אנחנו עומדים על צלע הר תלול. ידעתי שנצא לחיפושים הלילה, אך מעולם לא הייתי עדה ללילה חשוך כמו הלילה זה. מעבר לכך שלא ראיתי את ההרים שסביבי, בקושי הצלחתי לשים לב ללהקת גמלים שחנתה בנחל אליו אנחנו הולכים וכשלתי בצעדיי עשרות פעמים בדרך למטה. "עכשיו כל מה שצריך לעשות זה לשבת ולחכות", אומר לי סרן ד', מפקד צוות בשלב הבסיסי בקורס-הטיס, בעודו מתיישב על סלע גדול ונוח יחסית. כמה דקות של תצפית וסרן ד' מזנק בריצה לעבר נקודה אדומה שמאירה מהחשיכה, ואני אחריו. חוליה 105, ובה שני חניכים נמלטים, נתפסה.

סדרת המילוט (צילום: קורל דביר, בטאון חיל האוויר)
צילום: קורל דביר, בטאון חיל האוויר

זכיתי להצטרף לסדרה המסקרנת והשמורה ביותר בשלב הבסיסי בקורס-הטיס - סדרת המילוט. במסגרת הסדרה לומדים עשרות חניכי השלב הבסיסי כיצד להימלט במקרה של נטישת מטוס בשטח אויב על מנת להגיע מהר ככל האפשר בחזרה לגבולותינו. הם בונים מסתורים, ישנים בשיחים ומנווטים עצמם בחשיכה אל עבר גבולות המדינה.

"יש שתי חוויות עיקריות שאני זוכר מהקורס, והמילוט היא אחת מהן", מגלה סרן י', מפקד הקורס, בעודנו דוהרים בג'יפ ברחבי המדבר בחיפוש אחר חוליות חניכים נמלטות. "זה שבוע בו אתה הולך עשרות קילומטרים בלי לאכול, אתה רדוף כל הזמן ומחפשים אותך כוחות גדולים, ואתה צריך להילחם על ההצלחה שלך. זה לא סתם אימון לשם האימון, זה כלי לחיים. החניכים מבינים את זה".

ביסט מילוט (צילום: בית הספר לטיסה)
צילום: בית הספר לטיסה

אל המסתור

נחזור כמה שעות אחורה, לתחילת המילוט. את החניכים פגשנו בעודם קופצים ממטוס ה"שמשון" (סופר הרקולס C-130J) אל החולות של קיבוץ פלמחים, במסגרת קורס הצניחה שעברו באותו שבוע. כשכל החניכים הגיעו לקרקע, הם עלו בחזרה למטוס ה"שמשון" מבלי לדעת מה ייעדם, רק שהפעם משהו השתבש בדרך.

"דימינו פגיעה של גורם עוין במטוס שחייבה אותנו לנחות בצפון הארץ ולהתחיל במסע של כמה עשרות קילומטרים, במהלכו צעדנו בנחלים, בבוץ ובשלוליות, ושילבנו ריצה עם הליכה מהירה", מעיד סרן י'. "המטרה שלנו היא להביא את החניכים לנקודה שתדמה נטישת מטוס בשטח אויב, כאשר הצוות הנוטש מזהה סביבו המון שרודף אחריו ובורח על חייו. בסוף המסע, כשהם מותשים לחלוטין, כל חוליה מנתקת מגע, משמע רצה הכי מהר שאפשר ומגיעה למסתור זמני בו מקבלת את המשך ההנחיות".

סדרת המילוט (צילום: קורל דביר, בטאון חיל האוויר)
צילום: קורל דביר, בטאון חיל האוויר

"במהלך פ"מ (פקודה מבצעית) ליווי ל'קרנפים' מעל מדינת אויב, מטוסכם נפגע מטיל קרקע-אוויר. המטוס התחיל לצלול לכיוון הקרקע ונאלצתם לנטוש. שניכם נחתתם בשלום", נכתב במכתב שקיבלו החניכים. "נחתתם בשטח מאוכלס, התיישבות עוינת מכל עבר. להערכתכם, המקומיים יגיעו לאזור בקרוב. אתם חייבים לנתק מגע ולתפוס מסתור זמני".

