כבר שנים רבות אנחנו שומעים על הרכב האוטונומי. כן, אותו רכב שפשוט ניכנס אליו והוא ייקח אותנו בדיוק לאן שאנחנו צריכים, יחנה את עצמו וימתין לנו לפעם הבאה שנצטרך אותו. יש שאפילו דיברו גם על רכבים שמתקשרים ביניהם ומונעים תאונות, רכבים שמתקשרים עם רמזורים שיודעים לתעדף את מי שהנסיעה דחופה עבורו מאוד, ועוד שורה ארוכה של פיתוחים שהמחשבה עליהם מעוררת את כל החושים והסקרנות של כולנו.

בינתיים ההתקדמות ברחבי העולם מורגשת, כשביותר ויותר מכוניות יש מערכות העוזרות לנהג, וברכבי טסלה יש אפילו מערכת המאפשרת לנהוג באופן אוטונומי. ישראל היא אחת המובילות בתחום פיתוח הרכב האוטונומי, כשחברות רבות מבצעות ניסויים בכבישי הארץ. ועדיין, אנחנו לא רואים רכבים כאלו נוסעים לצדנו בכביש כאן בישראל. אז מה האתגרים שמונעים מהרכב האוטונומי לנסוע בכבישים? מתי נתגבר עליהם, ומה העתיד שמצפה לנו? 

תאונה פעם במיליון שעות: האתגר הטכנולוגי-בטיחותי

ישנן שלוש חברות המבצעות כיום ניסויים ברכבים אוטונומיים ברכבי הארץ: מובילאיי, יצרנית מכשירי ההתראה לרכב שנקנתה על ידי אינטל לפני כשלוש שנים; יאנדקס, ענקית החיפוש הרוסית שעוסקת גם בפיתוח רכבים אוטונומיים; ויצרנית הרכב ג'נרל מוטורס.

הניסויים בישראל נמצאים בשלב מתקדם אך לא סופי, שכן עדיין הרכבים לא אוטונומיים לחלוטין – יושב בהם נהג למקרה הצורך, והניסויים מתבצעים בשטחים מוגבלים. במובילאיי מספרים לנו שהרכבים שלהם צברו שעות רבות מאוד בכבישים, והם עוסקים בניסויים שלהם בשיפור המערכות הקיימות כדי להפוך אותן לבטוחות ולעצמאיות מספיק כדי שיוכלו לנסוע בכבישים הרגילים עם כולנו.

"ברכבים האוטונומיים יש שתי מערכות זיהוי – האחת המבוססת רדארים ולידארים והשנייה מבוססת מצלמות", מספר ארז דגן, סמנכ"ל אסטרטגיה ומוצרים במובילאיי. "אנחנו מבצעים שני ניסויים מקבילים, עם שני רכבים בעלי שתי המערכות הללו באופן נפרד, והמטרה שלנו היא להוכיח שכל אחת מהמערכות האלה בטוחה באופן עצמאי – כשהמטרה היא שהמערכות יעשו טעות פעם אחת ב-1,000 שעות נהיגה. כשנוכיח את זה, נחבר את שתי המערכות ביחד – ויחד הן יעשו טעות פעם במיליון שעות נהיגה, מספר שיהפוך את הרכבים לבטוחים מספיק כדי שנוכל להסיע אותם בכביש".

