אלי ויזל, ניצול שואה וחתן פרס נובל, מגנה את האפיפיור אחרי החזרתו של הבישוף מכחיש השואה לחיק הכנסייה הקתולית. "האפיפיור בנדיקטוס נותן גיבוי לביטוי החמור ביותר של האנטישמיות בכך שהוא מאמץ מחדש את הבישוף וויליאמסון - מכחיש השואה", מאשים ויזל.

בראיון שהעניק לסוכנות הידיעות רויטרס שולל ויזל את הטענה שהוותיקן לא ידע על עברו של הבישוף. מעבר לכך, ויזל אף לא שולל כי הצעד הזה נעשה ב"כוונה תחילה", כדבריו. "מה האפיפיור חשב שנרגיש אחרי הצעד הזה?", שואל ויזל בשיחה מניו יורק. "זה אדם שמכחיש את קיומה של השואה, והיום הצורה הכי וולגרית של האנטישמיות היא הכחשת השואה. עבור האפיפיור - ללכת כל כך רחוק, לעשות מה שעשה - זה מטריד".

ריצ'ארד וויליאמסון הוא אחד מארבעה בישופים שהוחזרו על ידי האפיפיור הנוכחי לחיקה של הכנסייה הקתולית. בעברו הוא הספיק להכחיש את זוועות הנאצים ביהודי אירופה מספר פעמים. בראיון לטלוויזיה השוודית שנערך לאחרונה, וויליאמסון אמר כי הוא "לא מאמין שהיו תאי גז, לדעתי רק 300 אלף יהודים נרצחו במחנות הריכוז של הנאצים ולא שישה מיליון כפי שטוענים".

שפל במערכת היחסים

גורמים בכנסייה הקתולית אמרו לסוכנות רויטרס שחזרתו של וויליאסון מביאה את היחסים בין הקהילה היהודית לוותיקן לשפל הנמוך ביותר מזה 50 שנה. ויזל תומך בדעה זו. "חבל, מפני שהיחסים בין הקטולים ליהודים פרחו בשנים האחרונות הודות לשני האפיפיורים שקדמו לבנדיקטוס ה-16", הוא אומר. "עכשיו הכל מתמוטט".

כשנשאל ויזל על ידי כתב רויטרס מה ניתן לעשות כדי להציל את המצב הוא משיב: "אין לי עצות, הכנסייה היא שהביאה למצב שעצוב הזה, אז זו עכשיו הבעיה שלהם". כשויזל בן ה-80 נשאל מה זה גורם לו להרגיש כניצול שואה הוא אומר בגילוי לב: "זו חידה, אני בהלם ושרוי בעצב עצום. דבר אחד ברור: המהלך של האפיפיור לא יעזור במלחמה באנטישמיות , ההיפך הוא הנכון".

האפיפיור התבטא היום כי הצעד לא ישפיע על היחסים של הכנסייה עם אנשי הקהילה היהודית בעולם. בנוסף לכך, האפיפיור אף מתכנן להגיע בחודש יוני הקרוב לביקור בישראל. ומה אומרים בישראל? ממשרד החוץ נמסר לחדשות 2 באינטרנט כי פרשת הבישוף השנוי במחלוקת היא לא מעניינו של המשרד.