושבה בשורת המעבר, וכמו כן, אם יש מקום בטיסה ניתן להוסיף 60 יורו בשדה התעופה ולהשאיר את הכיסא האמצעי על ידכם ריק.

חברים במועדוני הנוסע המתמיד זוכים להעדפה בקבלת המושבים האלה, ובחלק מהמקרים מקבלים אותם ללא תשלום.

כך, באל על ההושבה בהם מתנהלת לפי רשימת המתנה, שאליה נרשמים מראש באתר החברה. סדר העדיפות ברשימה נקבע לפי הדירוג הבא: נלווים ללקוחות פלטינה וזהב, חברי מועדון במעמד כסף וחברי מועדון המלך דוד, חברי מועדון במעמד מתמיד, ורק אז נוסעים שאינם חברי מועדון הנוסע המתמיד.

בעלי כרטיס זהב וכסף בבריטיש איירווייס מקבלים באופן אוטומטי, בכל מחלקה ובכל זמן, את המושב הטוב ביותר לפי העדפתם, ובעלי כרטיס ברונזה יכולים לבחור כל מושב בחינם שבוע לפני ההמראה. חברי מועדון מיילס אנד מור של לופטהנזה במעמד HON או SEN מקבלים מושבים עם מרווח גדול יותר לרגליים בחינם.

2. איפה אפשר לבחון את סדר המושבים במטוס?

באתר seatguru.com אתם יכולים להקליד את שמה של חברת התעופה, מועד הטיסה ומספרה, אם יש לכם אותם, ולראות מהו סוג המטוס המוקצה לכם לאותה טיסה. אחרי שבוחרים בטיסה מופיעה מפת פנים המטוס, וכך ניתן להבין איפה יש חלון, עד כמה אתם קרובים למטבח ולשירותים ומהם המקומות הגרועים ביותר. רמז: בדרך כלל המקומות הגרועים הם אלה שבשורה האחרונה ואלה שאין להם חלון.

תעריפי מונית (צילום: TheMarker)
תעריפי הנסיעה במונית הדר מנתב"ג | צילום: TheMarker

כל האפשרויות להגיע לשדה

היום המיוחל הגיע והחופשה או־טו־טו מתחילה. המזוודות כבר ארוזות, אבל עכשיו צריך למצוא את הדרך הנוחה והזולה ביותר להגיע לשדה התעופה. בעניין זה, הכל תלוי איפה אתם גרים ומאיפה יוצאים.

1. איפה כדאי לחנות את הרכב הפרטי בנתב"ג?

תמיד אפשר להעמיס לרכב הפרטי את המזוודות ולנסוע לשדה התעופה, הבעיה היא שהחניה לטווח ארוך עולה לא מעט כסף. בתיאום והזמנה מראש עם חניון טסים, הממוקם באזור התעשייה הסמוך לנתב"ג, אתם יכולים לשלם 33 שקל לחניה ליום ו–50 שקל לחניה מקורה. על זאת יש להוסיף 100 שקל עבור איסוף הרכב משדה התעופה והחזרתו ביום הנחיתה בישראל. אפשרות אחרת היא לחנות בחניון לטווח ארוך של שדה התעופה ולשלם 40 שקל ליממה, ו–9 שקלים עבור כל שעה נוספת. בכל מקרה, תמיד אפשר לבקש מחבר או מקרוב משפחה שיקפיץ אתכם בתמורה למתנה מחו"ל.

2. אם אין לכם רכב פרטי?

אתם צריכים להתחיל לבחון את אפשרויות ההגעה בתחבורה הציבורית. הראשונה היא רכבת ישראל, שתעריפיה מפורטים באתר הרכבת - 37 שקל הלוך חזור מאשדוד, למשל, 84.5 שקל מתחנת חוצות המפרץ בחיפה, או 56.5 שקל מבאר שבע. בנוסף לאלה, ייתכן שכדי להגיע לתחנה, תצטרכו לשלם סכום נוסף על אוטובוס או מונית.

3. איך מגיעים בשבת?

אם אתם ממריאים מישראל ביום שבת או חוזרים בשבת, אתם למעשה נותרים ללא מענה אמיתי, למעט שימוש במוניות ספיישל בעלויות גבוהות, או ברכב פרטי המחייב אתכם לשלם את תעריפי החניה היומיים הגבוהים והדלק.

אם אתם גרים באזור חיפה וירושלים, יש מוניות שירות של החברות עמל ונשר. הבעיה היא שחייבים לחכות שהמונית תתמלא, וההמוניות יוצאות רק משני אזורים. בעבר פעל גם קו לתל אביב, אך במשרד התחבורה מסבירים כי "הקו חדל לפעול משיקולים כלכליים של התאגיד שהפעיל אותו. ברפורמה בענף מוניות השירות שיושמה ב–2006 התבקשו תאגידי המוניות להגיש בקשות מחודשות לקבלת רישיון לכל קו שפעל בארץ, בהתאם לרשימת קווים שפורסמה ברשומות, אך לא הוגשה שום בקשה להפעיל שירות בקו נתב"ג־ת"א".

