הומיסקסואלים (צילום: מתוך עמוד הטיקטוק brauliooooo@, tiktok)
צילום: מתוך עמוד הטיקטוק brauliooooo@, tiktok

נשים יכולות להיות החברות הכי טובות בלי שיחשבו שהן לסביות, אבל גברים? כבר שנים התרגלנו לשמור על מרחק זה מזה כדי שלא יחשבו שאנחנו, חלילה, נמשכים אחד לשני. המצאנו את ה"אחי" כדי שמחשבה על מגע הומואי תעלה קונוטציה של גילוי עריות, החלפנו את החיבוק עם צ'פחה, ישבנו בקצוות המרוחקים של הג'קוזי והקפדנו לומר No Homo בכל פעם שהבענו צד רגיש, חומל או אוהב. כל זה, עד שהגיע דור ה-Z, ופתאום שני גברים סטרייטים מתנשקים הפך למגניב החדש. 

התהליך התחיל כבר לפני שנים, כשגברים הרגישו שהם זקוקים לגרסה גברית של ה-BFF הנשי והמציאו את ה-Bromance: שילוב של Bro (אחי) ושל Romance (רומנטיקה), מילה המתארת מערכת יחסים קרובה (אבל לא מינית) בין שני גברים או יותר. סת' רוגן וג'יימס פרנקו, איתי תורג'מן ואושרי כהן, אפילו שרלוק הולמס וד"ר ווטסון: ברוך השם, לא היו חסרות דוגמאות לברומאנס.

@connxr_r

20% @elijahelliottt  ##foryoupage ##foryou ##fyp

♬ original sound - ᴡxᴠʏʙᴀʙʏɢɪʀʟ

יותר מזה, מחקר אחד גילה שמערכת יחסים כזאת מעניקה לגברים יותר סיפוק רגשי מאשר מערכת יחסים רומנטית עם אישה. בתוכה, הם מרגישים חופשיים יותר לבטא את הרגשות שלהם, חשופים פחות למבט בוחן ושופט והיא עוזרת להם להתגבר על משברים בקלות. 

בשנים האחרונות, יחד עם מהפכה של ייצוג להט"בי בקולנוע, בטלוויזיה ואפילו בפוליטיקה, גם הדעה על הומוסקסואליות עצמה השתנתה - כלומר, גם אם הסטיגמה על הומואים כשלעצמם נותרה בעינה, היחס לפרקטיקות הומוסקסואליות השתנה. 82 אחוזים מתוך 87,000 משתמשים שענו על סקר טענו שאוננות הדדית זה לא הומואי בעיניהם, תופעת המין האוראלי בין שני חברים סטרייטים קיבלה שם רשמי - Bro-job, וספרים שלמים נכתבו על הנושא. העיקרון המנחה פשוט: כל עוד אתה מגדיר את עצמך סטרייט, מותר לך לעשות מה שתרצה - ועדיין לא להיות הומו. 

אבל המונח החדש שצובר ויראליות בימים אלה נשמע קרוב מתמיד לנטייה "האסורה" - Homiesexual (הומיסקסואל). המילה מורכבת מהמילה homie, סלנג לחבר קרוב מאוד, ומתאר חברות קרובה בין שני גברים, המתובלת באלמנטים הומו-אירוטיים. הומיסקסואלים הם גברים מאוד סטרייטים, אבל הם לא מפחדים להראות חיבה לחברים הקרובים שלהם, גם באופן פיזי (אלכס הוגוד מהניו יורק טיימס הגדיר הומיסקסואלים כ"גברים סטרייטים שהולכים מעבר לברומאנס ומציגים סימנים לא-מיניים של חיבה פיזית"). 

@braulioooooo

Just homie things ##fyp ##homiesexual ##prank ##kiss

♬ Blow Your Mind (Mwahchallenge) - Dua Lipa

כמו לא מעט תופעות תרבותיות בשנה האחרונה, גם התופעה הזו צברה תאוצה וזכתה לפרסום בזכות הרשת החברתית טיקטוק. ההאשטאג homiesexual כבר זכה ל-55.7 מיליון צפיות, והסרטונים בו מציגים שלל מצבים אינטימיים ומשעשעים בין גברים צעירים, נערים אפילו: אחד מחזיק צ'יפס בפה, והשני תופס בפיו את קצהו השני; קרבות דגדוגים מחויכים; חיבוקים בפוזיציות מיניות, או כמעט-נשיקה צרפתית - עם החטאה וצחוק ברגע האחרון. בחלק מהמקרים הנשיקה אפילו לא מחטיאה, אלא נופלת בול על הפה (בסרטון מצחיק אחד, הדבר קורה בתיאום מושלם עם סאונד של נשיקה בשיר של דואה ליפה). צריך להיות חברים קרובים מאוד כדי לעשות את כל הדברים האלה, אבל אי אפשר להכחיש שהם נראים לא רק כמו חברות - אלא ממש כמו הומו-ארוטיקה. 

אחד הטיקטוקרים שמינפו את ההומיסקסואליות הוא קונור רובינסון, נער אנגלי בן 17 שמצלם לא מעט טיקטוקים עם חברו הטוב אלייז'ה פיני. רובינסון לניו יורק טיימס כי להערכתו, 90% מהעוקבים שלו הם בעצם עוקבות: "בנות נמשכות לשני טיקטוקרים חתיכים עם הרבה עוקבים, שמראים צד מיני אחד עם השני". גם עוקבים הומואים, ביסקסואלים או סקרנים מוזמנים: "אם הסרטונים שלי משמחים אתכם וכאלה, זה קול". במשך שנים גברים התחרמנו על פלירטוטים בין שתי נשים, אבל עכשיו יש לנשים הזדמנות להפוך את יחסי הכוחות, ונראה שהגברים לגמרי בסדר עם זה. 

