לעומת הפקת אירועי הגאווה בשנים קודמות, ניכר כי השנה בעיקר נשים לוקחות חלק בעיצוב ובקבלת ההחלטות סביב אירועי הגאווה של עיריית תל אביב-יפו. "שנת 2016 הייתה שנה של מפנה", מספרת על כניסתן של נשים לתמונה אפרת טולקובסקי, חברת מועצת העיר תל אביב המחזיקה בתיק הגאווה בעיריית תל אביב, "לראשונה נשים לא רק השתתפו כקהל או עמדו מאחורי הקלעים, אלא ניצבות בחזית קבלת ההחלטות והביצוע. ההישג השנה מתורגם למעשים, נשים רבות וטובות עומדות מאחורי ההפקות של חלק גדול מאירועי הגאווה מכל קשת המגדרית ומובילות יחד עם גברים את האירועים".

נראה כי המצעד שהתקיים בשנה שעברה בסימן נשים, השפיע באופן מעשי על השתלבותן של נשים בשיח הגאה ועל פעילותן הבולטת בארגון האירועים. "מורגש שכל נושא שמקבל ייצוג במצעד, מקבל את המקום שלו בשנה שלאחר מכן ועולה מעל פני השטח", מעידה טל-שחר בן-ארי, מפיקת המשאיות במצעד, "זה בדיוק מה שקורה עכשיו מבחינת הפעילות הנשית בהפקה ובכל אספקט במצעד הזה. גם כמות הליינים לנשים עלתה בשנה האחרונה, קהילות קטנות בתוך הקהילה הנשית מתחילות להתפתח". 

מפיקות אירועי הגאווה (צילום: צילום ביתי)
טל-שחר בן-ארי. מפיקת המשאיות במצעד הגאווה | צילום: צילום ביתי
השנה ניכרת פעילות בולטת של חמש מפיקות אשר לוקחות חלק משמעותי בתכנון האירועים. בין מפיקות האירוע פועלות דור אזולאי (28), מפיקה ראשית של אירועי הגאווה במרכז הגאה, איילה ברגר (22), מפיקת כנס הבריאות הביסקסואלית במרכז הגאה, אבישג טביב (30) מבאר שבע, שותפה בפאב ביאליק 26 המקיים תרבות גאה, טל-שחר בן-ארי, מפיקה את המשאית הקהילתית מטעם המרכז הגאה בסימן הקהילה הבי פאן פולית, לינור אברג'יל (34) טרנסית, מנהלת אמנותית בפסטיבל הדראג "וויגסטוק" בשילוב הוועד למלחמה באיידס כבר שנה שלישית, שיכלול השנה 23 מלכות דראג ומחווה מיוחדת לגילה גולדשטיין ז"ל.

"אני יכולה לומר שהכניסה של נשים לתמונה מורגשת בכל ההפקה", מצהירה בן-ארי, "בניגוד לגברים שמנסים הרבה פעמים להוכיח את עצמם, כאן אין את העניין הזה, יש ערבות הדדית יפה בינינו וכולן באות לעזור לכולן וכיף לעבוד בצורה כזו". בן-ארי מפיקה את אירועי המשאיות במצעד הגאווה, שהשנה ישבור שיא עם 10 משאיות, "המטרה העיקרית שלנו היא לתת ייצוג מלא לקהילה הבי פאן פולי ולכל הקשת הגאה".

מפיקות אירועי הגאווה (צילום: צילום ביתי)
דור אזולאי. מפיקה ראשית של אירועי הגאווה במרכז הגאה | צילום: צילום ביתי
"אנחנו כוח נשי מוחץ", חורצת דור אזולאי, מפיקה ראשית של אירועי הגאווה במרכז הגאה, "אנחנו דואגות לשלב הרבה יותר נשים מבדרך כלל, במסגרת הנושא הביסי אנחנו מנסות להכניס תכנים מגוונים וזה משהו שאנחנו שמות עליו דגש". כניסתן של נשים לתמונה מביאה איתה קולות מגוונים המייצגים נטיות מגדריות ומיניות שונות על הקשת הגאה. "אם עד עכשיו בפאנלים היו בעיקר גברים, כשיש אישה מפיקה בצוות חשוב לה להשמיע את הקול שלה, לתת את דעתה, להגיע לעוד קהלים, וזה דבר שמוביל בהכרח שינוי", מוסיפה נועה מילר, רכזת להט"ב בעיריית תל אביב.