"ברכבים האוטונומיים יש שתי מערכות זיהוי. המטרה היא שהן יעשו טעות אחת ל-1,000 שעות נהיגה. כשנוכיח את זה, נחבר את שתיהן – ויחד הן יעשו טעות פעם במיליון שעות נהיגה"

ארז דגן, סמנכ"ל אסטרטגיה ומוצרים במובילאיי

בניגוד למחשבה הכוללת על רכבים אוטונומיים, שרואה אותם כרכבים מתקשרים זה עם זה ועם התמרורים והרמזורים בכביש, במובילאיי מעדיפים לסמוך בעיקר על עצמם. "אנחנו לא סומכים ברכבים שלנו על קישוריות עם רכבים אחרים. לכל יצרן ודאי יהיה את התקן שלו ואנחנו לא חושבים על זה. אנחנו מתכננים את הרכב שלנו שיידע להתמודד עם התנאים הפיזיים הקיימים בשטח. כיום אנחנו מבצעים סריקות והדמיות של כמה שיותר אזורים בארץ, ובאזורים האלה הרכבים שלנו יוכלו לנסוע ללא בעיות. יש לנו סריקות של ירושלים ושל כמה אזורים במרכז, ונרחיב את הסריקות לכל המדינה".

מובילאיי, רכב אוטונומי (צילום: Mobileye/Intel, יחסי ציבור)
מובילאיי, רכב אוטונומי | צילום: Mobileye/Intel, יחסי ציבור

ומה לגבי המודל בו ייסעו הרכבים? במובילאיי מתכננים להתחיל להרגיל אותנו לרכבים ללא נהג באמצעות שירות מוניות אוטונומיות. "אנחנו מבינים שייקח זמן לאנשים לסמוך על נהיגה ברכב ללא נהג, ולכן שירות ה'רובוט טקסי' יכול להיות הדרך בה אנשים יבינו את הרכב האוטונומי. אנחנו מתכננים לעלות בעוד כשנתיים בישראל עם שירות ראשון שכזה, שיאפשר לכל אחד לקחת רכב אוטונומי כמונית לאן שירצה, ואנחנו מקווים שבעקבות הפרויקט הזה יהיו גם רכבים פרטיים אוטונומיים". גם בג'נרל מוטורס צפוי פרויקט דומה ב-10 ערים בעולם, שייתכן ואחת מהן תהיה תל אביב. והפרויקט הבא? מערכת חיצונית, כמו מערכת המובילאיי היום, שתותקן על הרכב הפרטי שלכם ותהפוך אותו לאוטונומי. אבל זה ייקח עוד זמן.

בג'נרל מוטורס, שמפתחת אף היא בישראל את הרכב האוטונומי, הפרויקט מתחלק לשניים: רכבים אוטונומיים לחלוטין ללא יכולת נהיגה עצמית, ומערכת שתוצע כחלק מרכב רגיל ותאפשר יכולות אוטונומיות. "הרכבים ללא נהג כלל יהיו רכבים יקרים משמעותית שמיועדים לציי רכב, כמו מוניות אוטונומיות", מספר גיל גולן, מנהל בכיר של מרכז הפיתוח וההנדסה של ג'נרל מוטורס בישראל, "במקביל אנחנו מפתחים מערכת שתהיה חלק מרכב רגיל, במחיר נגיש יותר, שיאפשר ללקוח ממוצע לקנות רכב אוטונומי".

מי מכוון את התנועה ומי נוסע? האתגר הרגולטורי

אבל הבעיה לא נגמרת בטכנולוגיה. כשיש רכב שיודע לנסוע על הכביש עם רכבים אחרים, מתעוררת בעיה רגולטורית – איך קובעים תקן לרכב בטוח מספיק שיוכל לנסוע על הכבישים? איך מודדים בכלל בטיחות וזהירות לרכב אוטונומי? ומה לגבי ביטוח לרכב שכזה? למזלנו, יש מדינות שכבר עשו את זה ומתקדמות בכך יותר מאיתנו – אנגליה, גרמניה וכמה ממדינות ארה"ב ברשימה – ובישראל לומדים את הרגולציה שלהן ואף מנסים לשפר אותה.

