מדי חצי שנה עומדים עשרות חניכי בית-הספר לטיסה על רחבת המסדרים בבסיס חצרים. תזמורת צה"ל מלווה את הטקס המרגש, ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל מגיעים לברך את הטייסים הצעירים, ובוגרי השלב האחרון בקורס-הטיס הופכים באופן רשמי לאנשי צוות-אוויר מן המניין. הם חוזרים הביתה עם כנפי טיס ודרגות סגן על מדיהם, יוצאים לשבוע של חופשת "רגילה", ובסיומה נקלטים בטייסות המבצעיות. אבל מה שלא רבים יודעים, הוא שבפעילות מבצעית יוכלו להשתתף רק בסיום קורס נוסף, ואפילו שניים.

מטייס, לטייס מבצעי

בקורס-הטיס נחלקים החניכים למגמות מבוססות מערך - קרב, נווטי קרב, מסוקים, תובלה ונתו"מ (נווטי תובלה ומכוננים). החניכים מתקדמים בתחום שהותאם להם ומתעסקים במלאכת ההטסה או הניווט, במתארים בסיסיים ביותר וללא זיקה או התאמה למציאות המבצעית.

עם סיום הקורס, נחלקים כלל הבוגרים לטייסות החיל ומתחילים את קורס האימון המבצעי (קא"ם), החושף אותם בהדרגה לנעשה בשטח. "אנחנו הופכים את החניכים מטייסי 'צופית' לטייסי 'צופית' מבצעיים", מגדירה רס"ן ר', מפקדת קא"ם תובלה בטייסת 135 ("מלכי האוויר"), המפעילה את מטוס ה"צופית". "אנחנו מפתחים אצל החניכים את היכולת לקבל פקודה מבצעית, לתכנן אותה, לתדרך לפיה, לטוס ולתחקר, יכולת שרכשו גם בקורס-הטיס, אבל לראשונה הם חווים אותה באוריינטציה מבצעית. במקביל הם מתפתחים כאנשי צוות-אוויר, תוך עיסוק באיך אני כמנהל ואיך אני כמנוהל".

טייס תדריך (צילום: סליה גריון, אתר חיל האוויר)
צילום: סליה גריון, אתר חיל האוויר

עדיין לא לבד

אחרי חמישה חודשים בקא"ם, טייסי התובלה החדשים יוכלו לתפוס כוננות מבצעית בטייסות התובלה הקלה. לעומתם, טייסי המסוקים, יוכלו להיות בנקודה זאת רק אחרי שנתיים מקורס הטיס. "אלינו מגיעים החניכים אחרי שטסו בשלב המתקדם במסוק 'ינשוף', אבל מבין שני התפקידים במסוק, הקברניט (מפקד המטוס) והמטיס, לומדים החניכים בקא"ם לתפוס את תפקידו של המטיס. קורס-הטיס מעמיס יותר על החניכים בגלל אלמנט המיון, ולכן בהיעדרו, בקא"מ, אנחנו ממקדים אותם בתכנים מבצעיים וברזי עבודת הצוות", מסביר רס"ן ע', מפקד הקא"ם בטייסת 123 ("ציפורי המדבר"), שמפעילה את מסוק ה"ינשוף".

"אנחנו נוגעים בקא"ם כמעט בכל דבר, אבל רק פעם אחת - החניכים עושים פעם אחת גיחה עם 669 ופעם אחת שת"פ עם כוחות קרקעיים. הם הגיעו כמטיסים, שיודעים רק להטיס את המסוק, ואת הקא"מ מסיימים החניכים כטייסים הכשירים לטוס את כל משימות האימונים, ביום ובלילה, אבל רק עם מדריך".