הולכים בלילה, מסתתרים ביום

מלבד המעטפות, מצטיידים החניכים בציוד שעומד לרשותו של כל טייס נוטש - חטיף אנרגיה אחד, מעט מים ומפה בקנה מידה של 1:250,000, שאינה ייעודית כלל לניווטים קרקעיים. על המפה מסומנים האזור בו נמצאים החניכים ואזור אליו חייבות החוליות להגיע עד אור ראשון, וזאת בהתאם לעקרונות המילוט על פיהם נעים החניכים - הולכים בלילה, מסתתרים ביום.

סדרת המילוט (צילום: קורל דביר, בטאון חיל האוויר)
צילום: קורל דביר, בטאון חיל האוויר

"השאיפה של חיל-האוויר היא לבצע חילוץ במינימום זמן מרגע הנטישה, ועל השאיפה הזו מתבססים עקרונות המילוט. בהנחה ולא חולצת, עליך להימלט. הרציונל מתבסס על תנועה בלילה והסתתרות ביום, כאשר הנוטש מנצל את כל שעות החשיכה לתנועה", מסביר סרן ד'. "אחרי שהחניכים תופסים את המסתור הזמני הם מחכים לרדת החשיכה ומדלגים למסתור הבא, כאשר הדילוג הוא ניווט לילי שעליהם לבצע תחת עקרונות המילוט. כשהם מגיעים לאזור המסתורים הם בוחרים מסתור טוב והולכים לישון, וברדת החשיכה פותחים מעטפה נוספת".

דע את האויב

בכל אותם ימים ולילות בהם נמלטים החניכים, צוותים של מאות אנשים מחפשים אחריהם: מסוקים משטרתיים ביום וצבאיים בלילה, כטמ"מים (כלי-טיס מאוישים מרחוק), לוחמים מיחידות הקומנדו של צה"ל, לוחמים וכלבנים מיחידת "עוקץ", גששים, מתנדבים מהיחידה לאיתור נעדרים (אית"ן) וכן אנשי טייסת בסיסי שלעיתים הולכים באופן רגלי בדממה, ולעיתים נוסעים בג'יפים ומשמיעים מוזיקה ערבית בקולי קולות. הכל על מנת לייצר את התרחיש שידמה בצורה הטובה ביותר את הנחישות של האויב ויהיה המאתגר ביותר עבור החניכים הנמלטים.

איך מצליחים להימלט ממאות אנשים שתרים אחריך? הרבה באמצעות היכרות מעמיקה עם ה"אויב", אותה עוברים החניכים בשבוע ההכנה ביחידה 669 (יחידת החילוץ והפינוי הקרבי בהיטס).

סדרת המילוט (צילום: קורל דביר, בטאון חיל האוויר)
צילום: קורל דביר, בטאון חיל האוויר

"שבוע ההכנה הוא תרגיל אחד ארוך, שמתחיל בהגעה לשטח ובתרגול אינטנסיבי של סכמת המילוט - מספר פעולות מידיות שכל טייס נוטש צריך לדעת ולבצע מיד ברגע הנטישה, שבשטח אנחנו מתרגלים אותן אחד לאחד. החל מהדיווח במכשיר הקשר, דרך פריסת המצנח בשטח, קריעתו, ניתוק המגע ועד הכניסה למסתורים. לאחר מכן אנחנו מעמיקים במסתורים ובתנועה מבצעית, ומבצעים את התרגול כולו במתאר דרומי ובמתאר צפוני", מסביר סרן (מיל') כ', קצין ביחידה 669. "אחת הנקודות המרכזיות שאנחנו נוגעים בהן בהכנה היא הבנת האויב - איך הוא מתכנן את החיפוש, מתי הוא יבוא ומאיפה, מהן היכולות שעומדות לרשותו ואיך הוא יבנה את המסלול שלו".

