המתקפה הנרחבת של צה"ל ברצועת עזה הביא את פיקוד העורף לפרסם הנחיות מיוחדות לתושבי עוטף עזה, שהוכנסו ל"מצב מיוחד בעורף", כהגדרת משרד הביטחון. מורחב מעגל היישובים שנמצאים בטווח הטילים מרצועת עזה. המפה העדכנית כוללת גם מעגל רביעי - של יישובים המרוחקים עד 45 קילומטרים מהרצועה - ביניהם באר-שבע, יבנה וגדרה.

להלן המדריך השלם להגנה מפני רקטות וטילים:

ביישובים הסמוכים לגדר המערכת, לרבות שדרות: תושבי היישובים סמוכי הגדר לרבות העיר שדרות, רשאים לצאת משהייה רצופה במבנים. תושבי יישובים אלו ייכנסו למיגון בתוך 15 שניות מרגע הישמע התרעת צבע אדום או קול נפץ. חל איסור על התקהלויות והתכנסויות.

על פי הנחיות פיקוד העורף, ניתן לקיים לימודים במקלטים או בכיתות ממוגנות באופן מלא. ההפסקות יתקיימו תחת תקרת בטון בלבד. ניתן לפתוח מרכזי קניות בהם קיים מרחב מוגן תקני. ביישובים תתקיים עבודה במפעלים חיוניים. במפעלים לא חיוניים בהם קיים מרחב מוגן לכל העובדים, תותר העבודה. יש לסמן את המרחב המוגן במקומות העבודה ולתרגל כניסה אליו. במקומות העבודה בהם אין מרחב מוגן תקני, תותר העבודה מתחת ל-2 תקרות בטון. התחבורה הציבורית תתקיים במתכונת מצומצמת.

היישובים אחרים שבמרחק של עד 10 ק"מ מרצועת עזה: לשהות במקומות המאפשרים כניסה למיגון בתוך 15 שניות. ביישובים אלה חל איסור על התקהלויות והתכנסויות. לא תתקיים כל פעילות בבתי הספר ולא ייפתחו מרכזי הקניות למעט שירותים חיוניים כדוגמת קופות חולים ומרכולים. התחבורה הציבורית תתקיים במתכונת מצומצמת.

מאושרת פעילו חינוכית בגני ילדים ממוגנים או במקלטים.

ביישובים בטווח של 10 עד 20 ק"מ מרצועת עזה, לרבות אשקלון, נתיבות והיישובים בסביבה: כניסה לחדרים ממוגנים בתוך 30 שניות. התכנסויות והתקהלויות מותרות עד 100 איש, תחת תקרה קשיחה בלבד. מאושרת פעילות חינוכית בגני ילדים במקלטים.

ביישובים בטווח 20 עד 30 ק"מ מרצועת עזה, לרבות הערים אשדוד, אופקים, קריית מלאכי, קריית גת, רהט והיישובים בסביבה: כניסה לחדרים ממוגנים בתוך 45 שניות. התכנסויות והתקהלויות מותרות עד 500 איש, תחת תקרה קשיחה בלבד.

תושבי היישובים בטווח יותר מ-30 ק"מ : לרבות באר שבע, גדרה, יבנה, והסביבה ייכנסו למיגון בתוך 60 שניות מרגע הישמע אזעקה או קול נפץ. יש לשהות בחדר המוגן חמש דקות, אלא אם ניתנה הנחייה אחרת.

הכנת הבית ובני המשפחה

לאור משך ההתרעה, חשוב לקבוע את המקום אליו ניכנס בזמן ירי רקטות מבעוד מועד. בעדיפות ראשונה, יש לבחור את הממ"ד או המקלט הפרטי. בהיעדר ממ"ד או מקלט פרטי, יש לבחור חדר מוגן ע"פ הנחיות פיקוד

שוב: תושבי שדרות במקלטים (צילום: רויטרס)
ילדי המקלטים בשדרות, היום | צילום: רויטרס
העורף. ודאו כי כל בני הבית מכירים את המרחב או החדר המוגן. חשוב לקבוע חדר זה בכל מקום בו נשהה. הקפידו לצייד את המרחב או החדר המוגן בתיק החירום ולבצע הכנה משפחתית.

