התקדמות בתהליך ההצטיידות במטוסי ה-F-35I "אדיר" החמקנים של חיל האוויר הישראלי. בימים אלו מבצעים טייסי הניסוי של יצרנית המטוס, חברת לוקהיד מרטין טיסות ניסוי בשלושה מטוסים, שירדו לאחרונה מפס הייצור. השלושה האלה יגיעו לישראל בחודש ספטמבר. עד סוף השנה, יגיעו לישראל בסך הכל שישה מטוסי חמקן, שיעלו את הסד"כ המקומי ל-36 מטוסים.

מלבד המטוסים שנמצאים כבר בטיסות ניסוי לפני טיסת העברה בספטמבר, שלושה מטוסי F-35 נוספים נמצאים בשלבי התקנות אחרונות, ובקרוב יחלו לבצע טיסות ניסוי לבדיקת המערכות לפני מסירה. השלושה האלה אמורים להגיע לישראל בחודש דצמבר, אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון.

עד שנת 2024 מתכננת היצרנית להשלים מסירה של 50 המטוסים הראשונים עליהם נחתמו הסכמים עם ישראל. רובם נמצאים בשלבים שונים על פס הייצור. נכון להיום תהליך ייצור של מטוס F-35 נמשך כשנתיים, לאחר שבעבר נמשך כשלוש שנים.

המטוס (צילום: דובר צה''ל)
מטוס 35-F חמקן "אדיר" של חיל האוויר | צילום: דובר צה''ל

יש לציין כי ישראל חתמה על עסקה לאספקת טייסת חמקן שלישית, שתעלה את הסד"כ של חיל האוויר ל-75 מטוסים. בחיל החליטו שטייסת 117, שהפעילה מטוסי F-16 בבסיס רמת דוד ונסגרה בשנת 2020, תהיה טייסת ה-F-35 השלישית. כיום הטייסת שנפתחה מחדש פועלת כמרכז הדרכה למטוסי האדיר, וכשיגיעו לארץ מטוסים נוספים היא תהפוך לטייסת אדירים מבצעית. ההערכות הן כי בעתיד תהיה גם טייסת רביעית.

בשנת 2018 חשף מפקד חיל האוויר דאז, עמיקם נורקין שישראל הייתה הראשונה בעולם שתקפה עם מטוסי ה-F-35. בשנה שעברה, מערך מטוסים זה של חיל האוויר השתתף בתקיפת מטרות חמאס במהלך מבצע "שומר החומות" ואילו במרץ השנה נחשף כי מטוסי ה-F-35 של חיל האוויר הישראלי היו הראשונים בעולם להפיל כלי טיס, אחרי שיירטו מל"טים איראניים.

מאז, היה גם ניסיון שלא צלח ליירט מל"ט צילום של חיזבאללה שנשלח לעבר אסדות הגז, וכן תקלה שנבדקה בכיסאות המפלט של המטוסים, שמאז חזרו כבר למבצעיות מלאה לאחר שנמצאו תקינים, ואף לקחו חלק במבצע "עלות השחר" בעזה, כך על פי פרסומי צה"ל.

לאחרונה נטען באתר החדשות סעודי, "אילאף", שמטוסי 35-F ישראליים חדרו כמה פעמים בחודשיים אחרונים למרחב האווירי של איראן. "הם חדרו מכ"מים איראניים ורוסיים בלי שהתגלו", נטען באתר הסעודי, אליו התראיינו בעבר בכירים במערכת הביטחון הישראלית.