היסטוריה: ברק אובמה הפך אמש לנשיא האמריקני השחור הראשון. כשהוא כולו נרגש, נשבע אובמה אמונים, תוך שהמילים מתבלבלות לו. אחרי נאום מרגש, פרידה מבוש וארוחת צהריים, ליוו אותו מיליוני עיניים במצעד המסורתי עד למקום העבודה החדש שלו - הבית הלבן. בבוקר הראשון בעידן החדש, יצטרך הנשיא הנבחר לשנס מותניים ולהתחיל להתמודד עם הכלכלה האמריקנית, שיפור תדמיתה של ארצות הברית בעולם, וגם להתערב כפי שהבטיח בנעשה במזרח התיכון.

מיוחד: הנאום המלא של אובמה בטקס ההשבעה

בתום טקס ההשבעה המשיכו אובמה, רעייתו והזוג הסגן נשיאותי ביידן לארוחת צהריים חגיגית שאחריה משתתף אובמה במצעד המסורתי שהתחיל בשדרות פנסילבניה והסתיים במשכנו החדש של אובמה. במהלך המצעד יצא הזוג הנשיאותי פעמיים ממכונית השרד, וצעד לצידה.

"היום אני אומר לכם שהאתגרים איתם אנו מתמודדים הם אמיתיים, הם רציניים והם רבים", אמר אובמה בנאומו. "לא נצליח לענות עליהם בקלות או בתקופת זמן קצרה, אבל תדעי את זה, אמריקה - אנו נשיג אותם. ביום הזה התאספנו כי בחרנו תקווה על פני פחד. אחדות מטרה על פני עימות וחוסר תיאום.

"להניח בצד דברים ילדותיים"

"ביום הזה אנו דורשים סוף לתסכול העלוב והבטחות השווא - הטחת האשמות והרגלים שעבר זמנם, שחנקו זמן רב מדי את המדיניות שלנו. אנו נשארנו אומה צעירה, אבל במילות הכתובים - הגיע הזמן להניח בצד דברים ילדותיים.

"הגיע הזמן לחדש את רוחנו התמידית, לבחור את ההיסטוריה העדיפה שלנו. להמשיך קדימה עם הכישרון היקר, הרעיון הנשגב , שמועבר מדור לדור. הבטחת האל שכולם שווים, כולם חופשיים ולכולם יש זכות לרדוף אחרי האושר".

עיניי העולם כולו נשואות היום אל וושינגטון שם נאספו מיליוני אמריקנים נרגשים, בקור של מינוס 7מעלות, כדי לראות את הסנטור מאילינוי מושבע לנשיא ה-44 של ארצות הברית. אובמה, שסחף אחריו מיליונים והחזיר להם את האמונה ש"כן, אנחנו יכולים", רשם פרק חדש בספרי ההיסטוריה והפך לנשיא הראשון ממוצא אפריקני בתולדות האומה האמריקנית.

סגן נשיא על כיסא גלגלים

עלותו של הטקס החגיגי מוערכת ביותר מ-160 מיליון דולרים. האירועים הרשמיים החלו בכנסייה, שם זכה לברכה לכהונה מוצלחת. משם הגיע אל הבית הלבן לפגישה עם הנשיא היוצא. מהבית הלבן המשיך אובמה אל גבעת הקפיטול, מקום מושבו של בית הנבחרים האמריקני.

אל בימת הכבוד של הטקס עלו בזה אחר זה יו"ר בית הנבחרים, נשיא בית המשפט העליון וגם נשיאי העבר של ארצות הברית. הנשיא ג'ורג' בוש האב, שמתקשה בהליכה מפאת גילו, נתמך על ידי הנשיא לשעבר ביל קלינטון. סגן הנשיא דיק צ'ייני, שגבו נתפס, נכנס כשהוא נוסע על כיסא גלגלים. ואז הגיע הרגע המרגש הראשון: הכרוז הכריז: "גבירותי ורבותיי, קבלו את ברק H (קיצור לחוסיין) אובמה". הקהל שאג בהתרגשות.

ראשון להישבע היה סגן הנשיא ג'ו ביידן. הוא הושבע לתפקיד סגן הנשיא על ידי שופט בית המשפט העליון ג'ון סטיבנס, שהוא לא רק הזקן שבשופטים אלא גם הליברלי שבהם. עבור ביידן זו הייתה ההשבעה השנייה במהלך החודש האחרון. ביידן נשבע אמונים לכהונה שביעית בסנאט לפני שבועיים ואז התפטר.

מסכי ענק בכל פינה

וושינגטון לבשה חג בימים האחרונים וההתרגשות רק עלתה מרגע לרגע. אמנים מהשורה הראשונה חלקו כבוד לנשיא הנכנס במופע מוזיקלי מרהיב, מסכי ענק נפרסו בכל פינה, ועל פי ההערכות השתתפו בחגיגה הדמוקרטית בין שניים לארבעה מיליון בני אדם. טקס כניסתו לתפקיד הוא כנראה האירוע המסוקר בהיסטוריה, אירוע שמועבר בשידור חי לרחבי העולם כולו, ברדיו, בטלוויזיה ובאינטרנט.

השדרה הלאומית בוושינגטון נסגרה הערב לכניסת אזרחים בשל צפיפות יתר של אזרחים שבאו לצפות בטקס. ברשויות של וושינגטון חוששים שצפיפות היתר תגיע לרמה מסוכנת שתביא לפגיעה באזרחים. במקביל, גורמי המודיעין האמריקנים בודקים את אמיתותם של דיווחים על האפשרות שמישהו מהקהל הגדול ינסה לפגוע באובמה.

לאחר טקס ההכתרה התלווה אובמה לג'ורג' בוש הנשיא לשעבר, ויחד הם חצו את השדרה הלאומית. לאחר שמונה שנים בוש נפרד מהבית הלבן, ומוושינגטון, עלה ביחד עם רעייתו על המסוק, שייקח אותם לחייהם החדשים בטקסס, שם הבטיח בוש, כי יכין ללורה קפה בבוקר.

מוכנים לכל תסריט בלהות

על מנת לוודא שהכל יעבור כשורה את האירועים מאבטחים 42 אלף שוטרים, אנשי אף-בי-איי ומתנדבי המשמר האזרחי. מדובר במבצע האבטחה הגדול בעולם שנועד לתת מענה לכל תסריט בלהות - החל מהטמנת פצצה, ועד לאפשרות שצלף בודד בתוך ההמונים ינסה להתנקש בחיי הנשיא החדש.

ומה צפוי לאובמה אחרי כניסתו לתפקיד? עבודה קשה, ולא מעט. הנשיא החדש לא יזכה אפילו ליום אחד של חסד. הוא ירש מקודמו בתפקיד, ג'ורג' בוש, משבר כלכלי ענק, מלחמה בלתי נגמרת בעירק, ועוד לא התחלנו לדבר על התסבוכת במזרח התיכון.

כאן בחדשות 2 באינטרנט העברנו את כל אירועי ההשבעה בשידור חי היישר מוושינגטון.

עידן אובמה - סיקור מיוחד:

הווידאופדיה - ברק אובמה

ביי ביי ג'ורג' ווקר בוש

הכירו את הכפיל של אובמה

הציפיות הגבוהות בעולם

ההיסטוריה של ההשבעות נכתבת מחדש

אובמה צובע את וושינגטון

אובמה במסע היסטורי לוושינגטון

למדאם טוסו אובמה כבר נכנס