מה צריך להכין בתיק החירום?

בפיקוד העורף ממליצים על מספר פריטים שיקלו על השהות לאורך זמן. השתדלו לשתף את כל בני המשפחה בבחירת הציוד. הרשימה המומלצת של פיקוד העורף בשיתוף גורמי חירום והצלה שונים:
מים - מומלץ להכין מראש 4 ליטר מים עבור כל אדם ליממה אחת. מומלץ להכין מים לשלוש יממות.
מזון -
מומלץ להכין מזון מוכן לאכילה באריזות סגורות, כגון חטיפים או שימורים.
ציוד בסיסי
- במצבי חירום עלולה להתרחש הפסקת חשמל ולכן קיימת חשיבות להימצאות תאורת חירום או פנס, רדיו עם סוללות לצורך האזנה להנחיות. מומלץ להחזיק בבית מטף כיבוי אש למקרה ותפרוץ שריפה.
ערכת עזרה ראשונה
- פציעות רבות אינן מסכנות חיים ולא דורשות טיפול מיידי, אך הידיעה כיצד לטפל בפגיעות קלות יכולות לשפר מאוד את המצב בזמן כזה. המצאות הפריטים הבאים בביתכם יסייעו לכם לעצור דימום ולמנוע זיהום. מומלץ להכניס לערכה תחבושות עזרה ראשונה, רטיות (פדי גאזה) סטריליות, כפפות גומי חד פעמיות, תחבושת לעצירת דימום, אגדים, חומר לחיטוי פצעים ומספריים.
ציוד איטום
- עם פתיחת מערכה תידרשו לאטום את החלונות ולהיות ערוכים להשלים את אטימת הדלת. רצוי להצטייד ביריעות ניילון שיספיקו לאיטום פתחי החדר האטום שבחדר.

כיצד לנהוג בעת אירוע?

בעת אירוע יש להיכנס למרחב מוגן תוך 15-45 שניות בהתאם ליישוב בו אתם נמצאים. כאשר נמצאים במבנה יש להיכנס מיד אל הממ"ד - המרחב המוגן הדירתי ולסגור את חלון הפלדה.

הנחיות פיקוד העורף (צילום: חדשות2)
איך להתנהג בזמן אזעקה במבנה עם ממ"ד | צילום: חדשות2

במבנה ללא ממ"ד, יש לפעול על פי סדר הפעולות הבא: להיכנס לחדר המרוחק ככל הניתן מהכיוון ממנו יש איום בירי רקטות ובעל מינימום קירות חיצוניים, חלונות ופתחים; לסגור את הדלת ואת חלונות החדר; לשבת על הרצפה, בצמוד לקיר פנימי ולא מול חלון. דיירי הקומה העליונה במבנה בלא ממ"ד, נדרשים לצאת לחדר מדרגות ולרדת קומה אחת. החדר המוגן יכול להיות חדר מדרגות או מסדרון.

מחוץ למבנה: בשטח בנוי - יש להיכנס למבנה ולפעול על פי ההנחיות לשוהים במבנה. בשטח פתוח - יש לשכב ולהגן על הראש בידיים.

הנוסעים ברכב: עצרו בצד הדרך, צאו מהרכב והיכנסו למבנה או למחסה קרוב. במידה שלא ניתן להגיע למבנה או מחסה תוך 15 שניות, יש לעצור ולהמתין ברכב 5 דקות.

לאחר האירוע: ניתן לצאת מהמיגון לאחר 5 דקות, באם לא ניתנה הוראה אחרת. יש להתרחק מחפצים בלתי מזוהים. אם ראיתם רקטה על הארץ - יש להרחיק סקרנים ולהודיע לגורמי הביטחון.