"אנחנו בוחנים אפשרות להנהיג לרכב האוטונומי מבחן תנועה עם בוחן תנועה, כמו בטסט, כדי לאשר את הרישוי בישראל"  - אבנר פלור, סמנכ"ל תנועה במשרד התחבורה

"אנחנו בוחנים אפשרות להנהיג לרכב האוטונומי מבחן תנועה עם בוחן תנועה, כמו בטסט, כדי לאשר את הרישוי בישראל"

אבנר פלור, סמנכ"ל תנועה במשרד התחבורה

ארז דגן ממובילאיי מספר על המאמצים של החברה בנושא. "אנחנו מפתחים מודלים שיאפשרו להגדיר את התקינה לפי הרמה של חובת הזהירות. כל מדינה תוכל להגדיר עד כמה היא רוצה שהרכב האוטונומי יהיה זהיר וייקח סיכונים. יצרנו מודל בינלאומי שניתן להגדירו לרכב לפי כל מדינה, והרכב ידע להיזהר לפי המידה הנדרשת. נקודת ההנחה שלנו היא שהרכב שלנו לא יגרום לתאונה, אלא יוכל רק להיות מעורב בתאונה שנכפתה עליו, בכך שהוא ידע לנהוג בזהירות רבה פי כמה וכמה מנהג אנושי ולא ייכנס למצבים מסוכנים בהם יכולה להיות תאונה".

"כשאנחנו בוחנים רישוי לרכב אוטונומי אנחנו מסתכלים על תהליך הטסט ושיעורי הנהיגה שהנהגים לוקחים, ומנסים לאמץ מודל דומה", אומר אבנר פלור, סמנכ"ל תנועה במשרד התחבורה. "במסגרת החקיקה בנושא, המפתח יצטרך להציג לנו את התוכנה שהוא בנה שתתן מענה לכישורי הנהיגה הנדרשים אצלנו, ואנחנו בוחנים אפשרות להנהיג מבחן תנועה עם בוחן תנועה, כמו בטסט, לרכב האוטונומי כדי לאשר את הרישוי בישראל".

רכב אוטונומי, טסלה 3 (צילום: TierneyMJ, shutterstock)
רכב אוטונומי, טסלה 3 | צילום: TierneyMJ, shutterstock

פלור מוסיף שבשלבים הראשונים משרד התחבורה יחייב את החברות להקים מרכז בקרה לרכבים. "נחייב בחקיקה מרכז שליטה, שהרכב יהיה מקושר אליו ויוכל להתערב במקרים קיצוניים ומקרי חירום – אך זה לא אמור להחליף את הנהג. הרעיון הוא מינימום עד אפס התערבויות, ואנחנו בוחנים את כל החקיקה ברחבי העולם, לומדים מהנעשה בניסויים שלנו וכפי שישראל היא מעצמה מובילה בתחום הרכבים האוטונומיים, כך אנחנו רוצים להיות מובילים בתחום החקיקה לרכבים".

ומה לגבי הביטוח לרכבים הללו? במובילאיי מאמינים שהעלויות במקרה של תאונה צריכות להיות מושתות על יצרניות הרכב, שכן הן אלו שמפתחות ומבטיחות ללקוחות שלהם את היכולת האוטונומית. במשרד התחבורה בוחנים בימים אלה אפשרות של יצירת ביטוח חובה לרכב – ועדיין מתלבטים על מי תושת האחריות. "במודל הנוכחי של שירותי מונית אוטונומית המצב פשוט יותר, שכן אפשר לדרוש מהחברות המתפעלות שיבטחו את הרכבים. במודל האישי זה קצת מסובך יותר".

גיל גולן מג'נרל מוטורס פחות נחרץ, ואומר שהמודל הביטוחי עוד רחוק מהשלמה. "יכול להיות שייבחנו מודלים לפיהם חברת הביטוח עושה בדיקות עצמאיות לכל הרכבים האוטונומיים, נותנת להם ציון ולפי בטיחות הרכב מחשבת את מחיר הפוליסה – ואולי זו תהיה בכלל קופת ביטוחים עצמאית, כמו 'קרנית' בישראל, בה כל נהג משלם סכום מסוים ובמקרה של תאונה הפיצוי למעורבים מגיע ממנה".

