הצפצוף הצורם מבשר שהקרוסלות נפתחו. מאחוריהן נגלה מסדרון ארוך ועמוס דלתות המואר לכל אורכו באורות אדומים בוהקים, המעידים כי במתחם נמצאים מבקרים שאינם חשופים לסודות ה"אדיר" (F-35I). "זה המאמן שלנו, ברוכה הבאה", מברכת סמל הילה מרין, מדריכת סימולאטור "אדיר". היא מובילה אותי לדלת שנפתחת ואנו צועדות לחדר עצום, במרכזו כיפת מסכים גיאומטרית ענקית. מחוץ לה נמצא מושב הזהה למושב הטייס ב"אדיר": ג'ויסטיק, מסכים ומחוונים מתקדמים. המטוס מותנע, זז קדימה והאימון מתחיל.

"ערכנו פורום מבצעי רגע לפני ביצוע של אחת מהפעילויות המבצעיות המורכבות יותר שביצענו", נזכר סא"ל י', עד לאחרונה מפקד טייסת 140 ("נשר הזהב") המפעילה מטוסי "אדיר". "ביצענו בסימולאטור את הטיסה בצורה זהה לחלוטין למה שיקרה באוויר. התובנות שקיבלנו היו כאלו שלא היינו מקבלים בשום פורום חשיבתי אחר. זה הביא אותי כמוביל וכטייס ללכת לאותה פעילות מבצעית בעיניים פקוחות, בהבנה מלאה ובתחושת מיומנות גבוהה, ממש כאילו טסתי את המתאר הזה לפני רגע באוויר. אז הבנתי שיש לי כלי מעולה בידיים".

מחוברים לחיים

הרצון והאתגר לייצר לטייסי "אדיר" אימון מציאותי ככל הניתן משחקים תפקיד מרכזי בתפיסת ההדרכה של הדור החמישי. מרכז ההכשרה והאימון ממוקם בבסיס נבטים, במרחק קצר מאוד מטייסות הקרב, עובדה המעניקה יתרון משמעותי. "אנחנו מסתכלים על המאמן כעל דת"ק (דיר תת-קרקעי) נוסף. רק אתמול תדרכתי טיסת אימון של רביעיית מטוסים, המראתי והבנתי שמזג-האוויר לא מאפשר לבצע את האימון בצורה אפקטיבית", מגלה סא"ל י'. "נחתנו, הלכנו לסימולאטור וכל אחד מאיתנו קפץ לקוקפיט - ממש כמו שהיינו עושים בדת"ק האמיתי. התנענו את המטוסים במאמן ויצאנו לאימון. ההרגשה הייתה ממש כאילו יצאנו לטיסה".

מאמן אדיר (צילום: סליה גריון, בטאון חיל האוויר)
צילום: סליה גריון, בטאון חיל האוויר

"למדתי שאנשי צוות-אוויר במערך ה'אדיר' צריכים לפתח מנגנון חשוב של חיבור למציאות. זו ההבנה המלאה בכל נקודת זמן איפה אני נמצא", מציין סא"ל י'. "למעט מקרים חריגים, אנחנו מקפידים שהאימון בסימולאטור יהיה זהה לאימון באוויר, עד כמה שניתן. זה אומר שכשיש מסלול חסום בבסיס אנחנו לא נשתמש בו גם בסימולאטור ובכל כמה שעות נתעדכן במזג-האוויר ונעדכן, כך שהאימון הסימולטיבי ידמה את המציאות באופן מלא. ההתעקשות הזו מובילה אותי פעמים רבות להתאפס ולהבין איפה אני נמצא. לעולם אסור לי לאבד את האחיזה במציאות בעיקר מההיבט הבטיחותי".

הסימולאטור תופס נפח

הרבה לפני שגלגלי החמקן נגעו לראשונה במסלול הנחיתה של בסיס נבטים, הבינו בגרעין ההקמה שמאמן המערך יסיט נתח משמעותי משעות האימון האוויריות לתרגול סימולטיבי. היעד נדמה אז כחלום רחוק: חצי משעות האימון יתבצעו במאמן. רק לשם השוואה, טייסות הקרב האחרות בחיל-האוויר מבצעות כעשרה אחוזים משעות האימון בסימולאטור.

F-35 אדיר (צילום: סליה גריון, בטאון חיל האוויר)
צילום: סליה גריון, בטאון חיל האוויר

"למערך ה'אדיר' תהיה השפעה גדולה על הדרך בה יתאמן חיל-האוויר בטיסה קרבית בעשורים הבאים. התמהיל שקבענו הוא הנכון בעיניי בהתאם לשלב הנוכחי והוא נובע מניתוח מעמיק שערכנו, על היתרונות והחסרונות שבכל שיטת אימון, בין אם מדובר בטיסה באוויר או בגיחה בסימולאטור", קובע סא"ל י'.

"התמהיל מעניק אימון שלם יותר, מאתגר יותר לטייס וכזה שמביא אותנו להתאמן בצורה מבצעית וממוקדת יותר. אמנם כל טייס חווה פחות טיסות, אך כל אימון אווירי מקבל מעטפת שלמה יותר. כך, אין צורך בהקצאות ובמשאבים לאימוני טק"א (טילי קרקע-אוויר) ואנחנו לא חייבים 'ראם' (בואינג 707) כדי לתרגל תדלוק אווירי, כי את אלו אפשר לתרגל בצורה טובה בסימולאטור".

