"ישראל לא תאפשר את פתיחת המעברים לפני שגלעד שליט יחזור הביתה" - כך אמר הערב ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בנאום בפני ועידת הנשיאים בירושלים, וכנראה שניסה בדבריו לאותת לחמאס ולהפעיל עליו לחץ נוסף. עוד אמר ראש הממשלה כי לא תהיה שום הסכמה ומחויבות להסכם לפני שיהיה סיכום בעניין שליט.

"אני לא רוצה שהפלסטינים יסבלו", אמר אולמרט,"אבל לא ניתן לחמאס להתחזק ולא נחתום על שום דבר לפני ששליט יהיה בביתו עם משפחתו וחבריו", קבע ראש הממשלה חד משמעית.

ראש הממשלה אף דיבר בפומבי על התנאים שישראל מציבה לחמאס "כמה דברים שיהיו ברורים: דבר ראשון זה להחזיר את גלעד שליט לביתו, דבר שני הפסקת ההברחות בציר פילדלפי ודבר שלישי - הפסקה מיידית ומלאה של ירי לעבר ישראל".

אולמרט התנצל בוועדה בפני החפים מפשע שנפגעו בלחימה בעזה, "אבל יש לציין שהם ירו ממרכזי אוכלוסיה בכוונה", הדגיש והוסיף "הם תכננו זאת כך בכדי שיפגעו חפים מפשע". לדברי ראש הממשלה,  המדיניות של צה"ל וישראל היא להימנע מפגיעה בחפים מפשע, "נשתף פעולה עם הארגונים הבינלאומיים בכדי לסייע לאזרחי עזה", הבטיח.

הקבינט הביטחוני יגבש החלטה

המטבחון המצומצם - אולמרט, שרת החוץ לבני ושר הביטחון ברק - החליט היום לגבש הצעת החלטה שתוצג עוד השבוע לקבינט, העוסקת בעקרונות לעסקה לשחרורו של גלעד שליט ובהצעות של מצרים לרגיעה מול חמאס. גם שר הביטחון ברק תומך בעמדה לפיה קודם שליט, כולל נושא שיחרור האסירים, רק אחר כך המעברים. לבני מתנגדת באופן נחרץ לרגיעה, אבל מוכנה לדבר על העניין בתמורה לשיחרורו של שליט.

בימים האחרונים פורסם בעיתונות הערבית כי ארבעה מחבלים בלבד עומדים במרכז המחלוקת בין ישראל לבין חמאס בעניין שיחרורו של החייל החטוף, גלעד שליט. לחדשות 2 הובא מידע מגורמים יודעי דבר המעורבים במו"מ, לפיו ישראל לא מאשרת את שחרורם של לפחות 20 מחבלים, ולכן טרם נחתמה העיסקה.

בעקבות זאת, לקבינט המדיני - ביטחוני לא יובאו שמות ספציפיים לאישור, אלא יובא עיקרון ותוצג נוסחה. החמאס, בניגוד לשיראל, דורש להפריד בין שני המסלולים של פתיחת המעברים, ושיחרורו של שליט.

הווידאופדיה: גלעד שליט