מיליוני אמריקנים נרגשים התאספו בקור של מינוס 7 מעלות כדי לראות את הסנטור מאילינוי מושבע לנשיא ה-44 של ארצות הברית. עוד מיליארדים צפו בטקס בכל העולם, ובשיאו - נאומו הראשון של ברק אובמה כנשיא ארצות הברית. חדשות 2 באינטרנט מציגים את הנאום המלא.

הנשיא הנבחר עלה אל בימת ההשבעה תוך שהמונים שואגים לו ונשבע אמונים לארצות הברית של אמריקה. "אני ברק אובמה נשבע בהן צדק למלא באמונה את תפקידי כנשיא ארצות הברית ולשמור כמיטב יכולתי ולהגן על החוקה של ארצות הברית, ושאלוהים יהיה בעזרי".

לאחר שזכה במחיאות כפיים סוערות החל בנאומו המרגש ואמר: "חברי האזרחים. אני עומד כאן היום, צנוע מול המשימות שעומדות לפנינו. מודה על האמון שהענקתם, מודע להקרבה שנוצרה מאבותינו. אני מודה לנשיא בוש על שירותו לאומה, גם על הנדיבות ושיתוף הפעולה שהוא גילה במהלך מעבר השלטון.

"44 נשיאים נשבעו את השבועה הנשיאותית. המילים נאמרו בין גאות של שגשוג ומים שקטים של שלום. אבל לפעמים שבועה נאמרת בין עננים וסערות זועמות. ברגע זה אמריקה ממשיכה לא רק בגלל היכולת או החזון של המשרדים הבכירים, אלא בגלל שאנו, האנשים, נשארנו מאמינים באידאלים של האבות המייסדים, נאמנים למסמכים המקוריים.

זמן משבר

"כך זה היה כך זה צריך להיות בדור הזה של האמריקאים. העובדה שאנו בעיצומו של משבר מובנת היטב. האומה שלנו במלחמה נגד רשת רחוקה של אלימות ושנאה. הכלכלה שלנו נחלשה כתוצאה מרדיפת בצע וחוסר אחריות מצידם של אנשים מסוימים.

"אבל זהו גם כישלון של כולנו, לקחת החלטות קשות ולהכין את האומה לעידן חדש. אנשים הפסידו בתים, משרות נעלמו, עסקים נסגרו, שירותי הרפואה שלנו יקרים מדי, בתי הספר שלנו הכשילו רבים מדי. כל יום שעובר הוא עדות לכך שהדרכים בהן אנו משתמשים באנרגיה מחזקים את האויבים שלנו ומאיימים על הכוכב שלנו.

"ישנם סימנים של משבר. זהו נושא של נתונים וסטטיסטיקות. פחות נמדד אבל לא פחות משפיע הוא היעדר הביטחון לרוחבה של הארץ. פחד מעיק שההידרדרות של אמריקה אינה נמנעת. הדור הבא צריך להנמיך ציפיות.

אתגרים רציניים

"היום אני אומר לכם שהאתגרים איתם אנו מתמודדים הם אמיתיים. הם רציניים והם רבים. לא נצליח לענות עליהם בקלות או בתקופת זמן קצרה, אבל תדעי את זה, אמריקה - אנו נשיג אותם.

"ביום הזה התאספנו כי בחרנו תקווה על פני פחד. אחדות מטרה על פני עימות וחוסר תיאום. ביום הזה אנו דורשים סוף לתסכול העלוב והבטחות השווא - הטחת האשמות והרגלים שעבר זמנם, שחנקו זמן רב מדי את המדיניות שלנו.

"אנו נשארנו אומה צעירה, אבל במילות הכתובים - הגיע הזמן להניח בצד דברים ילדותיים. הגיע הזמן לחדש את רוחנו התמידית, לבחור את ההיסטוריה העדיפה שלנו. להמשיך קדימה עם הכישרון היקר, הרעיון הנשגב , שמועבר מדור לדור. הבטחת האל שכולם שווים, כולם חופשיים ולכולם יש זכות לרדוף אחרי האושר.

להרוויח את הגדולה

"בנוגע לגדולתו של העם שלנו - אנו מבינים שגדולה היא לא דבר נתון. חייבים להרוויח אותה. המסע שלנו אף פעם לא היה מסע של קיצורי דרך או הסתפקות במועט. זו לא דרכם של מוגי לב. אלה מאיתנו מעדיפים הנאה על עבודה, אלה שמחפשים אך ורק את התענוגות של העושר והתהילה.

