אין תמונה
עוד יום קשה בעבודה
הגיוני שאתם, כמו רובנו, מבלים את היום שלכם במשרד, מול המחשב. שיא היום שלכם הוא הרגע בו אתם קמים מהמסך כדי להוציא את ארוחת הצהריים מהמקרר והחלק הכי פרוע של העבודה כולל מענה למייל או שיחת טלפון לא צפויה – אבל יש אנשים שיום העבודה שלהם ממש לא נראה ככה ועכשיו יש הזדמנות להציץ ולראות איך החיים שלהם נראים בפעולה.

כן, ה"דיילי מייל הבריטי" מזמין אתכם להכיר את האנשים עם העבודות הכי מוזרות בעולם: רופא דגים, צוללן שאוסף כדורי גולף שהתגלגלו לאגם במגרש, מצחצח מטבעות, בונה בובות שעווה במוזיאון, דוגמנית כפות רגליים עם לק מתוקתק, יצרן של תרנגולות פלסטיק, אישה שמתפרנסת מלשחק את פסל החירות, סופרת דגים באקווריום ענקי וגם האיש שהעבודה שלו היא לנקות את האבק מהעצמות של הדינוזאורים בני מיליוני השנים שמוצגים במוזיאון בארה"ב – אנחנו מקווים שהוא נזהר שם יותר מהמנקה שלנו, שכבר שברה את הוואזה בסלון פעמיים.

 ננסי ריקה סקיף היא האישה שאספה את כל העובדים והעובדות המוזרים הללו תחת קורת גג אחת בשני ספרים שהפכו לפרויקט החיים שלה: "עבודות מוזרות" ו"עבודות עוד יותר מוזרות", בהם היא מתעדת בצילומים מרהיבים את המועסקים עם העבודות שיגרמו לכם לפלוט קריאת תדהמה.היא גרה באיטליה, בילתה את השנים האחרונות בין פירנצה לניו יורק ובעברה פורטרטים של סלבס עולמיים ונחשבים כמו  וודי אלן, וופי גולדברג, סוזן סרנדון, ארתור מילר ואנדי וורהול, אבל נראה שהמפורסמים הללו רגילים מדי בשבילה: היא מחפשת את המוזר והמצחיק בחיים ומתעניינת בעיקר בתפקידים בהם יש היפוך מגדרי.

 כך, למשל, אחד ממושאי הצילום המעניינים שלה הוא גבר שעובד כ... בוחן טמפונים. לא הליהוק הכי טבעי לתפקיד, תודו. הוא בודק את רמת הספיגה והנפח שלהם ולמרות שיש גברים שמעדיפים להתרחק מהם, הוא הצטלם בחברתם בלי שום בעיה. זה גם המקרה של מעצבת תחתוני הגברים שהצטלמה בפעולה וכמובן של מעצב ההלבשה התחתונה לנשים, עם דגש על חזיות, שתועד ליד היצירה שלו – חזייה יפהפייה, על דוגמנית. ובין כל אלו, בל נשכח את האישה שעובדת כבוחנת קונדומים: אנחנו לא יודעים מה היה לכם בראש, אבל התמונה חושפת אישה מבוגרת שמלבישה קונדומים על מתכת בצורת פאלוס ונראית לא מאוד מרוצה. אכן, עוד יום קשה בעבודה.

אין תמונה
בשביל הכסף: מבריק מטבעות
וזה ממש לא נגמר שם. המקצועות שמצאה ריקה סקיף מקוריים ביותר: “מעריך ביצועי מוצר". הכותרת הזו נשמעת לכם משעממת, אבל מאחוריה מסתתר תפקיד כבוחן אסלות, אדם שמבלה את כל שעות העבודה שלו בחברת המתקנים הללו ובבחינת הביצועים שלהם. איך? לא שאלנו ואנחנו לא בטוחים שאנחנו רוצים לדעת. אבל יש גם מקצועות נעימים הרבה יותר, בתחום עיצוב האופנה למשל – אבל מדובר בעיצוב אופנה למידות קטנות, למעשה ריקה סריף פגשה את האישה שמעצבת אופנה עבור ברבי...