בניגוד להתנהלות הרגילה של מוניות שירות שבה אפשר לרדת בכל נקודה בדרך, נאסרה עצירה כזו בימי חול בתחנות שבדרך לחיפה כגון הרצליה ונתניה, או בדרך לירושלים. במשרד התחבורה אומרים כי "כדי למנוע מנוסעים המבקשים להגיע ליעדים באמצע הדרך לתפוס את מקומם של נוסעים המבקשים להמשיך בנסיעה עד לצפון, נאסרה העצירה בימי חול. עם זאת, העצירה בתחנות הביניים מותרת בשבתות ובחגים". זאת, לאור היעדר אלטרנטיבות (כגון רכבת)".

מחיר נסיעה במונית שירות לאזור ירושלים הוא 41 שקל והגעה למעלה אדומים עולה 55 שקל. אם תרצו שהמונית תגיע עד הבית, זה יעלה לכם 64–89 שקל. לחיפה, טבעון ויקנעם, מונית שירות עולה 77 שקל, לאזור עכו והקריות 90 שקל ולאזור נהריה וראש הנקרה 95 שקל. שירות עד הבית עולה 119–148 שקל.

4. אם לא רוצים לחכות שמונית השירות תתמלא?

האפשרות היחידה היא מונית ספיישל. תעריפי הנסיעה נקבעים על ידי משרד התחבורה, בהתאם לצו פיקוח על מחירים ושירותים. המחירים המפוקחים - לפי היעד והשעה (יום או לילה) - מוצגים באתר רשות שדות התעופה (רש"ת) - iaa.gov.il.

לפי משרד התחבורה, "תעריפי הנסיעה מנתב"ג נקבעים בהתחשב בעלויות הכרוכות בהפעלת הקווים, כגון תשלומים לרש"ת וזמן ההמתנה בנתב"ג, הגבוה מהמקובל בשאר חלקי הארץ".

כך למשל, מונית מנתב"ג לבת ים עולה 134–152 שקל, לירושלים 235–325 שקל, לפתח תקוה 100–110 שקל ולתל אביב 144–163 שקל. וגם כאן יש אותיות קטנות שמייקרות את הנסיעה: עבור נסיעה עם מזוודה הנוסע נדרש לתוספת של 4.4 שקלים ועבור נוסע שלישי (שגילו מעל 5) תשולם תוספת בסך 4.9 שקלים.

>> עוד בערוץ החופש:

כמו מתוך גלויה: טיול בפירנצה וסביבותיה
תשכחו מפריז: חופשות פסח לא שגרתיות בחו"ל
קמפיין תיירותי בדנמרק: תעשו יותר סקס

כך תתנהלו נכון עם הכסף בחו"ל

לא משנה עד כמה אתם עסוקים עם אריזות וסגירות האחרונות לקראת הטיסה, לא כדאי להשאיר את המרת השקלים למט"ח לשדה התעופה. הרי בנתב"ג אתם כבר צרכנים שבויים - אין אפשרות לבחור את המקום המוועדף לעניין הזה.

1. איך מתחמקים מעמלות כשממירים שקלים למט"ח?

בבנק הדואר לא יבקשו מכם עמלה, וכך גם במרבית סניפי הצ'יינג' הפרטיים. גם אם תמשכו את המט"ח בכספומטים לא תשלמו עמלה, אבל דעו שלא כל הכספומטים מספקים את השירות וגם אם כן, לא בטוח שיש בכספומט את המטבע שלו אתם זקוקים.

לעומת זאת, אם תמירו את הכסף בבנק, תיגבה ממכם עמלה של 0.175%–0.200% מסכום העסקה, עם מינימום של 6–7 דולרים. כלומר, כל הליך ההמרה בבנקים כרוך באופן אוטומטי בתשלום של עשרות שקלים (תלוי בסכום).

2. למה צריך מזומן אם יש כרטיס אשראי בינלאומי?

נכון שאפשר לשלם על כל שירות בכרטיס, אבל כל פעם שתגהצו אותו דעו שגם עליו תצטרכו לשלם עמלה של 0.5%–2.5%, בהתאם לסוג של כרטיס האשראי והמטבע הנהוג במדינה. בנוסף, לפני שמתחילים לגהץ בלי הבחנה, חשוב לדעת שחברות כרטיסי האשראי משתמשות בשערי המרה שונים - חלקן משתמשות בשער יציג ואחרות בשער העברות והמחאות.

ההבדלים יכולים לשנות את תמונת הכדאיות של הגיהוץ. כך למשל, העמלה בויזה כאל היא 2.5% עם שער המרה יציג, ואילו בלאומי קארד העמלה נמוכה יותר, אך שער ההמרה גבוה יותר ומחושב לפי שער העברות והמחאות.