"להיפך. אלה שלוקחים סיכונים, העושים, אלה שיוצרים דברים - חלקם חוגגים אבל לרוב אלה האנשים, הגברים והנשים, שמסורים לעמלם. הם אלה שסחבו אותנו למעלה בדרך הקשה לשגשוג ולחופש. עבורנו הם קומץ של אנשים ראויים, בעלי תשוקה, שחצו את האוקינוסים בחיפוש אחר חיים חדשים.

"בשבילנו הם עבדו בעבודות כפיים ויישבו את המערב. התרגלו להצלפת השוט ועיבדו את האדמה הקשה. עבורנו הם לחמו ומתו במקומות כמו קונקורד וגטיסבורג, נורמנדי וקה סאן. שוב ושוב הגברים והנשים האלה נאבקו, הקריבו ועבדו עד שהידיים שלהם הפכו מחוספסות, כדי שאנחנו נוכל לחיות חיים טובים יותר.

להעיף את האבק

"הם ראו את אמריקה גדולה מסכום השאיפות הפרטיות. גדולה יותר מכל ההבדלים מלידה של עושר ותפקוד. זהו המסע אותו אנו ממשיכים היום. אנו עדיין האומה המשגשגת, החזקה ביותר על פני הארץ. העובדים שלנו לא פחות יעילים מהתקופה בה המשבר התחיל.

"המוח שלנו לא פחות יצירתי, הרכוש שלנו וההרגלים לא פחות נחוצים ממה שהם היו בשבוע שעבר או בחודש שעבר או בשנה שעברה. היכולות שלנו נשארו יעלות. אבל הזמן בו עמדנו ללא ניע, שהגנו על אינטרסים צרים ודחיית החלטות לא נעימות - הזמן הזה עבר.

"החל מהיום אנו צריכים להרים את עצמנו, להעיף את האבק ולהתחיל שוב את העבודה על אמריקה יוצאת הדופן. לכל מקום שאנו מסתכלים יש בו עבודה לעשות. מצב הכלכלה קורא לפעולה אמיצה ומהירה.

נרתום את השמש והרוחות

"לא נפעל רק כדי לייצר משרות חדשות, אלא גם להכין את הבסיס לצמיחה. נבנה את הכבישים והגשרים העצמאיים, האלקטרונים, ואת הקבלים הדיגיטלים שמזינים את המסחר שלנו ומאחדים אותנו. נרים את המדע למקומו הראוי ונפעיל פלאים טכנולוגים כדי לשפר את איכות מערכת הבריאות, ונוריד את מחירה.

"נרתום את השמש ואת הרוחות ואת האדמה לתדלק את כלי הרכב שלנו ולהפעיל את בתי החרושת. אנו נעביר את בתי הספר שלנו, המכללות והאוניברסיטאות כדי לענות על הדרישות של עידן חדש. אנו יכולים לעשות את כל זה, ואנו נעשה את כל זה".

"זו המשמעות של החופש שלנו של האמונה שלנו. מדוע גברים, נשים וילדים מכל גזע ודת יכולים לחגוג יחדיו בשדרה הנפלאה הזו, ומדוע גבר שאביו בן פחות מ-60, שלא קיבל פעם שירות במסעדה מקומית, יכול לעמוד כאן מולכם ולהישבע את השבועה הכי קדושה?

קפיצה אל העבר

"אז בואו נציין את היום הזה עם הזיכרון של מי אנחנו וכמה רחוק הגענו משנת הולדתה של מדינתנו בחודשים הקרים ביותר. קבוצה קטנה של פטריוטים מצטופפים סמוך למדורות גוועות לחופי אגם קפוא. הבירה ננטשה. האויב התקדם, השלג הוכתם בדם.

"ברגע שתוצאות המהפכה שלנו הוטלו בספק החמור ביותר, אבי האומה הורה להקריא את המילים האלו לעם: 'בואו נגיד לעולם של העתיד שבשיא החורף, שדבר מלבד אומץ ותקווה לא שרדו, האנשים בעיר ובמדינה התקבצו אל מול סכנה אחת ויצאו להתעמת מולה'.

