כשעולים על טיסה לחו"ל, כמעט תמיד חושבים על דברים טובים כמו המלון שמצפה לנו מעבר לים, המסעדות, האווירה ובעיקר הריח של החופש. אבל אחד הדברים המרגיזים ביותר שיכולים לקרות אחרי הנחיתה, הוא למצוא את עצמינו עומדים בודדים ליד מסוע המזוודות לאחר שרוב נוסעי הטיסה כבר עזבו, ולהבין שהמזוודה, על כל תכולתה, נעלמה. החופשה, ללא ספק, התחילה ברגל שמאל.

בידוק המזוודות. ארכיון (צילום: רויטרס)
צילום: רויטרס
ארגון SITA (המתמחה בטכנולוגיות מידע בתחום התעופה) פרסם כי רק 1 אחוז מכל המזוודות בעולם "אינן מטופלות כראוי" (99 אחוז מהמזוודות מגיעות ליעדן, ללא כל בעיה, והנוסע מקבל אותן בנמל היעד), שזה אומר 25.8 מיליון מזוודות מכלל המזוודות שנשלחו בכל חברות התעופה בעולם.

את כמות "המזוודות שאינן מטופלות כראוי" ניתן לחלק ל-3 קטגוריות: 85.6 אחוז איחרו מלהגיע ליעדן בזמן, כשמדובר באיחור של כ-1.3 ימים בממוצע; 12 אחוז מתוך המזוודות ניזוקו או נגנבו מהם חפצים שונים; 2.5 אחוזים אבדו לחלוטין. היקף הטיפול במזוודות "שאינן מטופלות כראוי" והקנסות שחברות התעופה נאלצות לשלם מוערך כיום ב- 2.58 מיליארד דולר בשנה.

מהו גובה הפיצוי המקסימאלי שניתן לקבל?

אמנת מונטריאול שנכנסה לתוקפה בישראל בשנת 2011, קובעת כי הפיצוי המקסימאלי שחברת התעופה תצטרך לשלם בגין איחור, נזק או אובדן מזוודה עומד על 6,800 שקל לכל נוסע. 

המקרים האלה הסתיימו לא אחת בבית המשפט. בפסק דין שניתן בחודש נובמבר השנה (ת"ק (פ"ת) 25904-11-11‏ ‏ אליהו שחק נ' חברת תעופה אירוסוויט), קבע בית המשפט כי חברת אירוסוויט תצטרך לשלם לתובעים פיצוי כספי בסך של 5,000 שקל, בגין איחור של 5 ימים בהגעת הכבודה לשבדיה. התובעים טענו כי נגרמו להם נזקים כספיים בעקבות הצורך לרכוש מוצרים בסיסיים, וכן עוגמת נפש גדולה בכך שמחצית מחופשת הקיץ שלהם נהרסה - בעיקר משום שהאוכל הכשר אשר נלקח מישראל והיה במזוודה לא היה ברשותם.

גם כלבים נעלמים

אבל לא רק חפצים אישיים לא "מטופלים כראוי". בפסק דין (ת"ק (נתניה) 12033-10-11 סנד נ' אל-על נתיבי אויר לישראל בע"מ ואח') אשר עוסק בנזק לרכוש שהיה בתוך כבודה, טענה התובעת כי כלבה נחלץ בנסיבות עלומות מתוך הכלוב בו הוחזק, במהלך טיסת אל-על מסופיה שבבולגריה לנתב"ג. משנפתח תא המטען על אדמת ישראל, נמלט הכלב אל תוך שטחי נמל התעופה ונתפס רק בחלוף דקות ארוכות, כשהוא חבול ומדמם מרגליו. עבור הטיפול הווטרינרי וחומרי החבישה שילמה התובעת 400 שקל. כמו כן היה עליה להחליף את כלוב הטיסה שנשבר בעלות נוספת של 1,200 שקל.

לאחר דיון הוכחות שהתנהל בתיק זה פסק בית המשפט כי אל על תפצה את התובעת בסך של 5,600 שקל בגין נזקיה הממונים ועוגמת הנפש, ובנוסף 800 שקל בגין הוצאות משפט.

אלו פעולות צריך לבצע כאשר אובדת/מאחרת מזוודה?

במקרים של אובדן מזוודה, יש לפנות מיד למחלקת אבדות ומציאות (Lost and Found) בשדה התעופה בו נחתם, לדווח כי המזוודה לא הגיעה ליעדה וכן לקבל מסמך המתעד זאת. ישנה אפשרות סבירה כי המזוודה תחזור אליכם, אך זה עדיין מאפשר לכם כנוסעים לתבוע את נזקיכם השונים מחברת התעופה בגין האיחור בהגעת המזוודה. לדוגמא: נסעתם לחתונה בחו"ל והביגוד עמו הייתם אמורים להופיע ביום האירוע אינו בנמצא, ומשום כך נאלצתם לרכוש מכספיכם ביגוד ראוי לאירוע המתוכנן.

כמובן שמעבר לשמירת הקבלות אשר ישמשו בעתיד כראיה לנזק הנגרם, יש לפנות במכתב רשמי לחברת התעופה (ולא לסוכן הנסיעות או לכל גורם אחר ממנו נרכש כרטיס הטיסה) ולמחות על כך תוך 14 ימים מהרגע שהמזוודה הועמדה לרשותכם. יצוין, כי סעיף 30 לאמנת מונטריאול קובע כי אם לא הוגשה מחאה בכתב (שיחה טלפון אינה מספקת) תוך הזמן האמור, לא תישמע כל תביעה בעתיד כנגד חברת התעופה.

 

>> היעדים המועדפים עלינו ב-2012