איך יודעים שאנחנו כבר בחודש אוגוסט? חוץ מהעובדה שבאמת חרשנו על רשימות הבילויים והאטרקציות לקיץ - רשימת השמות הפופולריים של יולי כבר איתנו, וכמו כל חודש מבחינתנו מדובר בלא פחות מסיבה למסיבה. אז איך חוגגים? כמו שאנחנו אוהבים - עם רשימת עשרת השמות האהובים ביותר על גולשי mako בחודש יולי החולף. אה כן, ויש לנו גם חמישייה חדשה שכדאי לשים לב אליה יותר.

  1. איתי
    אין מה לעשות, עובדה זו עובדה, וכשאתם אוהבים אתם אוהבים - השם איתי ממשיך איתנו במקום הראשון ואין לנו בעיה עם זה. מקור השם איתי הוא בתנ"ך שם נזכרים שתי דמויות שנקראות בשם זה. אחת מהן היא איתי הגִתי שמוזכר בספר שמואל ב' כמי שהלך אחרי דוד המלך והאמין בו, והשנייה איתי בן-ריבי – גם הוא אחד מגיבוריו של דוד המלך. יש הנותנים לשם איתי ראשי תיבות של "ארץ ישראל, תורת ישראל" וכן "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני". השם מדורג כבר כמה שנים ברציפות במקומות הראשונים בדירוג השמות שניתנו לזכרים יהודים.

  2. אימרי
    אולי זה האיום שלנו מהפעם הקודמת, אבל אחרי אינספור חודשים בראש הפסגה, השם אימרי ירד למקום השני. למי שעדיין לא הספיק להתעדכן - השם אימרי מגיע אלינו מהתנ"ך שם הוא מופיע בספר דברי הימים א' ובספר נחמיה כשמו של אבי זכור, אחד מבוני החומה המחודשת של ירושלים. מקורו ככל הנראה בקיצור השם אמריהו.

  3. גאיה
    השם גאיה מגיע אלינו מהמיתולוגיה היוונית, שם הוא מופיע כשמה של אלת האדמה והארץ שהולידה את אל הים ואל המים, או כמו שמקובל לכנות אותה בעברית - "אמא אדמה". עוד משמעות לשם גאיה היא צורת הנקבה לשם גיא המתייחס לשטח צר בין הרים.

  4. אריאל
    השם אריאל מופיע בתנ"ך כאחד משמותיה של העיר ירושלים. כמו כן, השם מורכב מצירוף של המילים "אריה" ו-"אל", כלומר - העצמת האל וייחוס ערכים של אומץ, גבורה, שליטה וכוח.


  5. יהלי
    השם יהלי יכול להתפרש בשני מובנים. הראשון כנגזרת של השם "יהל": יהל לי, מפיץ האור שלי. המובן השני הוא צירוף של המילים "יה" ו-"לי", כלומר -האל למעני או האל שלי.

  6. לביא
    השם לביא מופיע בספר יחזקאל בתנ"ך כתיאור לגור אריות. הלביא מופיע גם בספר איוב כתיאור לבעל חיים חזק שמתפקד גם כסמלו של שבט יהודה.

  7. בארי
    מקור השם בארי הוא בתנ"ך, שם הוא מופיע כשמו של אביו של הנביא הושע, שהיה גם נשיא שבט ראובן. הוא נקרא גם בארה בגלל שהיה גדול הדור באותם ימים. בבראשית מוזכר השם בארי כשמו של אביה של יהודית, אשתו של עשיו. בארי הוא גם שמו של קיבוץ בצפון הנגב שהוקם על שמו של ברל כצנלסון ש-"בארי" היה שמו הספרותי.

  8. ארייה
    הופה הופה! מי זה שומר על המקום המכובד בעשירייה בזכות הכתבה שעשינו עליו? תרשו לנו לזקוף את זה לזכותנו, כי אין לנו יותר מדי זכויות חוץ מזה. השם אריָה מגיע אלינו מהשפה האיטלקית ופירושו אוויר לנשימה, שאיפה. כמו כן, בעולם המוזיקה אריה היא כינוי לחיבור שירי או שירת יחיד באופרה או באורטוריה, בליווי כלי. השם מזכיר מילה עברית קרובה מענף החקלאות, אֲרִיָּה, ופירושה הוא ליקוט ואיסוף של פירות, בעיקר תאנים (אָרָה תאנים, עשבים, דבש = קטף, אסף, תלש).

  9. אופיר
    השם אופיר מוזכר בתנ"ך גם כאחד מצאצאיו של שם (בנו של נוח) המוזכר בספר דברי הימים וגם כשמה של ארץ ממנה יובאו לארץ ישראל זהב ואוצרות טבע על ידי עבדיהם של שלמה המלך ומלך צור. 

     
  10. ריי
    לשם ריי יש כמה משמעויות שונות בשפות שונות. בשפה היפנית משמעותו היא קידה, בשפה הספרדית משמעותו היא מלך, ולפי הקבלה מדובר באחד משמותיו של האל וראשי תיבות של "רחמיך יקדמוני יום".

החמישייה: השמות שפספסתם וכדאי לשים אליהם לב

ואיך אפשר לסיים את הכתבה בלי הפינה בה אנו מסבים את תשומת ליבכם לשמות פופולריים שאולי פספסתם בין מאות השמות במאגר השמות הגדול שלנו. והפעם לכבוד הקיץ - עם חמישייה לוהטת במיוחד, מוכנים?

גליהגליה היא צורת הנקבה של השם גל, המוזכר בתנ"ך כתיאור של פריטים בערמה. הפירוש המקובל יותר בימינו הוא תנועת זרימה של מים בים המתנפצת סמוך לחוף, תופעת טבע שמתקיימת לאחר מפגש בין האוויר למים.

שיריהמקור לשם שירי הוא בשפה העברית והוא למעשה הטיית שייכות למילה שיר שמשמעותה - השיר שלי או לשון ציווי שירה לנקבה. השם שיר מופיע בתנ"ך כתיאור לשירתן של דמויות מקראיות שונות. המשמעות המילולית שלו היא זמר, מזמור, פיוט, יצירה מוזיקלית עם מילים ומנגינה.

יוניתהשם יונית הוא נגזרת של השם יונה, שמופיע בתנ"ך הן כשמה של הציפור שנשלחה מתיבת נוח ונחשבת לסמל השלום ולסוף המבול, והן כשמו של הנביא יונה שנשלח להציל את העיר תרשיש ונבלע במעי הדג.

אשדמקור השם אשד הוא בשפה העברית ופירושו מפל מים או קטע מנהר בו יש זרימה חזקה וסוערת, ולעיתים אף מערבולות, עקב מצב של הפרשי גובה בקרקע של הנהר או הימצאות סלעים. השם מופיע גם בתנ"ך.

אמנוןהשם אמנון מופיע בתנ"ך כשמו של הבן הבכור של דוד המלך, שמוכר יותר מהסיפור על "אמנון ותמר". כמו כן השם אמנון הוא גם שם של פרח נוי מוכר הפורח בעונות גשומות ושמו של דג מאכל המתקיים במאגרי מים מתוקים.