"אמריקה עומדת מול סכנה לפתחה בחורף הזה. בזמן מאמצנו, בואו נזכור את המילים חסרות הזמן האלה, עם תקווה ועם הטוהר. בואו נתגבר על המכשולים הקפואים ונתגבר על כל סופה שתגיע. תנו לילדים שלנו להגיד שעמדנו בשעת מבחן. לא נתנו למסע הזה להיפסק. לא נסוגנו ולא ניסוג. העיניים שלנו אל האופק וחסד אלוהים שורה עלינו. אנו המשכנו לסחוב את מסע החופש ולספק אותו לדורות הבאים".

זוכרים את הגיבורים

"אנו חושבים על הדרך שנפתחת לפנינו, אנו זוכרים בתודה ובענווה את האמריקנים הגיבורים שבשעה הזו מסיירים במדבריות רחוקות והרים מרוחקים. יש להם משהו לספר לנו היום, ממש כמו הגיבורים שנפלו ושוכבים עכשיו בארלינגטון, לוחשים דרך הדורות.

"אנו מכבדים אותם, לא רק בגלל שהם שמרו על חירותנו, אלא מפני שהם אימצו את רוח השירות. הרצון למצוא משמעות במשהו גדול מהם. ועדיין ברגע הזה, רגע שיגדיר דור שלם, זו בדיוק הרוח שצריכה לכונן בכולנו.

"בנוגע למה שהממשל יכול לעשות וחייב לעשות: בסופו של דבר זו האמונה והנחישות של העם האמריקאי עליו האומה נשענת. זו אדיבות לאסוף זר בזמן ששוברי הגלים קרסו. זו חוסר האנוכיות של העובדים שיעדיפו לחסוך בשעות עבודה מלראות חבר מפוטר. כשרואים אותנו בשעותינו האפלות ביותר. זה האומץ של כבאי שמסתער על חדר מדרגות מעושן, אבל גם של הורים שמנסים לגדל ילד. אלה הדברים שמכתיבים את גורלנו.

חזרה לאמת

"האתגרים שלנו עשויים להיות חדשים. הכלים שאיתם נעבוד עשויים להיות חדשים. אבל הערכים שהצלחתנו תלויה בהם - עבודה קשה, יושר, אומץ ומשחק הוגן, סובלנות וסקרנות, נאמנות ופטריוטיות - הדברים האלה עתיקים. הדברים האלה אמיתיים.

"הם היו כוח הקידמה לאורך ההיסטוריה שלנו. דרושה חזרה לאמיתות האלה. מה שנדרש מאיתנו עכשיו זו תקופה חדשה של אחריות. הכרה בחלקו של כל אמריקאי. יש לנו חובות משל עצמנו, האומה שלנו ושל העולם, חובות שלא מתקבלות כמובן מעליו.

"חובות שאנו לא ניקח בחוסר רצון, אלא בשמחה. הן מובנות בתוך הידיעה שאין דבר מספק לנפש, שמכתיב את האופי שלנו, מלהקדיש את עצמנו למשימה קשה. זה המחיר וההבטחה שבאזרחות זהו מקור הביטחון שלנו. הידיעה שאלוהים קורא לנו לעצב גורל לא מוחלט".

מטילים בנו ספק

"עכשיו יש מי שמטילים ספק בעוצמת השאיפות שלנו. הם אומרים שהמערכת שלנו לא יכולה לשאת יותר מדי תכניות גדולות. הזיכרון שלהם קצר. הם שוכחים מה המדינה הזו עשתה. מה גברים ונשים חופשיים יכולים לעשות כשהדמיון מתרכז למטרה משותפת והכרחית שמרוכזת לאומץ.

"מה שהציניקנים לא מבינים זה שהקרקע נשמטה מתחת רגליהם. שהטיעונים הפוליטיים המאוסים ששיתקו אותנו זמן כה רב לא תקפים יותר. השאלה שמעסיקה אותנו היום היא לא האם הממשל שלנו יותר מדי גדול או יותר מדי קטן, אלא האם הוא עובד. האם הוא מעניק למשפחות אפשרות להתפרנס בכבוד, השגחה רפואית שהם יכולים לעמוד בה ופרישה הגונה.

"התשובה חיובית. אנו נעים קדימה. התשובה היא לא - תכניות ייפסקו. אלה ביננו שמנהלים את הדולרים של הציבור ייתנו את הדין וחשבון על ההוצאות שיושקעו בתבונה. הם ישנו הרגלים רעים ויעשו את עסקיהם לאור היום. כי רק אז נוכל לשקם את האמון בין האנשים והממשל.

