בשעה 11:30 החל חיל האוויר של צה"ל בתקיפה נרחבת של בין 30 ל-40 מטרות של חמאס לכל אורך הרצועה. הרס רב שורר ברצועה. על פי סוכנויות הידיעות, התקיפה גרמה לנזקים כבדים וברחובות עזה ישנם כ-195 הרוגים וכ-220 פצועים, זאת מדיווחי בתי החולים ברצועה.

בשעות הצהריים סיים חיל האוויר את התקיפה המאסיבית שתוכננה זמן רב מראש, ועבר לתקיפות נקודתיות של חוליות משגרי קסאם ושל מטרות חמאס, בהתאם להזדמנויות המבצעיות. צה"ל דיווח כי חיל האוויר פגע בחולייה ששיגרה את הרקטה שפגעה בנתיבות והרגה שם אדם אחד.

צילומי רשתות הטלוויזיות הזרות מרצועת עזה מראים גופות ברחובות ואנשים שסוחבים פצועים. באזור נשמעים פיצוצים חזקים מאוד עשן כבד נראה במקומות רבים בעזה ומבנים רבים נזוקו. צה"ל עדיין לא מאשר את הפרטים, אך באו"ם כן מאשרים את התקיפה הכבדה."אני חושש שיש לנו כ-40 הרוגים", אמר דובר חמאס לרדיו חמאס. דובר חמאס אף אמר "זה יום של הוצאה להורג המונית. החלה השואה של העם הפלסטיני".

פלסטיני, פצוע, תקיפה, צה"ל, עזה (צילום: רויטרס)
מעבירים פצועים וגופות | צילום: רויטרס

התגובות לתקיפת חיל האוויר זורמות בקיתונות לאמצעי התקשורת הערביים. אחד מדובר חמאס, פאווזי ברהום, אמר מייד לאחר התקיפה: "לא ניתן להמשיך ולמנות את מספר הקורבנות הפלסטינים, בשל המשך התקיפות הישראליות". ברהום גם סבור כי לפעילות של צה"ל יש גיבוי בינלאומי: "הטבח הזה בא כתוצאה ממזימה אזורית ובין לאומית. הוכחה לכך ניתן לקבל מההצהרות שנתנה השבוע שרת החוץ הישראלית, והמסרים ששלחה לכל המדינות על מנת ליידע אותן על כך".

חמאס: "נכה את הכיבוש במלוא הכוח"

איומי הנקמה מפיו של ברהום לא אחרו לבוא: "זכותה של ההתנגדות להגיב על הפשעים הללו. אני קורא לכל הזרועות הצבאיות, ובראשן "גדודי עז א-דין אל-קסאם" להכות את הכיבוש במלוא הכוח עד שישלם את המחיר על הטבח בעזה".

ברהום יצא גם בקריאה למדינות ערב להגיב על מעשיה של ישראל: "אני קורא לצאת בתהלוכות מחאה המוניות, על מנת להביע מחאה על הנעשה בעזה ולהפסיק את עונש המוות הקולקטיבי נגד העם הפלסטיני".

צפו בסיפורים המעניינים של 14.7 לאורך השנים (צילום: רויטרס)
תוצאות המתקפה בעזה | צילום: רויטרס

בחמאס מדווחים גם כי מאז תקיפת חיל האוויר, כל מנגנוני הארגון נמצאים במצב חירום. דובר הזרוע הצבאית של התנועה, אבו עוביידה, "כוכב התקשורת" בימים האחרונים, יצא בהודעת גינוי חריפה בעקבות פעילות חיל האוויר: "אנו מבטיחים לעם הפלסטיני כי נגיב במלוא הכוח והעוצמה על הטבח". הוא שב ואיים: "האויב יידע בעקבות פעילותנו כי האש תחזור אליו כמו בומרנג".

צה"ל: "המטרה - פגיעה קשה וכואבת בחמאס"

גל התקיפות הנוכחי הוא על תשתיות חמאס, מחסנים, אתרי שיגור ומוקדי ממשל. במערכת הביטחון אומרים שצפויה כעת תקופת מבחן לא קצרה עד ההישגים הנדרשים, וכי "המטרה היא כעת פגיעה קשה וכואבת בחמאס". שר הביטחון הכריז על מצב מיוחד בעורף ברדיוס של 20 ק"מ מהרצועה.

מפקדת חמאס שהותקפה, ארכיון (öéìåí: רויטרס)
הריסות מפקדת משטרת חמאס בעזה, היום | öéìåí: רויטרס

ממשרד ראש הממשלה נמסר כי "בעקבות הפרת תנאי הרגיעה מצד חמאס וההתקפה הבלתי פוסקת של שלטון חמאס על אזרחי ישראל בדרום הארץ, התקבלה ביום רביעי החלטה של ועידת השרים בענייני ביטחון לאומי, לפיה הונחה צה"ל לפעול על מנת להביא לאורך זמן להפסקת ירי הטילים והתקפות טרור מרצועת עזה. ראש הממשלה, שרת החוץ ושר הביטחון קבעו את דרך הפעולה בהתאם להחלטה שהתקבלה פה אחד, החליטו השלושה על ביצוע פעולת חיל אוויר הבוקר".  

תושבי שער הנגב קיבלו הוראה מצה"ל להישאר במבנים ובמרחבים המוגנים. כמו כן בשל האירועים מנכ"ל מד"א הורה לעלות את רמת הכוננות באזור דרום הארץ לרמה ג', שהיא הגבוהה ביותר ומשמעותה כי כ-200 אמבולנסים עומדים במצב הכן. בשאר הארץ רמת הכוננות עלתה לרמה ב'.

מבצע "עופרת יצוקה": סיקור מיוחד

חמאס מגיב: הרוג ופצועים בנתיבות

דובר צה"ל: מי שיש לו כוח ינצח

הימין: שיחיו במחילות הטרור אותן חפרו

דיווח: מאות הרוגים פלסטינים בעזה