בחודש האחרון מספר הטסים בנתב"ג עולה מיום ליום ומתקרב לרף ה-40 אלף נוסעים ביום, לא מעט חברות תעופה בין-לאומיות חזרו לארץ והביקושים לחופשת הפסח עולות. אך לצד כל אלה חברת האולטרה לואו קוסט - ריינאייר, שביטלה את טיסותיה לארץ, ממשיכה להעסיק את כולם, ובשבוע שעבר היא הודיעה על ביטול כל הטיסות שלה עד לחודש יוני.

תקציר הפרקים הקודמיםב-1.2 חברת הלואו קוסט חזרה לנתב"ג, אחרי שלא פעלה מהארץ מספר חודשים. החזרה שלה היתה מבורכת היות והיא פתחה קווים ליעדים כמו וינה, מילאנו, מארסיי ועוד. כעבור מספר ימים החברה הודיעה שהיא חוזרת בה ומבטלת את כל הטיסות שלה בחודשים מרץ-אפריל. הסיבה לכך התבררה מאוד מהר: היות וטרמינל 1 לא פעיל, כל הטיסות כיום ממריאות מטרמינל 3, וריינאייר נדרשה לשלם את סכום התפעול של הטרמינל היקר יותר. חברת הלואו קוסט מצדה דרשה לשלם מחיר נמוך כפי שהיתה ריגלה אליו מטרמינל 1, בטענה שלא היא זו שבחרה לפעול מטרמינל 3. ההבדל במחיר הוא של כ-15 דולר לנוסע. לאחר שלא נמצא פתרון, היא כאמור ביטלה את הטיסות שלה עד לחודש יוני, ועדיין לא ברור מתי תחזור בפועל.

למה ביטול הטיסות של ריינאייר כל כך מעסיק אותנו?

לא מעט חברות תעופה בין-לאומיות גדולות עדיין לא חזרו לארץ ולא צפויות לעשות זאת בקרוב. כך למשל, אמריקן איירלנייס, טורקיש איירליינס, וירג'ין אטלנטיק ועוד. בנוסף, היו גם חברות כמו אייר אירופה או אייר סיישל שהודיעו על חזרה, אך ביטלו אותה רגע לפני שקרתה בפועל.

ולמרות כל אלה, המקרה של ריינאייר הוא משמעותי יותר ומעסיק אותנו הרבה יותר, ויש לכך כמה סיבות: דבר ראשון, העובדה שהחברה כבר חזרה לישראל, ביצעה את כל הבירוקרטיה והאופרצייה הנדרשת ואז חזרה בה, זהו דבר חריג בני עצמו.

ריינאייר איטליה (צילום: Matej Kastelic, shutterstock)
אפשר להתווכח על השירות, אי אפשר להתווכח על המחיר | צילום: Matej Kastelic, shutterstock

בנוסף לכך, מדובר בחברה שלפני המלחמה הייתה אחת המשמעותיות בארץ במספר הנוסעים, והפעילה טיסות ליותר מ-20 יעדים שונים בפולין, גרמניה, צרפת, קפריסין, יוון, רומניה, הונגריה, איטליה, בולגריה ועוד. כך, בזמן שמרבית חברות התעופה הבין-לאומיות מפעילות טיסה למדינה אחת ממנה היא באה, חברת הלואו קוסט הפעילה מגוון רחב של יעדים. בכך היא גם פתחה את שמיים וגם איפשרה תחרות גדולה מול חברות שפעלו מנתב"ג, כולל הישראליות.

בתוך כך, אין ספק שהסיבה הכי קריטית שאנו צריכים שריינאייר תחזור לפעול בישראל היא הורדת המחירים. בחודשים האחרונים היצע הטיסות והחברות שפועלות בארץ הוא מצומצם מבעבר, מה שמשפיע ישירות על רמת המחירים הגבוהה. הטיסות בריינאייר, שנחשבת לחברת אולטרה לואו קוסט, הם נמוכים מאוד, וניתן גם לטוס בעשרות דולרים בודדים

בנוסף, כל יעד שפועלת אליו יותר מחברה אחת, אוטומטית הופך להיות משתלם יותר. חברה כמו ריינאייר, שגם מפעילה טיסות ליעדים רבים וגם במחירים נמוכים, היא כנראה החברה הכי חשובה בישראל להורדת המחירים. בימים בהם כולם מחכים לחזרה מסוימת של שגרת תעופה, נראה שהדבר הכי משמעותי שצריך לקרות הוא שכל חברות הלואו קוסט יחזרו לארץ - ומעל כולן נמצאת ריינאייר.