פיקוח על השוק

"השאלה שעומדת לפנינו היא לא האם השוק הוא טוב או רע. הכוח לחלוקת העושר והרחבת חופש השוק אינם תואמים, אבל המשבר הזה הוכיח שבלי עין מפקחת, השוק יכול לצאת משליטה.

אומה לא יכולה לשגשג לאורך זמן כשהיא מעדיפה את המשגשגים. הצלחת השוק שלנו אינה תלויה אך ורק בכמות המוצרים שאנו משווקים, אלא במרחב של השגשוג. ביכולתנו להביא הזדמנויות לכל לב בעל רצון. לא מתוך צדקה, אלא מפני שזו הדרך הישרה לטובת הכלל.

"באשר להגנה שלנו, אנו דוחים את ההבחנה בין הביטחון שלנו לבין הערכים שלנו. האבות המייסדים שלנו התמודדו בקשיים שאנו לא יכולים לדמיין, אבל למרות זאת הם הבטיחו את השמירה על החוק וזכויות האזרח.

אידיאלים מדליקים

"ערכים שנשמרו בדם של דורות. האידאלים האלה עדיין מדליקים את העולם, ולא נוותר עליהם בשביל תועלתנות. לכן, עבור כל שאר האנשים והממשלות שמביטים בנו היום מהבירה הגדולה לכפר הקטן - במקום בו אבי נולד, תדעו שאמריקה היא חברה של כל אומה, של כל גבר, אישה או ילד שמחפש עתיד של שלום וכבוד. אנחנו מוכנים להוביל שוב".

"אנו זוכרים את הדורות הקודמים שהתמודדו עם הפאשיזם והקומוניזם, לא רק עם טילים וטנקים, אלא עם איחוד מנצח והרשעה ערכית. הם הבינו שהכוח שלנו לבדו לא יוכל להגן עלינו. הוא גם לא מאפשר לנו לעשות כל שעולה על רוחנו.

"במקום זאת הם ידעו שהכוח שלנו עובר דרך שיקולים זהירים. הביטחון שלנו נובע מצידוק המטרה. הכוח שבהיותנו דוגמה, האיכויות של הענווה והאיפוק. אנו, שומרי המורשת, מונחים על ידי העקרונות האלה.

להשיג שלום בעירק

"שוב אנו עשויים לפגוש את האיומים שידרשו מאמץ גדול אף יותר. אפילו שיתוף פעולה והבנה בין האומות. אנו נתחיל לעזור לעירק ולתושביה להשיג שלום קשה להשגה. באפגניסטן, יחד עם חברים ותיקים ואויבים לשעבר. אנו נעבוד ללא לאות כדי להנמיך את האיום הגרעיני ונגלגל בחזרה את האיום של התחממות כדור הארץ.

"לא נתנצל על הדרך בה אנו חיים את חיינו ולא נקל בהגנה. אלה שמחפשים התקדמות בעצמאות טרור ושחיתת חפים מפשע, נאמר להם - לא רק שרוחנו חזקה ובלתי שבירה, אתם לא יכולים לגבור עלינו ואנו נביס אתכם.

"אנו יודעים שהמורשת שלנו היא העצמה שלנו, ולא החולשה. אנו אומה של נוצרים ומוסלמים, יהודים והינדים וכאלה שלא מאמינים. אנו מושפעים מכל שפה ותרבות. נולדנו מכל קצוות תבל ובגלל שטעמנו את טעם מלחמת האזרחים וההפרדה, יצאנו מהפרק החשוך הזה חזקים יותר ומאוחדים יותר. אנו מאמינים שיום יבוא והשנאה העתיקה תעבור, שקווי השבטיות בקרוב ייעלמו ככל שהעולם הופך קטן יותר".

עידן אובמה - סיקור מיוחד:

הווידאופדיה - ברק אובמה

ביי ביי ג'ורג' ווקר בוש

הכירו את הכפיל של אובמה

הציפיות הגבוהות בעולם

ההיסטוריה של ההשבעות נכתבת מחדש

אובמה צובע את וושינגטון

אובמה במסע היסטורי לוושינגטון

למדאם טוסו אובמה כבר נכנס