קניון חג המולד (צילום: Paula Bronstein, GettyImages IL)
המשכורת החודשית בחג המולד נעה בין 8,000-12,000 דולר | צילום: Paula Bronstein, GettyImages IL
בזמן שהקונדיטוריות בארץ מנסות להמציא את הסופגנייה המקורית ביותר לחנוכה, צעירים רבים, אחרי צבא וסטודנטים באמצע סמסטר מעדיפים לארוז מזוודה ולהמריא לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות לפני חג המולד, על מנת להרוויח אלפי דולרים בזמן קצר בעבודה בעגלות. הצעירים טסים כבר בימים אלו ויישארו בארה"ב כחודש וחצי עד לערב חד המולד, במהלכו האמריקנים ממהרים לרכוש כל מוצר והישראלים רק מרוויחים מכך, עושים את המכה וחוזרים לארץ עם כסף לבזבוזים.

נראה כי הישראלים נמצאים בכל רחבי הגלובוס, מלבד ארה"ב ניתן לראות את עסקי העגלות ברחבי אירופה, אוסטרליה, דרום אפריקה, הפיליפינים, סינגפור, תאילנד, הודו ופנמה. בעגלות מוכרים מוצרי קוסמטיקה, מחליקי שיער, קריסטלים, עגלות צעצועים הכוללות מסוקים מעופפים, סיגריות אלקטרוניות וערכות קסמים. ואם תגיעו לווגאס והוואי תזכו אפילו לקנות חצאיות, קסם שניתן ללבוש בעשרות צורות שונות.

לא רק עגלות, גם ציורי השמן הם להיט בקרב הישראלים, שעוברים מבית לבית ברחבי אירופה ומציעים לבעל הבית לרכוש ציורי שמן בסכומים גבוהים, "זו לא עבודה מסביב לשעון כי אי אפשר לדפוק לאנשים בדלת ב-7 בבוקר", אומר מושיקו פסל, שעבד ארבע שנים בעגלות וכיום משמש כמאמן מכירות של החברות השונות ומייעץ לצעירים שטסים "לעשות את המכה". "זו עבודה לאנשי מכירות בנשמה, צריך יותר חוצפה וזאת עבודה יותר קשה מנטלית", הוא מדגיש. לטענתו אם מדובר באיש מכירות טוב, הרווחים דומים מאוד למשכורת החודשית בעגלות.

ציורי שמן (צילום: Paula Bronstein, GettyImages IL)
"מכירת ציורי שמן יותר קשה מנטלית". אילוסטרציה | צילום: Paula Bronstein, GettyImages IL

"קשה להיות סטודנט בישראל וזו הזדמנות להרוויח כסף"

"דצמבר זה חודש חזק, שווה לעצור הכל בשביל זה ולהרוויח בין 10,000-12,000 דולר בחודש", אומרת הילה, סטודנטית בת 26, שתטוס עוד שבוע וחצי לפלורידה לעבוד בעגלות. "קשה להיות סטודנט בישראל ולכן זו מן הפוגה בשבילי וגם הזדמנות להרוויח כסף", היא מוסיפה.

הילה כבר עבדה בעגלות לפני תחילת התואר, אך זו הפעם הראשונה שהיא תעזוב את ספסל הלימודים ותחזור היישר לתקופת בחינות, "בשנה שעברה פחדתי לפספס שיעורים והיום אני מבינה שאפשר להצליח גם בלי להיות בשיעור", היא מודה.

הילה, כמו אחרים, תנסה לשכנע את האמריקנים לקנות ממוצרי ים המלח, "האמריקנים פשוט בטירוף, הם לא מפסיקים לקנות לפני חג המולד". ומספרת שהכסף הרב שתרוויח אכן יעזור לה: "זו לא עבודה קלה אבל בסופו של דבר זה כסף שיעזור לי לממן את השכר דירה והתואר וזה יקל מאוד על החיים שלי", היא מדגישה

איך נראה איש מכירות? ממוקד מטרה

ספיר (שם בדוי) בת 27 תטוס כבר מחר לארה"ב, "המטרה שלי היא להרוויח את הכסף הגדול בחג המולד, הסכומים שמרוויחים בחודש דצמבר לא מתקרבים לכל סכום אחר". ומוסיפה "חג המולד זה הזמן הטוב ביותר לעבוד בחו"ל, החברות מגייסות את האנשים הטובים עם הניסיון הטוב ביותר". לטענתה, לא רק שהחבר'ה מגיעים בהתלהבות: "אף אחד לא ירצה לקחת יום חופש, יום ללא עבודה על העגלה הוא פשוט בזבוז", היא מספרת.

חג המולד בקניונים (צילום: Adam Berry, GettyImages IL)
"האמריקנים פשוט בטירוף, הם לא מפסיקים לקנות לפני חג המולד" | צילום: Adam Berry, GettyImages IL
היא מכירה מקרוב את העבודה בעגלות ועובדת בתחום מאז שהשתחררה מהצבא, "עם גיחות קצרות לארץ". היא מספרת שהיעד המוצלח, הרווחי והמהנה ביותר מבחינתה הוא ארה"ב, "האמריקנים הם הקונים הטובים ביותר ותרבות הצריכה שם גדולה באופן משמעותי ממדינות אחרות".

לדבריה, כל אחד יכול לזכות בתואר איש מכירות, "אני הגעתי לארה"ב בלי יידע רב באנגלית והצלחתי למכור, חשוב מאוד להיות ממוקד במטרה ורק ככה המכירות יצליחו". אך למרות זאת היא מוסיפה, "זו לא עבודה נוצצת כמו שנהוג לחשוב ולא פשוט לקום בבוקר ולדעת שתעמוד 12 שעות על הרגליים, לפי המוצרים שתמכור באותו יום ככה תראה המשכורת שלך". 