3. האם יש דרך להשתמש בכרטיס אשראי בלי לשלם עמלה על כל קנייה?

יש. אתם יכולים להשתמש בכרטיסי האשראי הנטענים של בנק הפועלים, דיסקונט ולאומי וגם ויזה כאל, המונפקים בסניפי הדואר גם ללא חשבון בנק. לא בטוח שהכרטיסים האלה יספיקו לכל השהות בחו"ל, כי ההטענה החד־פעמית המקסימלית היא 1,000–2,000 שקל וכל טעינה נוספת גם תעלה כסף - בהפועלים 3.5 שקלים ובדיסקונט 3 שקלים. בלאומי ההטענה בחינם ותעריף הטעינה בויזה כאל הוא 20 שקל.

גניבת אשראי, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)
לא חייבים לשלם עמלה על כל קנייה | צילום: רויטרס

הדרכים המשתלמות לשימוש בסלולרי

1. ומה צריך לעשות לפני הטיסה?

קודם כל, לוודא שהנייד פתוח לשימוש בחו"ל. הדבר ניתן לביצוע באתר של ספקית הסלולר או בפנייה ישירה למוקד הלקוחות שלה. אחרי שנוסעים רבים אולצו לשלם סכומים גבוהים במיוחד מבלי שהשתמשו באינטרנט, באחרונה זכה הנושא לטיפול של משרד התקשורת, וכיום הגלישה שלכם בחו"ל סגורה כברירת מחדל, אלא אם תבקשו אחרת, כלומר תצטיידו בחבילת גלישה מתאימה.

גם אם אתם רוכשים חבילות שיחות או גלישה בחו"ל, רצוי לבדוק לפני הנסיעה את הוראות החברה שבה אתם מנויים, מכיוון שלעתים נדרשות הגדרות מיוחדות במכשיר ולעתים יש להקיש קידומת לפני כל שיחה.

2. אילו הצעות תוכלו לקבל לצורך שיחות לישראל?

כל חברות הסלולר מציעות תוכנית שיחות לנוסעים לחו"ל. אם לא תרכשו תוכנית כזו, תשלמו תעריפים שיכולים להגיע ל–22 שקל לדקת שיחה. יש חברות שמבקשות תשלום מינימלי להפעלת התוכנית ותעריף על כל דקת שיחה, ויש שמוכרות תוכנית במחיר קבוע עם מכסת דקות.

3. אם אפשר להסתמך רק על שירותים מבוססי גלישה, איך משיגים חבילת גלישה כדאית?

מחירי גלישה גבוהים לתיירים שמעוניינים לשמור על המספר שלהם בחו"ל הם בעיה כלל עולמית. ההצעה הישראלית המשתלמת ביותר כיום היא של פרטנר. החברה מציעה חבילה בנפח 1GB (די והותר לכל חופשה עד חודש), הן תחת המותג אורנג' והן תחת 012 מובייל, שמחירה 150 שקל.

בחברות אחרות המחירים גבוהים עוד יותר. פלאפון, למשל, מציעה חבילה ב–30 שקל ליום לגלישה מוגבלת ב–100MB. סלקום דורשת 29–150 שקל ליום גלישה של עד 50MB, בהתאם למדינת היעד. החברות הווירטואליות והחדשות עוד לא הצליחו להציג תחרות בקטגוריה זו.

4. איך בכל זאת אפשר להוריד את עלויות הגלישה בחו"ל?

הפתרון הנוח והמשתלם ביותר - הן לשיחות והן לגלישה - כרוך בוויתור על המספר הישראלי ושימוש בסים מקומי. במדינות דוברות אנגלית ובשווקים מפותחים כמו באירופה אפשר למצוא סניפים של חברות סלולר ברחובות הראשיים ואפילו בשדה התעופה, ובהם נמכרים כרטיסי סים הנקראים פריפייד, במחירים משתלמים.

כדי להתרשם מפערי המחירים, הנה דוגמה: תמורת 20 דולר בחברת ורייזון בארה"ב תקבלו חבילת גלישה של 1GB, וב–30 דולר תקבלו גלישה כפולה. בחברת טטונטי מובייל הספרדית שילמנו בברצלונה 7.25 יורו עבור גלישה של 1GB.

בנוסף, מומלץ לתת לנציג השירות להתקין את הסים עבורכם, שכן לעתים נדרשת התאמה של יצירת נקודת גישה, דבר פשוט בעיקרון (יש דף הוראות מצורף), אך רבים מסתבכים עם הפעולה הזו.

* הכתבה עלתה ב- TheMarker

>> נפתח מתחם הרוכלים החדש באילת
>> תושבי ג'סר אל זרקא משיקים ביישוב שביל אלטרנטיבי לשביל ישראל