חיילים וירטואליים (צילום: דובר צה"ל, באדיבות גרעיני החיילים)
מהלך חדשני, נועז משהו | צילום: דובר צה"ל, באדיבות גרעיני החיילים

בעידן של מלחמת פרופוגנדה בפייסבוק כשכל לייק וכל פוסט יכולים להגדיל חשיפה של פוסט ולשנות את דעת הקהל, צה"ל מנסה "טריק" חדש להגדלת החשיפה לעמוד הפייסבוק ולחשבון הטוויטר שלו. בהשקת האפליקציה "דרגות צה"ל", צה"ל בעצם עושה דיל עם הגולשים: "אתם תגדילו את הפעילות שלכם סביב הפוסטים והציוצים שלנו, אנחנו נעניק לכם נקודות שיזכו אתכם בדרגות וסיכות".

מזכיר את המדבקות של הגננת?

בכך בעצם, צה"ל הופך את הגולשים ל"חיילים וירוטאליים" שנלחמים על שמו של צה"ל בעולם ופותח ביניהם תחרות על סיכות ודרגות. הם מצדם מרגישים מגויסים למען ההסברה הלאומית, מתמודדים ביניהם על כבוד ודרגות והוא מצדו מגדיל את החשיפה לתכנים שהוא מעלה לפייסבוק. יש פה משהו שמזכיר את הגננת, או המורה שמחלקת לתלמידים מדבקות על התנהגות יפה, אבל אין ספק שמדובר במהלך שיצרף עוד כמה אצבעות על המקלדת למען ההסברה הישראלית.

IDF RANKS (צילום: דובר צה"ל, באדיבות גרעיני החיילים)
עיצוב צבעוני ומגניב, תוכן - מיליטריסטי נושק לשיווקי הארד-קור | צילום: דובר צה"ל, באדיבות גרעיני החיילים

>> נושמים צבא? לסיפורים הכי מעניינים, הצטרפו לפייסבוק של פז"ם

הרבה מהחדשות היום מופצות קודם כל בפייסבוק ומשם מוצאות את דרכן למהדורות המרכזיות ולדפי העיתונים בכל העולם. כך שמי שירשום את הפוסט קודם, יקבל יותר לייקים ויצבור יותר חשיפה על פני הרשת יהיה הראשון למכור את הסיפור ולהשפיע על דעת הקהל. במהלך הזה של צה"ל, הוא פועל להגדלת האפקטיביות שלו ברשת, כזו שעשויה להכריע "קרבות תקשורתיים" רבי משמעות.

3 לייקים שווים לסיכה

שיטת הניקוד קובעת שכל כמה נקודות מזכות אותך בסיכה כלשהי או העלאה בדרגה, לדוגמא, שלושה לייקים על שלושה פוסטים שונים יזכו אותך בסיכה חדשה ונוצצת, כך תוכל לצבור עוד סיכה ועוד סיכה, עוד דרגה ועוד דרגה, עד אשר תהיה רמטכ"ל. ממשק ההצטרפות לאפליקציה פשוט וקצר מאוד ועושה רושם שהיא נעשתה על ידי מיטב המוחות שדאגו למונה נקודות גרפי בפינת המסך, לוח סיכות מהודר ודף הצטרפות מרשים ביותר.


ואם בדף ההצטרפות עסקינן, מדובר בדף צבעוני מאוד שמופיע בבלוג של צה"ל, בשפה האנגלית, מוכוון לקהל בינלאומי זר שמנסה להיראות אזרחי ו"מגניב", אבל כשמתעמקים בתוכן, קשה להתעלם מהמיליטריזם הנושק לשיווקיות הארק-קור שמשתמעים ממנו בדמות פתיח כמו "תמיד חלמת להצטרף לצה"ל ולהילחם על הגנת מדינת ישראל?" ומסתיים ב"בהצלחה חייל!", רמז לגיוס הגולשים לכוחות ההסברה הישראלית.


מדובר ביוזמה מהפכנית, חדשה ואפשר להגיד אפילו נועזת שלוקחת את ההסברה הישראלית צעד אחד קדימה למקום יוזם יותר, מעז יותר וטכנולוגי יותר שמחזיר עטרה ליושנה למשפט "דין פרוטה כדין מאה", רק עם לייקים.

>> תעלומת הרכב המסתורי שליווה את המפגינים