והטוויסטים ממשיכים וממשיכים: משרה של מציל למשל. נכון, הוא מציל בים, אבל הוא לא יעזור לכם במיוחד במקרה של טביעה, כי האדם הזה מציל דווקא צבים והוא מתועד שוקל את הצבים האחרונים שהציל. ואם המציל לצבים נשמע לכם מוזר נראה מה תחשבו על הכירופרקטית. שוב, לא מדובר במישהי שתטפל בכם, אלא בכירופרקטית לסוסים – לא פחות ולא יותר. עוד במחלקת הביזאר והחיות תוכלו למצוא רופא שיניים – של סוסים, וגם את מומחה הפוריות של הפרות, שעוברות הזרעה תחת ידיו המיומנות. ואת הזרע הזה צריך לאסוף מאיפשהו – וזו בדיוק העבודה של אוספת זרעי השוורים (סיפור אמיתי) שצולמה מלווה שור ברגעים האינטימיים שלו כדי שזרעו יפיק עגלים ועגלות חדשים, לפי הצורך.

הסכנה שבקרבה לשור ברגע האישי הזה היא כלום לעומת צילומים שאפתניים אחרים: ריקה קליף הגיעה להר ראשמור המפורסם, הנושא את הדיוקנאות של הנשיאים האמריקנים וגלשה משם, רק כדי לתפוס בפעולה את האיש שמתפרנס מסתימת הסדקים שהזמן פוער בפסלים - עבודה שהוא עושה בין שמיים וארץ, בסנפלינג אל המצח, השיער והאפים של הנשיאים המנוחים. אחרי שהתנסתה בגבהים הללו, לתעד את השען שמטפל בשעונים הענקיים בעיר כבר לא היה אתגר גדול – הוא בסך הכל עובד בגובה ומגיע לפני השעון בסולם.

 אולי תחשבו שצריך להיות מוזר כדי לעבוד בעבודה מוזרה, אבל ריקה סריף מגלה שכל האנשים שפגשה בצילומים היו נורמליים בצורה מפתיעה, משומר החיות באחוזת פלייבוי ועד מי שמבלה את שעותיה כבת הים הקטנה: "הייתי בשוק מכמה שהם היו רגילים ומזה שכולם ממש נהנו מהעבודה שלהם. כמה מהם אפילו המציאו את העבודות שלהם, כמו אדם שעובד בבניית טירות החול, ואני חושבת שזה מקסים", אמרה בראיון לדיילי מייל.

אין תמונה
בת ים בעבודה. לשחייניות מצטיינות בלבד
חמש עשרה שנים לקח לה לאסוף את כל התמונות הללו, כשהכל התחיל במסלול המרוצים בהוליווד ב-1989. ננסי נכחה במסלול ושמה לב לאיש אחד שעמד שם: "ההשראה לספר הזה הגיעה מבחור שנראה קצת מוזר ועבד במסלול המירוצים. גיליתי שהעבודה שלו היתה לתזמן את מירוצי הסוסים", היא סיפרה לדיילי מייל הבריטי. זו עבודה לא רגילה לכל הדעות שהציתה את הדמיון שלה. מכאן התחיל החיפוש של ריקה סקיף אחר העבודות המוזרות, חיפוש שכלל את רחבי ארה"ב והניב אחרי שלוש שנים תמימות 15 צילומים בלבד. חמש שנים עברו והצילומים הללו בילו סגורים במגירה, עד שהרעיון לספר בנושא קרם עור וגידים והפך למציאות.

ריקה סריף עשתה את כל הצילומים, ההדפסות והעיבודים בעצמה, כמו גם את התחקיר לפרויקט, שכלל איסוף מידע עיתונים ומגזינים וגם סתם מפה לאוזן: "מצאתי את העבודות המוזרות האחרות באמצעות תחקיר, שמועות והרבה מזל”, סיפרה באותו ראיון, "וכיון שהפרויקט שלי אישי ולא מומן על ידי אף גוף, מצאתי עבודות מוזרות ברחבי ארה"ב, תוך שאני גרה עם חברים ומקבצת את העובדים המוזרים".

 כשמבקשים מריקה סריף לבחור את העבודה שהיא הייתה רוצה לעשות היא לא מהססת ובוחרת במשרה של בת ים: "אני שחיינית טובה בעצמי", היא מסבירה. ומה המקצוע הכי מוזר בו נתקלה? עוזרת לזורק סכינים: "לא האמנתי שיש מישהי באמת עושה את זה!", היא מגלה, “התנסיתי בזה בעצמי וזה היה מפחיד, אבל אתם יכולים להבין לבד שהוא היה מאוד מקצועי”, הוא מוסיפה בקריצה.

לכל התמונות

>> כמה תרוויחו אם תעבדו בעגלות מכירה בחו"ל?

>> למה אנחנו כל כך אומללים בעבודה?