מאמן אדיר (צילום: סליה גריון, בטאון חיל האוויר)
צילום: סליה גריון, בטאון חיל האוויר

מפקד טייסת 140 מגדיר את הסימולאטור "ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות", במענה לשאלה אילו מתארים ניתן לתרגל בו. "אני יכול לטוס מול טק"א, לטוס נמוך, לטוס גבוה, לטוס עם מטוסים רבים במבנה או מול מטוסי קרב אחרים, לתדלק ולתקוף", מונה סא"ל י'. "היתרון הוא שהאימון מרגיש חי וקרוב מאוד למה שטייסי קרב רואים בפעילות מבצעית או בקרב אוויר.

"כשאני מתאמן על קרב-אוויר באימון בשטח מדינת ישראל, אני לא רואה טילים עפים ולא שומע את הדי הפיצוצים. אי אפשר לצפות מטייס שלא ראה טיל עף לעברו שיבין בלחימה האם הטיל עף אליו או לבן הזוג שלו ומה עליו לעשות במצב כזה. למרות זאת, ישנם דברים רבים שהסימולאטור לא יכול לדמות: תחושות פיזיולוגיות, תקלות רנדומליות ודילמות שרק החיים יכולים לייצר".

ההסבה הראשונה

במשך שישה חודשי הכשרה עברה קבוצה מצומצמת של טייסי קרב הסבת "אדיר", וזוהי הפעם הראשונה שקורס כזה מתקיים מחוץ לגבולות ארה"ב. "הקורס כולו מתבסס על תפיסת ההדרכה החדשנית שבנינו במשך שלוש שנים והותאמה לדור החמישי", מסביר רס"ן ג', מפקד מרכז הכשרה ואימון "אדיר". "ההסבה מחולקת לשני חלקים: בחציה הראשון לומדים הטייסים לתפעל את המטוס בצורה מלאה. חציה השני מתמקד במחשבה טקטית ובשאלה איך נלחמים באמצעות חמקן".

מאמן אדיר (צילום: סליה גריון, בטאון חיל האוויר)
צילום: סליה גריון, בטאון חיל האוויר

קורס הסבת טייסי "אדיר" אינו היחיד שמתקיים כעת בארץ ועושה היסטוריה. בימים אלו נמצא מרכז ההכשרה והאימון בעיצומו של קורס מדריכות סימולאטור F-35 הראשון בעולם גם הוא שמתקיים מחוץ לארה"ב. "כל מדריכי F-35 בעולם, מלבד בישראל, הם טייסי קרב בפנסיה עם שנים של נסיון תעופתי", מציג רס"ן ג'.

"העובדה שהמדריכות הישראליות הן חיילות בנות 18 היא לא פחות מפלא, גם בעינינו וגם בעיני שאר העולם. המטוס מורכב בפני עצמו, אך המדריכות שלנו יודעות להדריך את הטייסים שלו באימון משימתי וכן באימון חירומים, כשהן לומדות את הכל באנגלית". סמל הילה מרין, מדריכת סימולאטור "אדיר", מוסיפה: "בגיחות הראשונות שהעברנו היו כאן אמריקאים שבאו לצפות ולהתרשם. הם לא האמינו למראה עיניהם: מדריכות צעירות מלמדות טייסים ותיקים איך לטוס".

"אדיר" בשמיים

"אנחנו נמצאים בתקופת מעבר בין צוות הקמה לטייסת בהקמה", מדגיש מפקד הטייסת. "ההקמה טרם הסתיימה ואנחנו נמצאים עדיין בשלבים ראשוניים. ישנו מתח מובנה בין עיסוק בבניין כוח, בהעמקת תהליכים, בגיבוש התפיסות ובהכשרת דור ההמשך, ובין הפעלת הכוח. אנחנו משלבים בין השניים, מתוך אמונה שלא נכון לחבר את המטוס הזה רק ברמה המבצעית כשהיסודות עדיין לא מבוססים. אסתפק ואומר שהמטוס לוקח חלק בפעילות המבצעית של חיל-האוויר, חלק מעניין מאוד, מאתגר וראשוני מאוד".

טייסת 140 מפעילה כיום תשעה חמקנים ושאר המטוסים עתידים לנחות בעתיד. בינתיים, פניו של חיל-האוויר מופנות אל עבר טייסת ה"אדיר" השנייה. "הגרעין הראשוני של צוות ההקמה מגיע לבסיס נבטים בקיץ הקרוב ובתחילת שנת 2020 תיפתח הטייסת", מספר סא"ל י'. "זו זכות גדולה להיות במקום הזה ובשלב הזה. ההרגשה היא שכל כמה ימים אנחנו עושים היסטוריה והתחושה היא מדהימה", מסכם רס"ן ג'. "אנחנו יוצקים יסודות לעשרות שנים קדימה, מביאים בשורה חדשה, דור חדש של מטוסים ותפיסות חדשות שמעלות את כל חיל-האוויר דור אחד למעלה".

הכתבה פורסמה במקור באתר חיל האוויר

עוד בפז"ם:
>> בא לשכונה בחור חדש: ה-F-35B בדרך למזרח התיכון
>> תעלומה: האם טייס שידר בטעות את גיחת האדיר לעולם כולו?