המדריכים שלידם הם מדריכי טיסה מקצועיים, המפוזרים בטייסות המסוקים ומצטרפים לטיסות אימונים ולטיסות מבצעיות כקברניטים, המלווים את המטיסים הצעירים עד שיעברו את כל שלבי ההכשרה וההסמכה. "רק אחרי שנה וחצי של טיסה עם מדריך הם רשאים להתחיל לטוס לבד, אבל באותה נקודה הם מתחילים את הכשרתם כקברניטים ואז המטיס שלהם יהיה מדריך בהכשרתו", מסביר רס"ן ע'.

טייסי מסוקים, ארכיון (צילום: סליה גריון, אתר חיל האוויר)
צילום: סליה גריון, אתר חיל האוויר

קופצים מדרגה

אנשי מערך הקרב בתורם, מסיימים את קורס-הטיס ועוברים לטייסת 102 ("הנמר המעופף") בחצרים המפעילה את מטוס ההדרכה "לביא" (M-346). הם עוברים קא"ם של חצי שנה ואחריו קאמ"מ (קורס אימון מתקדם) של שישה חודשים נוספים, ולאחר מכן מפוזרים לטייסות המבצעיות לעוד חצי שנה של הסבה לכלי-הטיס.

"טייסת 102 היא היחידה בה מתבצע קורס אימון מבצעי במסגרת שאינה מבצעית, על מטוס שאינו מבצעי", אומר סא"ל ע', מפקד טייסת 102. "הרציונל היה להביא מטוס הדרכה מאוד מתקדם שיוכל להכשיר טייסים למטוסים דור רביעי וחמישי בעלויות של מטוס הדרכה. זה הוליד את הטייסת בתצורתה הנוכחית - טייסת שהמשימה היחידה שלה היא הדרכה, וזה הדבר היחיד בו היא מתעסקת ומתמקצעת מתוך כוונה לייצר לטייסי הקרב את הכשרה הטובה והאיכותית ביותר".

נקודת התחלה זהה

קורסי האימון האחרים מתקיימים כולם בטייסות מבצעיות, כיצד מגשרים על היותה של טייסת 102 טייסת הדרכה? "על מנת לחבר את החניכים לעשייה המבצעית אנחנו עושים בשלב הקא"ם ביקורים במטה המבצעי, היכרות עם המודיעין, עם התו"לים (תורות לחימה) ועם המתרחש בזירה ומקיימים שבועות אימון משותפים עם הטייסות המבצעיות", מעיד סא"ל ע'.

"בשלב ההכשרה המבצעית קורה השינוי - החלטנו שאנחנו לא רוצים להמשיך עם מסגרת של קורס אלא לייצר שגרה של טייסת קרב רגילה. כל אחד מקבל אחריות קרקעית בטייסת ונוצרת סדירייה (קבוצה של אנשי צוות-אוויר סדירים בטייסת, א"פ). הנווטים והטייסים מתחילים לעבוד יחד, לתכנן יחד ולטוס יחד. עד הקמתה המחודשת של הטייסת הגיעו הנווטים לטייסות מיד לאחר קורס-הטיס ולקח זמן רב להביא אותם לקו אחיד לזה של הטייסים. היום כל מערך הקרב מוכשר בטייסת 102 והמגורים המשותפים, הלימודים המשותפים והטיסות המשותפות ייצרו קפיצת מדרגה אדירה בהדרכה".

תקופת מעבר

"אחד הדברים הקשים זה לסיים את קורס-הטיס ולחזור להיות חניך", מסכמת רס"ן ר'. "אתה חושב שסיימת שלוש שנים בקורס-טיס ועכשיו אתה טייס, אבל אז יש לך שוב מפקד קורס, מדריך אישי וגיחות הדרכה. זו בדיוק הסיבה שאנחנו גם נותנים הרבה עצמאות בשלב הזה, וזה לא שהם נזרקים בבת אחת למים, והקא"ם הוא מעין שלב ביניים בו הם עדיין חניכים במסגרת, אבל במסגרת עם המון חופש".

הכתבה פורסמה במקור באתר חיל האוויר

>> הגזמתם שם בקורס טיס