משרד התחבורה גם בונה בימים אלו מרכז פיתוח וניסויים ראשון מסוגו לרכבים אוטונומיים. "אנחנו בונים מרכז בעלות של מיליוני שקלים באשדוד שבשלב הראשון יבוצעו בו כל הניסויים על רכבים אוטונומיים בישראל, ובהמשך נזמין גם מפתחים וחברות בינלאומיות לבצע את הניסויים שלהם במתקן. זה יהיה מתקן חדשני וייחודי שימקם את ישראל בחזית הטכנולוגיה לרכבים", אומר פלור.

אילון מאסק (צילום: gettyimages)
אילון מאסק, מייסד טסלה | צילום: gettyimages

אפל וגוגל רוצות גם

גם ענקיות ההייטק רוצות חלק בהצלחה של הרכב האוטונומי, והן עובדות בשנים האחרונות על רכבים כאלה משלהן. המתקדמת יותר היא גוגל, שבאמצעות פרויקט WAYMO שלה כבר מפעילה צי של מכוניות רובוטיות בעיר פיניקס שבאריזונה. החל מהשנה שעברה היא כבר לא נדרשת להציב נהג ברכב לגיבוי, כך שזהו שירות המוניות הרובוטיות הראשון בעולם.

לפי הדיווחים, גם אפל מתכננת רכב אוטונומי משלה, אך היא עושה זאת תחת מעטה חשאיות כבד. אנחנו רק יודעים שהרכב יתממשק עם מערכת ההפעלה לאייפונים, iOS, ושהרכבים כבר בתהליכי רישוי ואישור אמריקאיים – ופיתוחם צפוי להמשיך עד 2024.

אוטונומי בחודשים הקרובים? טסלה בדרך

יצרנית רכב אחת שעושה הרבה רעש בעולם, טסלה של אילון מאסק, נהנתה מאחת השנים הטובות בהיסטוריה שלה – המנייה שלה זינקה במאות אחוזים, ונכללה במדד המניות היוקרתי S&P 500, שנחשב להבעת אמון משמעותית בהיותה של טסלה יצרנית רכב מובילה. למעשה, היא מציידת את רכביה זה זמן רב ביכולות נהיגה אוטונומיות בעזרת מערכת "אוטופיילוט".

אחרי שמועות רבות, הרכבים של טסלה אמורים לעשות את דרכם אלינו כבר בחודשים הקרובים, כשהיום (שני) פורסם שטסלה קבלה אישור ייבוא רשמי ממשרד התחבורה. בשלב הראשון תשווק כאן טסלה 3, ומחירה צפוי לנוע בין 250 ל-350 אלף שקלים. "הרכבים של טסלה צפויים להגיע לכאן בקרוב", אומרים במשרד התחבורה, "אבל בהתאם לחקיקה הישראלית, כרגע לא תתאפשר היכולת האוטונומית המלאה של הרכבים – בישראל אסורה תנועה ברכב ללא ידיים על ההגה".

מובילאיי, רכב אוטונומי (צילום: Mobileye/Intel, יחסי ציבור)
מובילאיי, רכב אוטונומי | צילום: Mobileye/Intel, יחסי ציבור

"היי סירי, אני רוצה להיות בלונדון מחר בצהריים": איך ייראה העתיד?

אז איך ייראה העתיד של הרכבים האוטונומיים בישראל? בשלב הראשון, הצפוי בעוד כשנתיים, תושבי המרכז יוכלו ככל הנראה להזמין מונית אוטונומית באפליקציה שתסיע אותם באזור מוגבל וראשוני. במובילאיי מקווים שזה השלב שיגרום לישראלים לסמוך על הרכב האוטונומי ולהאמין במודל הזה, ולא מדובר בדבר פשוט. בשלב השני, הנצפה לקראת סוף העשור הנוכחי, אנחנו צפויים לראות רכבים אוטונומיים פרטיים.

