חיל האוויר תקף וחיסל אמש בשכונת ג'בליה שבעזה את סעיד סיאם, שר הפנים של חמאס והאחראי על מנגנוני הביטחון של חמאס. סיאם היה בביתו בעת ההתקפה של חיל האוויר. עימו חוסלו גם אחיו איעד סיאם ובכיר חמאס נוסף, סאלאח אבו שארח, ראש מנגנון ביטחון הפנים.

סיאם, שהיה בן 50 עם חיסולו, אחראי לשורה ארוכה של פעולות, למערך הרקטי, וכן אחראי על הקישור בין הדרג הצבאי לבין הדרג המדיני. בעברו היה מורה למתמטיקה. הוא היה איש הזרוע הצבאית של חמאס ואחראי לדיכוי פת"ח ברצועה. איש נוקשה ותקיף, שקט ופחות מתלהם, אבל איש מעשה.

במקור הוא משכונת ג'ורה. ברמאללה הפך לאיש מאוד דתי וכשחזר לרצועה החל להיות דרשן. ב-2003 נטש את כל המישרות האזרחיות והתמסר לבניית הכוח הצבאי של חמאס. בהיותו שר הפנים הוא גם היה אחראי על מנגנוני החושך של חמאס ודמות מפתח בארגון.

מסוק אפאצ'י תוקף, ארכיון (צילום: רויטרס)
מסוקי צה"ל תוקפים | צילום: רויטרס

צה"ל מתקרב לתוך העיר עזה

כוחות משולבים של חי"ר ושריון התקדמו אמש בכל שעות היום לכיוון מרכז העיר עזה, בשכונות סברא ותל אל-הווא, בסיוע תקיפות מאסיביות מהאוויר. ארטילריה כבדה משתקת את יכולת ההתנגדות של חמושי החמאס באיזור. על פי רשתות הטלוויזיה הערביות, כוחות צה"ל נמצאים כבר בלב העיר עזה, קילומטר אחד בלבד מרחוב תלאתין, הרחוב הראשי של העיר.

בתמונות ששודרו מהרצועה ניתן היה לראות הגברה בתדירות התקיפות שמבצע צה"ל, ועשן כבד שהיתמר מעל העיר. כתבנו ניר דבורי מעדכן, כי לא מדובר בהרחבת הפעולה למה שמכונה "שלב ג'", אלא על העמקה בפשיטות שמבצע צה"ל על מנת להמשיך ולפגוע ביעדי חמאס, בחמושים ובאמצעי לחימה שברשות הארגון.

פגיעה ישירה במפקדת אונר"א בעזה: במקום מאות לכודים

פגזי ארטילריה של צה"ל פגעו פגיעה ישירה במפקדת אונר"א - סוכנות הסעד של האו"ם בעיר. על פי הדיווחים מהמקום, לפחות 700 פלסטינים שמצאו מחסה במתחם אונר"א נלכדו במקום, ובשל המשך התקיפות באזור - לא ניתן היה לחלצם לאורך זמן רב. מזכ"ל האו"ם השוהה בביקור בארץ התקשר לשר הביטחון ברק, וזה מצידו התנצל על הפגיעה והבטיח שיבדוק את הדברים.  

תקיפה נוספת של צה"ל פגעה ישירות בבניין המשמש את רשתות התקשורת הזרות ברצועה. עד כה דווח על לפחות שני אנשי תקשורת, מקליט וצלם, שנפצעו מהפגיעה בבניין. על פי דיווח אחר, חיל האוויר תקף בית חולים של הסהר האדום בשכונת תל אל-הווא, והוא עלה באש. גם בבית החולים נלכדו מאות בני אדם, כולל פצועים ואנשי צוות רפואי, וגם אותם לא נית היהן לחלץ לאורך זמן רב בשל האש הכבדה באיזור.

יום א': חוסל ראש המערך הרקטי

סיאם הוא לא הראשון מבכירי חמאס שכוחות צה"ל מנסים לחסל. ביום ראשון בשעות הצהריים נהרג מאש צה"ל ובסיוע שב"כ אמיר מנסי, מפקד מערך הירי הרקטי של חמאס במרחב עזה, ששימש בפועל כקצין הארטילריה של חטיבת עזה בזרוע הצבאית של חמאס, ומקור ידע מרכזי בתחום ירי הרקטות. במסגרת פעילותו, מנסי הכווין וביצע באופן פעיל עשרות שיגורי רקטות לעבר ישראל.

במהלך פעילות כוחות צה"ל בג'בל רייס, זוהה מנסי במהלך ביצוע שיגור רקטות. כוחות צה"ל תקפו את החולייה, מנסי נהרג במקום ו-2 מפעיליו הקרובים נפגעו אף הם מאש צה"ל.