"הסכם הרגיעה מוכן, אך ישראל מעכבת את החתימה עליו בגלל עניין שליט", כך אומר היום דובר ממשלת החמאס וחבר משלחת הארגון לדיונים עם המצרים בקהיר, טאהר אל-נונו.

ההערכות בישראל: הלחץ בקרב הנהגת חמאס גובר עם חלוף הימים והעובדה שעדיין לא רשמה הישג ממשי מאז תום מבצע "עופרת יצוקה", מה שעשוי לעבוד לטובת ישראל במשא ומתן.

בתום עוד יום של דיונים והתייעצויות בין משלחת חמאס בקהיר לבכירים המצרים ובראשם שר המודיעין, הגנרל עומר סולימאן, הודיעו היום רשמית בכירי חמאס: "הסכם ההבנות הושלם ומוכן. זהו הסכם ברור ומוגדר בכל הקשור לרגיעה בין הפלסטינים לישראל". עם זאת, שבים היום בחמאס להשמיע קולות זעם בשל ה"ספין" שביצעה ישראל ברגע האחרון: קשירת שחרורו של החייל החטוף גלעד שליט בפתיחת המעברים.

"ממש בשנייה האחרונה שבה והועלתה סוגיית החייל גלעד שליט", אמר אל-נונו. "הדבר מעכב את החתימה על הסכם הרגיעה, לאחר שכבר הושלמו כל סעיפי ההסכם". בעקבות המשכה של ישראל בקו המדיניות הנוכחי, שבים בחמאס ומזהירים את ישראל מפני פיצוץ העסקה - קולות שגוברים בימים האחרונים. "משלחת החמאס הדגישה בפני עומר סולימאן כי היא מתנגדת לקשר בין מחויבויותיה של ישראל בעניין הרגיעה, ובין המחיר שתצטרך לשלם בעבר שחרורו של שליט", אמר אל-נונו.

בהמשך לאיומים שהשמיע שלשום נציג חמאס בלבנון, אוסאמה חמדאן, איים גם היום אל-נונו: "חמאס מטילה על ישראל את מלוא האחריות לעיכוב יישום ההסכם". אל-נונו הדגיש כי הארגון "לא יהיה מוכן לסבול שום ניסיון ישראלי לסחוט אותו".

בתוך כך מדווחת היום רשת "אל-ג'זירה" כי ישראל ביקשה ממצרים לקבל ארכה של מספר ימים למתן תשובתה הסופית על הסכם הרגיעה. "ישראל דבקה ברצונה לשלב את עניין פתיחת המעברים בשחרורו של גלעד שליט", דיווח כתב התחנה בקהיר, סמיר עמר. עוד נמסר כי "גורמים פלסטינים הנוטלים חלק בשיחות הביעו מורת רוח מבקשת הדחייה".

אולמרט: קודם שליט - אח"כ מעברים

ישראל מאיצה אמנם את המהלך לשחרור גלעד שליט, אבל גם מקשיחה עמדות. בתום ישיבת המטבחון אתמול, בה השתתפו ראש הממשלה, אהוד אולמרט, שר הביטחון, אהוד ברק, ושרת החוץ, ציפי לבני הבהירה לשכת ראש הממשלה: עמדת המדינה היא קודם שליט, אחר כך דיבורים בנושא הרגיעה.

גלעד שליט, עד מתי? (צילום: חדשות 2)
מחכים לו בבית. גלעד שליט | צילום: חדשות 2

המטבחון המצומצם - ראש הממשלה אולמרט, שרת החוץ לבני ושר הביטחון ברק - החליטו אתמול לגבש הצעת החלטה שתוצג עוד השבוע לקבינט, העוסקת בעקרונות לעסקה לשחרורו של גלעד שליט ובהצעות של מצרים לרגיעה מול חמאס.

ראש הממשלה אהוד אולמרט, שסייר היום ביישוב הקבע של מפוני גוש קטיף ליד כרם שלום, אמר אולמרט כי הוא דווקא לא הקשיח את עמדותיו. "זו הייתה עמדתי, אבל לא נתתי לה פומבי כי אסור היה לדבר ולברבר", אמר אולמרט. "נאלצתי להבהיר עמדה זו בשל גל הפרסומים שמישהו ניסה להפיץ על הסדרה ועל רגיעה בלי עניינו של שליט...אמרתי למצרים שהמעברים לא ייפתחו עד ששליט לא יצא מעזה".

צה"ל שב לתקוף ברצועה

בישראל חוששים בימים האחרונים מפני פגיעה גם ביחסים עם מצרים, לא פחות מאשר החשש מפני כשלון הסכם הרגיעה. העובדה שישראל מעכבת את אישור העסקה נתפסת כ"סטירת לחי" למאמצים המצריים, שהבטיחו לישראל כי יעשו ככל שביכולתם להגיע לרגיעה בהקדם האפשרי.

במקביל נמשך גם היום הירי על הדרום. שתי רקטות קאסם נורו הבוקר לעבר יישובי הנגב המערבי, אחת מהן נפלה בקיבוץ, השנייה בשטח פתוח. איש לא נפגע ולא נגרם נזק. בתגובה תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר שלוש מנהרות בציר פילדלפי, שבדרום רצועת עזה.

הוידאופדיה: גלעד שליט