הנחיות מהעורף (צילום: חדשות2)
איזה חדר מוגן עדיף? | צילום: חדשות2
איך להתנהג בזמן אזעקה במבנים עם ממ"ד

בהישמע אזעקה או התרעת "צבע אדום" יש להיכנס למרחב מוגן תוך 15 שניות, עד דקה, בהתאם לישוב בו אתם נמצאים. במבנים עם ממ"ד יש להיכנס אליו ולסגור את דלת הפלדה.

סדר העדיפויות לבחירת חדר מוגן:

ממ"ד או ממ"ק (מרחב מוגן קומתי). חדר מוגן שבו מינימום קירות חיצוניים, חלונות ופתחים. דיירי הקומה העליונה במבנה ללא ממ"ד נדרשים לצאת לחדר המדרגות ולרדת קומה אחת. מקלט - בתנאי שניתן להגיע אליו בתוך דקה אחת מרגע הישמע האזעקה.

להתעדכן בהנחיות בכלי התקשורת

בפיקוד העורף מבהירים כי חמש דקות לאחר הישמע הצפירה, קול הנפץ או התרעת "צבע אדום" ניתן לצאת מהחדרים הממוגנים, אלא אם לא ניתנה הנחיה אחרת. חשוב להתרחק מחפצים לא מזוהים או מרקטה המונחת על הקרקע. במקרה כזה יש להודיע למשטרת ישראל.

מידע נוסף ניתן לקבל במרכז המידע של פיקוד העורף בטלפון 1207, וחשוב לעקוב אחרי ההנחיות שיתפרסמו בכלי התקשורת. כמו כן ניתן לשמוע אזעקות בזמן אמת ברדיו דרום - 97 אף.אם ובגלי צה"ל 102.3 אף.אם.

פיקוד העורף מפרסם את ההנחיות, וכן את מפת הטווחים, באתר פיקוד העורף: www.oref.org.il

עיריית אשקלון מפעילה את מוקד העירוני 106 במתכונת מתוגברת ופתחה מרכז מידע לשירות הציבור, הפועל 24 שעות ביממה ומקבל שיחות בחיוג מקוצר למספר 106 או 08-6792490 (רב קווי).

התרעות על אזעקות בגדרה, יבנה, והמועצות חבל יבנה, גדרות, ברנר ונחל שורק יושמעו ברדיו לב המדינה: 91 FM ו-93.3 FM וברדיו דרום101.5FM
מוקד המועצה האזורית של חוף אשקלון: 1-700-703-707

משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה מפעיל החל מהיום חדר מצב למתן אינפורמציה בנושאים הקשורים לאחריותו, ביניהם: מידע על תעשייה, עסקים קטנים, יחסי עבודה, מעונות יום ועובדים זרים, הכשרה מקצועית ועוד. ניתן לפנות לחדר המצב בין השעות 8:00-19:00, באמצעות טלפונים: 1-800-802-100, 02-6662360, 02-6662709 ו-02-666271, ובדוא"ל: mailto:Moked.tamat@moital.gov.il

לעזרה ראשונה נפשית (ער"ן): 1-800-363-363

המשרד לענייני גמלאים מפעיל בשבת שני קווי חירום לגמלאים ביישובי עוטף עזה ובאזורים שנפגעו ממטח הרקטות. בקווים 050-2020278 ו-050-5698430 ניתן לקבל מידע ומענה לשאלות מצד הפונים.

 

מבצע "עופרת יצוקה": סיקור מיוחד 

הממשלה אישרה גיוס מילואים

לראשונה: "גראד משופר" באיזור אשדוד

ראש הממשלה: אף מדינה לא יכולה לחיות כך

הרוג בנתיבות, פצועים מפגיעה בבית כנסת במושב

דיווח: מאות הרוגים פלסטינים בעזה

פרשנות: ההישג הראשון בעזה - ההפתעה

הווידאופדיה: גלעד שליט

מיוחד: תמונות המלחמה שלכם