נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'אד, ניצל את העובדה שהליגה הערבית מתכנסת היום בקהיר כדי לשגר מסר נגד ישראל ונגד העמידה מנגד של אומות ערב. "הקמת ועדות ונאומים זה לא מספיק", טען נשיא אירן וקרא לחברי הכינוס לפעול במהירות המיידית כדי להפסיק את הפעולה הצבאית ברצועה. בחמאס דחו את הקריאות להגיע להפסקת אש עם ישראל.

אחמדינג'אד אף הפנה אצבע מאשימה כלפי האו"ם בטענה שהארגון לא עושה מספיק מאמצים על מנת להפסיק את המתקפה הצבאית בעזה. "האו"ם מייצג את דעתן של מספר מצומצם של מדינות, ולא ממלא אחר ייעודו", הצהיר.

בטקס הפתיחה של הוועידה ניסה שר החוץ של ערב הסעודית לשדר סימנים ראשונים של פיוס כאשר אמר: "אם היינו מאוחדים בדעתנו - התקיפה בעזה מעולם לא הייתה יוצאת לפועל". שר החוץ הסעודי, הנסיך סעוד אל-פייסל, שעומד בראשה של הפסגה, קרא לחמאס להצטרף לממשלת אחדות לאומית עם שאר התנועות הפלסטיניות. "המתקפה הנוראית הזו לא הייתה יוצאת לפועל אם האזרחים הפלסטינים היו מתייצבים מאחורי ממשלה אחת", אמר הנסיך.

העולם הערבי נגד מצרים

מזכיר הליגה הערבית עמרו מוסא קורא לשרי החוץ הערביים להעלות את נושא המתקפה הישראלית למועצת הביטחון של האו"ם, למרות שהיא צפויה לעמוד מול זכות הווטו של אחת מחמש החברות הקבועות בארגון. גם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן הפנה בקשה כזו למועצת הביטחון. 

הליגה הערבית. התפתחות חיובית (צילום: חדשות 2)
הליגה הערבית מנסה לגבש תגובה אחידה למתקפה בעזה | צילום: חדשות 2

אבל בחמאס דוחים את הקריאות של הליגה הערבית ושל העולם להגיע להפסקת אש עם ישראל. בארגון מסבירים כי לא יקבלו שום הסכם להפסקת האש כל זמן שישראל ממשיכה בתקיפות."לא יהיה שום דיון על רגיעה בצל הפשעים והטרור הציוניים, בצל המעברים הסגורים והמצור המוטל על רצועת עזה", אמר דובר חמאס. "כל הצעה שתוגש לחמאס תידון על ידי הארגונים הפלסטיניים לאחר שתופסק התוקפנות נגד עמנו ולאחר שיפורק המצור המוטל על עמנו".

מאז תחילת המבצע מתמודד הנשיא המצרי חוסני מובראק עם ביקורת מצידם של מנהיגים כמו נסראללה מלבנון או אחמדינג'אד מאירן. בעולם הערבי עולה השבוע טענה שההנהגה הערבית לא עושה מספיק כדי לעצור את המתקפה הישראלית. מההנהגה המצרית דורשים לפתוח את מעברי הגבול לרווחה כדי לתת לתושבי עזה מקלט, אולם מצרים מסרבת.