אחרי הבקשה של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לקבל טנקים ומשוריינים, בימים האחרונים צ'כיה החלה להעביר לשם עשרות טנקים משודרגים מסוג T-72 ונגמ"שים מסוג BMP-1. הצ'כים עצמם סרבו להתייחס למשלוח באופן רשמי, אולם הכלים תועדו על רכבות בדרך לאוקראינה.

מהתיעוד אשר הופץ ברשתות החברתיות עולה כי הצ'כים שולחים לאוקראינה את דגמי הטנקים והנגמ"שים המשודרגים שלהם, וההערכה היא שמדובר באחד משני משלוחים לפחות שיצאו משם. לצבא הצ'כי יש כמאה טנקים מהסוג הזה, ונראה שהמשלוח יצא לדרך אחרי שהצ'כים קיבלו הבטחה מצד מדינות מערביות לשלוח להם טנקים חדשים במקום.

הרעיון הוא לספק לצבא אוקראינה מערכות נשק המוכרות לחיילים האוקראינים, מצבאות מזרח-אירופה, מאחר ואין זמן להכשיר את האוקראינים כעת על מערכות מערביות שאינם מכירים. צבא אוקראינה מפעיל אמצעי לחימה מתוצרת רוסית ואותם ניתן לשלוח ולהכניס לשרות מבצעי באופן מיידי. בניגוד לטנקים אמריקאים למשל, אשר יאלצו הכשרה מאפס של צוותים אוקראינים, דבר שאין לו היתכנות כרגע בזמן מלחמה.

על מרבית הטילים המערביים שסופקו להם עברו האוקראינים הכשרה טרם הפלישה, ואלו גם נחשבים פשוטים להפעלה. את הצבאות המזרח אירופאים שמספקים נשק לאוקראינה, יכול המערב לפצות בנשק מערבי ולאמן אותם בו בקרוב, בין היתר באמצעות חיילי נאט"ו הפרוסים באותן מדינות.

עיקר משלוחי הנשק לאוקראינה כללו טילי כתף מסוג סטינגר או טילי נ"ט שאכן הפכו משמעותיים בכלל זירות הלחימה. אולם במקביל לתחום הלחימה הזה, נראה שקיימת לחימה עזה גם של צבא אוקראינה הסדיר באמצעות מסגרות לחימה גדולות, חטיבות וגדודים.

הצד הזה כמעט שלא זוכה לחשיפה, בעיקר בגלל צנזורה קפדנית שהאוקראינים מפעילים על כל מידע שקשור לצבא הסדיר. אולם הצצה לכך סיפק זלנסקי, כשביקש גם טנקים, נגמ"שים, תותחים ומטוסי קרב.

בהמשך לבקשה של אוקראינה, ישנם גם דיווחים על כך שארה"ב מנהלת מגעים עם קפריסין כדי שזו תעביר לאוקראינה סוללות נ"מ מסוג S-300 וטנקים מסוג T-80, נגמ"שים מסוג BMP-3 ועוד. בתמורה, ארה"ב תעביר להם מערכות מודרניות מתוצרתה.

T-72 ששולחת צ'כיה לאוקראינה, הנו טנק מערכה ותיק מתוצרת רוסית שהדגמים הראשונים שלו נכנסו לשירות כבר בשנות ה-70. את הטנק מפעילים שלושה אנשי צוות והחימוש העיקרי שלו כולל תותח 125 מ"מ עם יכולת לשגר גם טילי נ"ט. בעבר חלק מהטנקים של צ'כיה עברו שדרוג מקיף על ידי מספר חברות, על פי פרסומים זרים כולל חברה ישראלית, ששיפרה את מערכות הנהיגה ויכולת העבירות של הטנק.