"במקום לתכנן את הדרך בעצמנו, נוכל להגיד לאפליקציה שאנחנו רוצים להיות מחר ב-10:00 בבוקר בכיכר פיקדילי בלונדון. היא תדע להזמין לנו את הרכב האוטונומי, הרכבת לשדה התעופה, הטיסה - והרכב שימתין ממש ביציאה מהטרמינל"

דני פרומצ'נקו, מו"ל מגזין אוטו

"אני מאמין שהרכב האוטונומי יוכל להפחית את כמות כלי הרכב במשפחה, להוריד פקקים ולהגדיל את כמות מקומות העבודה", אומר אבנר פלור. "משפחה אחת תוכל לעשות שימוש ברכב לכמה שימושים במקום 2-3 רכבים משפחתיים, והרכב האוטונומי יוכל להסיע אנשים שכיום לא יכולים להשתמש ברכב. בתחום החדשנות, אני מאמין שהרכבים יוכלו לתקשר אחד עם השני, עם התשתית ועם הרמזורים – אבל חשוב לזכור שיש בעיה של סיכוני פריצות וסייבר, ואנחנו עוסקים גם בנושא הזה".

אבל אולי בכלל לא נצטרך להגיע לשלב של רכבים אוטונומיים פרטיים? לפי דני פרומצ'נקו, מו"ל מגזין אוטו, העולם שלנו ייראה אחרת לגמרי כשהרכבים האוטונומיים יכנסו לפעולה. "העולם שלנו יהיה הרבה יותר מקושר ומהיר. במקום לתכנן את הדרך בעצמנו, נוכל להגיד לאפליקציה שאנחנו רוצים להיות מחר ב-10:00 בבוקר בכיכר פיקדילי בלונדון, לדוגמה. היא תדע להזמין לנו את הרכב האוטונומי, הרכבת לשדה התעופה, הטיסה והרכב שימתין ממש ביציאה מהטרמינל".

"הרכבים יוכלו להמתין ממש ליד הרכבת או המטוס ולחסוך את ההליכה והשיטוט בתחנות וברציפים. למעט מאוד אנשים יהיה רכב אוטונומי פרטי אם בכלל, וגם אלה שיהיה להם רכב יוכלו "לתת לו לעבוד", כלומר להסיע אנשים בתשלום בזמן החופשי במקום שישב בטעינה. גם החנייה בתוך הערים תיעלם – למה שאשים את הרכב שלי ליד הבית כשהוא יכול להיות מוכן בחוץ רק כשאבקש? יהיו חניות גדולות מחוץ לערים שהרכבים ייסעו אליהם לבד ויטענו באופן אוטומטי".

לסיכום

מה השלב הגדול הבא? הפעלת שירותי מונית רובוטית בישראל, ובהמשך גם מכונית אוטונומית אישית

מה לוקח כל כך הרבה זמן? שיפורי המודלים של הרכבים על מנת להבטיח בטיחות וזהירות מלאה, ותהליכי רגולציה.

מתי זה יקרה אצלנו? שירותי מונית רובוטית צפויה ב-2022, ורכב אוטונומי אישי בסוף העשור הנוכחי.

לכל הכתבות במגזין XTRA חדשנות: 
>> מתי נקלוט דור חמישי ליד הבית ונתחבר לסיב אופטי בפריפריה?
>> קרוב מתמיד: זה המועד שבו נוכל לאכול בשר שיוצר במעבדה
>> הגענו למיליון מתחסנים. אז מתי תהיה תרופה לקורונה? 
>> כשהשעון שלנו יספר לנו שאנחנו חולים: מתי נעבור ניתוחים מרחוק?
>> אסטוניה מצביעה מהבית כבר יותר מעשור. ומה עם ישראל?