לא על ספרות מקצועית מסתמכים אנשי יחידה 669 בתכנים ובעובדות שהם מעבירים לחניכים, אלא על ידע מודיעיני וסיפורים של נוטשים שמילטו את דרכם ארצה בהצלחה. "אחרי כל נטישה של איש צוות-אוויר, אנחנו מתחקרים אותו לעומק כדי להבין אילו תכנים להוסיף לסדנאות ההכנה ולוודא שהתכנים שאנחנו מעבירים נשארים רלוונטיים בזירה המשתנה", מסביר סרן כ'.

"רוב הנטישות של חיל-האוויר הישראלי בשטחי אויב אירועו בשנת 1973, אבל מאז היה גם את הטייס במטוס של הנווט סא"ל רון ארד ועוד כמה אירועים בודדים במהלך השנים. אנחנו שואלים את הצוותים האם הם יודעו איפה נטשו, מה הם חשבו ומה תכננו. אנחנו מנסים להבין אם מה שאנחנו מלמדים הוא אכן ישים במילוט אמת. מהתחקורים האחרונים שביצענו התברר כי כל מה שאנחנו מלמדים אכן ישים".

ביסט מילוט (צילום: בית הספר לטיסה)
צילום: בית הספר לטיסה

המוטיבציה לשרוד

אחרי לילה במהלכו ישנו בשק שינה תחת כיפת השמיים, התעוררנו באור יום לשמש קופחת והתחלנו בחיפוש אחר החניכים המסתתרים. אחרי כמה שעות של חיפושים ותחושה קלה של ייאוש, תהיתי בקול רם איך בכל זאת אפשר לעמוד באתגר המילוט ללא אמצעים כלל וכאשר מאות אנשים מחפשים אחריך.

סדרת המילוט (צילום: קורל דביר, בטאון חיל האוויר)
צילום: קורל דביר, בטאון חיל האוויר

"ההצלחה תלויה בהשקעה של החניכים", מסביר לי סרן ד', בעודנו מפלסים את דרכנו אל עבר מסתור פוטנציאלי. "אחד העקרונות של המילוט אומר שמה שקשה לך בתור ממלט, יהיה קשה גם לתופס שלך. אם תכנס לעומקו של שיח קוצני סביר להניח שהמחפש שלך לא ירצה לעשות זאת. מה שיש לחניכים הממלטים שאין למחפשים שלהם זו המוטיבציה לשרוד. המחפשים שלהם רוצים לתפוס חייל, אבל אין להם את המוטיבציה ההישרדותית שיכולה להציל את חייהם של הממלטים. אנחנו מקפידים להטמיע בראשם של החניכים את העובדה שזה מה שנותן להם את היתרון על המחפשים שלהם".

אסור לשכוח כי סדנת המילוט היא תוכן חובה בקורס-הטיס. לא מדובר בעוד אמצעי ממיין, אלא בכלי מקצועי שהכרחי לחייהם של החניכים כלוחמי צוות-אוויר בעתיד. "המילוט הוא מעין סיכום של השלב הבסיסי כולו. יש בו אקט פיזי של ניווטים, אקט מנטלי שאנחנו מחנכים אליו כל התקופה ואקט צוותי. אלו נמשכים על פני שבוע ימים, מה שהופך את הסדנה לקשה ביותר בכל השלב הבסיסי", מסכם סרן י'.

סדרת המילוט (צילום: קורל דביר, בטאון חיל האוויר)
צילום: קורל דביר, בטאון חיל האוויר

"בסוף המילוט אנחנו מסתכלים קודם כל על התוצאה הסופית - מי בחר באופציות הנכונות ולא באופציות הקלות, אבל אנחנו בעיקר מסתכלים על מי וויתר לעצמו כשנעשה קשה. קל מאוד להתמודד עם משימה אחרי שישנת, אכלת ושתית, אבל המצבים בהם זה לא קורה הם מדד ישיר למלחמה, בה כל איש צוות-אוויר יכול למצוא את עצמו שבועות וחודשים בטייסת. הוא יהיה חייב להמשיך להילחם ולא לוותר, וכך גם במילוט. אסור לוותר עד שחוזרים לחוף מבטחים".

הכתבה פורסמה במקור באתר חיל האוויר

עוד בפז"ם:
>> מה קורה אחרי שמסיימים את קורס הטיס?