מעל ל-30 אירועים בשבועיים

השנה יתקיימו מטעם המרכז הגאה מעל ל-30 אירועים בשבועיים שלקראת מצעד הגאווה. שרשרת אירועי הגאווה השנה יוצאים מגבולות המרכז הגאה ומגיעים לנקודות שונות ברחבי תל אביב. בשבוע שעבר פתח את האירועים כנס בריאות ביסקסואלית שיתקיים במרכז הגאה בהשתתפות של כ-300 איש. מדובר בכנס הבריאות הרביעי במספרו והגדול ביותר שהתקיים עד כה. "הקדשנו חלק לנשים בנושא פריון ודימויי גוף בקהילה הנשית", מרחיבה אזולאי על האירוע, "בנוסף התקיים פורום שעסק בחוויה הפסיכולוגית של ביסקסואלים ודיון אודות מחיקת הזהות שחווים בקהילה ומחוץ לה".

מפיקות אירועי הגאווה (צילום: צילום ביתי)
איילה ברגר. מפיקת כנס הבריאות הביסקסואלית במרכז הגאה | צילום: צילום ביתי
החל מה-26.5 עד יום המצעד ב-9.6 מתוכננים שלל אירועים נוספים, ביניהם שיתוף פעולה עם הבימה הכולל תצוגת אופנה בניגוד מגדרי בהשתתפותה של גילה אלמגור. בנוסף יתקיים הפנינג משפחות, ושיתוף פעולה עם האופרה הישראלית ב-5.6 במלון NYX, המלון הגאה הראשון בישראל. בין הפעילויות באותו יום יתקיים יריד יוצרים ביסקסואלי ברחוב דב הוז בעיר, המשלב אומנות של יוצרות ויוצרים מכלל הקשת הגאה ועוד מגוון פעילויות צבעוניות והסברתיות לקהל הרחב.

"אני חושבת שבגלל שהמצעד השנה בסימן ביסי מי שיגיע יחווה את המגוון ואת מסע ההסברה הכי גדול שהיה בינתיים בנוגע לכל הקשת הגאה", חותמת אזולאי. ראוי לציין כי השנה גם אירועי חוף הגאווה בחוף הילטון יקבלו רוח נשית. מסיבות החוף יתקיימו בין ה-28.5 עד ה-8.6 בשעות 12-18, וגם במסגרתן יעלו לתקלט נשים וביניהן DJ Mori Baum ,DJ Winnie Pooz ,DJ Jenny Elkind.

מפיקות אירועי הגאווה (צילום: צילום ביתי)
לינור אברג'יל. מנהלת אמנותית בפסטיבל הדראג "וויגסטוק" | צילום: צילום ביתי
"נתקלתי בהרבה אנשים, ששואלים את עצמם: 'למה צריך את המצעד בתל אביב אם כולם מקבלים את כולם?'. גם אני הייתי במקום הזה בעבר", משתפת בן-ארי, "היום אני יכולה להעיד שבתור בנאדם שנכנס עמוק לתוך הדבר הזה, אני לא יכולה להסביר כמה צריך את המצעד וכמה שינוי אנחנו עושים בתוך הקהילה ומחוץ לה".

"אנשים מתוך הקהילה שלא מקבלים הערות להטבופוביות ומתקבלים בסביבה הקרובה שלהם, חיים לפעמים בבועה שהכל בסדר. בדיוק בגלל זה, בשביל המקום הטוב שאני יושבת בו עכשיו בישיבות הפקה עם רוב נשי מסביבי, אנחנו עושים ונלחמים על מה שמגיע לנו. כדי שיקבלו אותנו כנשים, כטרנסג'נדרים/ות, כ-בי פאן פולי או כל דבר אחר", היא מסכמת, "זה נראה מבחוץ כאילו אנחנו מתקדמים בצעדים קטנים, אבל העבודה שאנחנו עושים מאחורי הקלעים ובפרונט היא מדהימה ואומרת הכל. שייתנו לזמן לעשות את שלו, ויראו כמה צריך את המצעד הזה בתל אביב".

מפיקות אירועי הגאווה (צילום: צילום ביתי)
אבישג טביב. שותפה בפאב ביאליק 26 המקיים אירועי תרבות גאה | צילום: צילום ביתי

>> "התחלתי לבחון גברים בסרטי פורנו ונבהלתי"

>> את קליפ הגאווה הרשמי של 2017 כבר ראיתם?

>> "הבנתי לראשונה בחיי איך זה להרגיש עירום באמת"

>> מצעד הגאווה בתל אביב עוד לא התחיל וכבר שובר שיא