@luvanthony

lemme get a good look at it @vhackerr

♬ original sound - Ian Hilliard

התרגלנו לחשוב על שנות התיכון כשיאה של ההומופוביה - גם מצד נערים סטרייטים וגם מצד נערים שבדיוק מגלים שהם לא, אבל דור ה-Z מוכיח לנו אחרת. בעיניהם, הכול בא בחשבון: להתכרבל בכפיותלהתלהב מהקוביות אחד של השני ואפילו לחלוק סוכריה על מקל. הנערים האלה גדלו בעידן שבו נישואים גאים הם חוקיים בחלק מהמדינות, דמויות של הומואים, לסביות וטרנסים מופיעות בסדרות פריים-טיים להיות גיי זה לא כזה ביג דיל כמו שזה היה לפני 20 שנים. כך, למעשה, הם יוצאים נגד מודל הגבריות הסגור, ההומופובי והמיזוגני ששלט במשך כל כך הרבה שנים - ועושים את זה בקלילות ובאגביות שרק אנשים צעירים, יפים ושופעי ביטחון מסוגלים לה. 

מארק מק'קורמאק, סוציולוג בריטי המתמחה בהתנהגות המינית של גברים צעירים, אמר שלדעתו היחלשות ההומופוביה היא רק אספקט אחד של התופעה - הטיקטוקרים צוחקים על המחשבה "שמישהו ירגיש אי-נוחות כלשהי כלפי השתעשעות ברעיון של להיות הומו בכלל". במילים אחרות, זו הדרך של הדור הצעיר לבדל את עצמו מהדורות הקודמים ואפילו לצחוק על חשבונם. כמו שאמר פוסטר ון ליר, כוכב טיקטוק אמריקאי בן 16: "זה ייראה מגוחך אם אתה לא בסדר עם זה".

@imgriffinjohnson

@kiocyrrr

♬ Cannibal by Kesha - rapidsongs

ובכל זאת, הקלילות הזו עלולה להיראות מוגזמת, בעיקר בעיניים מבוגרות יותר, למשל, של הומואים שחוו קשיים בעת היציאה מהארון בצעירותם, ונדהמים היום לראות את האגביות בה הנוער מתייחס לנושא. אחרי הכול, לצאת מהארון זה אקט שדורש הרבה מאוד אומץ, והוא למעשה הכרזת עצמאות ונטילת סיכון בשם נאמנות לאמת הפנימית - גם אם סרטוני היציאה מהארון לצלילי השיר "Boys & Girls" גורמים לזה להיראות כמו משחק כיפי ותו לא. 

האם אין פה זלזול בקהילה הגאה, בקשיים שהיא חווה או אולי אפילו בבדיחה על חשבונה? קל לעשות טיקטוק בה אתה כמעט מתמזמז עם החבר הכי טוב שלך, ואז ממשיך לחיות את חייך עם כל הפריבילגיות של גבר סטרייט, אבל קשה יותר להתמודד עם ההשלכות של חיים כגבר הומו 24/7, כשזו הזהות האמיתית שלך. 

קולטון היינס בן ה-32, שחקן "זאב צעיר" והומו מחוץ לארון, התבטא נגד תופעת ההומיסקסואליות  ועשה זאת, איך לא, בסרטון טיקטוק. "לכל הבחורים הסטרייטים שמעלים את סרטוני ה'האם לנשק את הברוז זה הומואי' האלה, וצוחקים, ועושים מזה בדיחה: להיות הומו זה לא בדיחה", אמר.ה"מה שבדיחה זה שאתם חושבים שאתם תוכלו לקבל עוקבים ולייקים בלעדינו, אז תפסיקו להיות הומופובים".

@coltonleehaynes

Stop being homophobic y’all. Just try it! ##fyp ##explorepage ##foryoupage

♬ original sound - coltonhaynes

ובכל זאת, אולי טרנד ההומיסקסואליות הוא לא דבר רע - אולי אנחנו חושדים בו רק מפני שבמשך שנים התרגלנו ליחס מעליב ומזלזל מסטרייטים, וקשה לנו לעכל שהמצב סוף כל סוף מתחיל להשתנות. אחרי הכול, הסטרייטים לא עושים את זה בשבילנו, אלא בשביל עצמם - גם להם יש אינטרס לפרוץ את הגבולות החונקים של הגבריות המסורתית ולהכתיב כללים חדשים לפיהם לגברים מותר להביע את רגשותיהם, לנהל מערכות יחסים קרובות ואינטימיות, וכן, גם להפסיק לקחת את עצמם כל כך ברצינות כל הזמן. ואם הקהילה הגאה יכולה להרוויח מזה - מה טוב.

ניק טוטדה, יוטיובר קנדי בן 20, אמר: "כשהייתי בתיכון לפני ארבע שנים, זה לא היה קול להיות גיי - אבל אולי עכשיו להיות קול זה להיות גיי. אפילו בנים סטרייטים מעמידים פנים שהם הומואים כדי להיות מגניבים. בדיוק כמו שאני העמדתי פנים שאני סטרייט כדי להיות מגניב. ואתם יודעים מה", הוסיף בצחוק, "העובדה שהם נראים טוב גם היא לא מזיקה".