צה"ל בדרך להשלמת הנסיגה מרצועת עזה, ופרטים חדשים נחשפים על מבצע עופרת יצוקה: דובר צה"ל והצנזורה הצבאית התירו אמש לפרסום כי במהלך המבצע בעזה אירעו לפחות שלושה ניסיונות לחטוף חיילים - באחד מהם נהרג חייל. מן הממצאים בשטח עולה כי החמאס נערך מראש לחטיפת חייל ישראלי.

במערכת הביטחון דיווחו אמש כי במהלך פעילות "מבית לבית" של כוחות צה"ל נחשפו מנהרות מיוחדות שנועדו לחטיפת חיילים, חלקן היו ממולכדות במטרה להפתיע את כוחותינו. בצה"ל מסרו גם כי באחד מהניסיונות לחטוף חייל ישראלי במהלך הלחימה, רצו כמה פעילי חמאס לעבר כוח צה"ל בשיאם של חילופי האש וניסו לתפוס בידיהם אחד מהחיילים. בניסיון זה נהרג אחד החיילים וצה"ל מתחקר את האירוע.

לצד הדיווחים במהלך ימי הלחימה כי אנשי שייטת 13 פעלו בתוך השכונות העזתיות, התיר אמש צה"ל לפרסם כי גם כוחות יחידת הקומנדו של חיל האוויר (שלדג) ואף כוחות היחידה ללוחמה בטרור (ימ"מ) של משטרת ישראל נטלו חלק במבצע. הכוחות היו מבין הראשונים שנכנסו לרצועת עזה, במטרה לסמן מטרות ולסייע בתצפיות בשטח.

עוד 1,200 רקטות בארסנל של חמאס

במערכת הביטחון ממשיכים להדגיש גם היום כי יכולותיו המבצעיות של החמאס ספגו פגיעה קשה ומהותית, אם כי ההערכה היא שהארגון יצליח לשקם את יכולותיו אם צה"ל לא ישמר את המצב הנוכחי ברצועה, לצד יישום ההסכמים המדיניים. ההערכה היא שכ-500 פעילי חמאס נהרגו במבצע וכי החמאס שיגר לעבר ישראל 20% מכמות הרקטות שתכנן מלכתחילה. גורמים בצה"ל מעריכים כי בידי הארגון קיים עוד ארסנל רקטות גדול, הנאמד בכ-1,200 רקטות, בהן כמה עשרות של רקטות לטווח ארוך.

אתמול הודיע חמאס כי רק 48 מלוחמיו נהרגו בעימות עם ישראל, וכי שיגר לעבר יישובי הדרום כ-980 רקטות. דובר הזרוע הצבאית של הארגון, אבו עוביידה, כינס אמש מסיבת עיתונאים בה אף הצהיר כי "47 טנקים הושמדו על ידי אנשי ההתנגדות, וארבעה מסוקים ישראליים הופלו", אולם לא הצליח להביא שום הוכחה לכך בפועל. דובר החמאס אף טען כי אנשיו הצליחו לחטוף חיילים ישראלים במהלך הלחימה, אך "מסוקים של צה"ל הפציצו את הבית בו הוחזקו החיילים, והם נהרגו".

אירן תצייד את חמאס בטילי פאג'ר?

העיתון "ג'רוזלם פוסט" מדווח הבוקר כי קיים חשש כבד במערכת הביטחון מפני רצון אירני עז לחמש מחדש את החמאס ברצועת עזה. בעיתון דווח כי בעקבות אכזבתה הקשה של טהרן מהתנהלות חמאס במערכה, ומעצם העובדה שהארגון "לא שחזר את הישגי החיזבאללה מימי מלחמת לבנון השנייה", הוא שואף היום יותר מתמיד לשקם את החמאס ואף לצייד אותו באמצעי לחימה מתקדמים יותר - כדוגמת טילי ה"פאג'ר", בהם עשה חיזבאללה שימוש במלחמה האחרונה עם ישראל, ושעשויים להגיע לטווח של כ-70 קילומטרים, דהיינו - עד תל אביב.

בתוך כך, צפוי היום מזכ"ל האו"ם באן קי מון לבקר ברצועת עזה, על מנת לעמוד בעצמו על מימדי ההרס. מזכ"ל האו"ם יגיע בשעות הצהריים גם לשדרות, לביקור גומלין. אתמול יצאו תושבי עזה ממקומות המסתור ומ"ערי השדה" שהוקמו לעשרות אלפי הפליטים שאיבדו את בתיהם והחלו לאמוד את הנזקים. תחושת ההלם הורגשה בכל רחבי הרצועה. הדיווחים מהרצועה על היום שאחרי מדברים על נזקים בכ-2 מיליארד דולרים. מנהיגי מדינות ערב שהתכנסו אמש בכווית הודיעו כי "יכניסו את היד לכיס" ויסייעו לשיקום הרצועה. החשש במערכת הביטחון הוא, שכספי השיקום יגיעו לידי הנהגת חמאס, ו"יתועלו" למטרות אחרות.