8 שנים בעסקי העגלות: "רציתי לעשות את המכה"

"לקראת סיום התואר, טסתי לחו"ל לעבוד בעגלות כי רציתי "לעשות את המכה". אומרת תמר (שם בדוי) בת 32 שעובדת בעסקי העגלות כבר 8 שנים, היא מספרת ל-mako שהמטרה שראתה לנגד עינייה שנכנסה לתחום היא הכסף, "את סטודנטית ענייה וכל מה שאת רוצה זה לחסוך כסף ולכסות את ההלוואות שלקחת במהלך התואר".

מוצרי טיפוח (צילום: ap)
מוצרי ים המלח נחשבים לפופולרים ביותר. ארכיון | צילום: ap
"רק לפני שבועיים חזרתי מעבודה בעגלה באירופה ומכרתי את מוצרי ים המלח ועכשיו אני מתלבטת אם לטוס שוב ולעבוד גם בעגלות בחג המולד", היא מודה שנורא מפתה אותה לטוס שוב ושאכן מדובר ברווחים גדולים. "בכסף שהרווחתי כל השנים האלה מימנתי את החיים בתל אביב, הלימודים וקניתי מכונית". היא מוסיפה

"עדיין לא נמאס לי, זה תחום שמשתכלל משנה לשנה ואמשיך לעסוק בו כל עוד יתאפשר לי. בתקופה זו מרוויחים בין 8000-12,000 דולר בחודש וזו אכן הזדמנות בשבילי".

"לאירופאים אין את תרבות הצריכה האימפולסיבית"

"חזרתי לפני שבועיים וחצי מעבודה בעגלות באירופה, הייתי בברצלונה, אוסטריה וגרמניה", אומרת כ' בת 24. היא חושפת את רזי המקצוע ואומרת: "אנשים עושים את זה שנים כי זה ממכר, מאוד קשה להפסיק".  מלבד הכסף המסנוור, כ' מספרת שעבדו איתה הרבה חבר'ה בשנות ה-30 בעלי תואר ראשון שהבינו שעל מנת לחסוך כסף עדיף להם להישאר מעבר לים.

כ' מכרה בעגלות מחליקי שיער, "זה ידוע שבחג המולד השואו מאוד חשוב ולכן הם מצליחים כפליים בתקופה הזאת". עם חזרתה לארץ נרשמה ללימודים ולכן לא תוכל לשוב לעבוד בחג, "אני אשאר בארץ אבל אני בטוחה שאמשיך לעבוד בזה במהלך הלימודים", היא מדגישה.

לדבריה, צורת המכירה באירופה שונה מארה"ב, "לאירופאים אין את תרבות הצריכה האימפולסיבית, צריך יותר לשכנע אותם, להסביר ולתת נימוקים טובים על מנת שירצו לקנות". היא מסבירה שקיים הבדל משמעותי נוסף, "אין ספק שמרגישים את מכשול השפה, צריך ללמוד איך לגעת באנשים מעמים שונים, אבל בסוף מצליחים לעשות את זה". 

ארה"ב המדינה העשירה בעולם והעגלות מצליחות

סיון סופר, ישראלי המתגורר בבוסטון ובעל עסק לעגלת חגורות נמצא כבר שש שנים בתעשייה. לדבריו, אין הגדרה מדויקת לאזור הכי משתלם לעגלות, "זה תלוי במרכזי הקניות, בווגאס למשל אנשים תמיד יבזבזו". לטענתו מאז המשבר הכלכלי מ-2008 לא מדובר בתעשייה כה נוצצת אך, "עדיין מדובר בתחום רווחי, העגלות מרוויחות כסף ואין ספק שארה"ב עדיין נחשבת למדינה העשירה בעולם". הוא אומר.

לאס וגאס - אורטל דהן (תמונת AVI: אורטל דהן)
"בווגאס תמיד אנשים ימשיכו לבזבז כסף" | תמונת AVI: אורטל דהן
לדבריו, המוצרים הפופולריים ביותר הם מוצרי הקוסמטיקה של חברת אורוגלד, "זה השם החם בעגלות, אלו קרמים שמכילים זהב בפנים אך כמובן שממשיכים למכור גם מחליקי שיער ואיפור, התחרות היא הרבה יותר קשה", הוא מוסיף.

מושיקו פסל טוען שתחום העגלות עדיין נחשב לאחד התחומים הרווחים ביותר בחו"ל. "תעשיית העגלות המצליחה ביותר היא בארה"ב, שוק העגלות שם מגלגל להערכתי כמיליארד דולר בשנה. אחרי ארה"ב מובילות גם איטליה, לונדון ודרום אפריקה אך הרווחים נמוכים שם בכ-15 אחוזים", הוא מוסיף.

בתקופת חג המולד הביקוש למתנות עולה, "המוצרים הנמכרים ביותר הם צעצועים הרי כל משפחה צריכה לצייד את הילד בצעצוע לקראת החג". התקופה החמה מוגדרת רשמית מהבלק פריידי שמתקיים השנה ב-29 בנובמבר ופותח רשמית את עונת המכירות ועד ה-25 בדצמבר, "נראה צעירים מתחילים לטוס כבר השבוע על מנת שיוכלו להשתפשף והבלגאן שכולם מדברים עליו יגיע לשיאו בדצמבר שהאמריקנים נכנסים לטירוף של קניות ומתחיל כל הטררם", הוא מדגיש.