טיל בלב שכונת מגורים. צילום ארכיון (צילום: רויטרס)
רקטת קסאם בשכונת מגורים | צילום: רויטרס

סיום הרגיעה מורגש היטב היום ביישובי עוטף עזה: שבע רקטות קסאם ושתי פצצות מרגמה נורו במהלך היום מרצועת עזה לעבר ישראל. שתיים מהרקטות שנפלו אחר הצהריים פגעו ביישוב בשטח המועצה האזורית שער הנגב. נזק נגרם למבנה המשמש כמרכז לטיפולי קוסמטיקה. רקטה נוספת נפלה בין מבנים בשכונת מגורים ווגרמה לנזק לקירות ולחלונות. התושבים נקראו להישאר במקלטים.

הרקטות התפוצצו בשטחים פתוחים במועצה האזורית שער הנגב, במועצה האזורית אשכול, מצפון לרצועת עזה וסמוך לאזור תעשייה במועצה האזורית שער הנגב.

וגם בעזה אין שקט: הפלסטינים דיווחו כי שני ילדים נפצעו מאש צה"ל באזור התעשייה בבית חנון בצפון רצועת עזה. על פי הדיווחים הילדים נפצעו מפגז או מירי ארטילריה, והמקורות הרפואיים בעזה מסרו כי "מצבם של הילדים קשה". שני הילדים הועברו לבית החולים "כמאל עודוואן" בבית לאהיא.

הבוקר נהרג גם פעיל "גדודי חללי אל-אקצא" מירי חיל האוויר לעבר חוליית משגרים בצפון הרצועה. מדובר בהרוג הפלסטיני הראשון מאז הוכרז על סיום הרגיעה. דובר צה"ל אישר את הדיווח, והדגיש כי מדובר בחוליית משגרי קסאם.

"חמאס מחפשת מתווך אחר לרגיעה חדשה"

במקביל, דיווח הבוקר העיתון הערבי הפופולרי, "א-שרק אל-אוסט", הרואה אור בלונדון, כי חמאס מעוניינת לחתום על הסכם רגיעה חדש, אולם בתנאים אחרים וב"אמצעות מתווך אירופי הוגן ואובייקטיבי".

העיתון מצוטט מקורות פלסטינים בעזה, שהביעו "אכזבה קשה מההתנהלות המצרית באשר לרגיעה", וכן מקורות מצרים באומרם כי "לא קיבלו שום הצעה לחידוש הרגיעה מצד הפלסטינים". בכיר חמאס בעזה, עאטף עודוואן, אמר לעיתון כי "חידוש הרגיעה עם ישראל בהחלט אפשרי, אולם הדבר צריך להיעשות אך ורק באמצעות מתווך הוגן, ולצד התחייבות מוחלטת של ישראל לתנאי הרגיעה".

בחמאס שבו והזהירו היום גם כי "כל תוקפנות בעזה תזכה לתגובה ניצחת מצד זרועות ההתנגדות בעזה", אולם גורמים בתנועה אמרו לעיתון כי אנשיה ממשיכים לעקוב בדריכות אחר החלטות ראש הממשלה אהוד אולמרט, ושר הביטחון שאול מופז.

פיקוד דרום: "אנחנו ערוכים לכל תרחיש"

אתמול, יום סיומה הרשמי של הרגיעה, נחתו שלוש רקטות קסאם ביישובי מערב הנגב. זמן קצר לאחר מכן, נפתחה אש מנשק קל לעבר חקלאים באזור קיבוץ נחל עוז. בכל המקרים לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. ירי הרקטות התרחש כשעה ורבע לאחר פקיעתה הרשמית של תקופת הרגיעה בת חצי השנה.

יושב ראש המועצה האזורית אשכול חיים ילין ראה את הנולד: "התעוררנו לבוקר נוסף של ירי קסאמים, החידוש היחידי הוא ירי על חקלאים. לאחר שישה חודשים החמאס הודיע לנו חגיגית על ידי הירי הזה בנשק קל לעבר החקלאים - שהרגיעה הסתיימה סופית".

בצה"ל - דריכות רבה בעקבות סופה הרשמי של הרגיעה. גורם בפיקוד הדרום אמר לחדשות 2 באינטרנט כי "קיימת דריכות ומגבירים את הערנות. בחלק מהיחידות צמצמו את היציאות הביתה, אך הנחיות הפיקוד לא השתנו - אין הגברת כוננות אלא רק דריכות בשלב זה. אנחנו ערוכים לכל תרחיש", כך לדברי אנשי פיקוד דרום.

בימים האחרונים כבר החלו ארגוני הטרור ברצועה להיערך לסיום הרגיעה ולהדגים את משמעותה:
שלשום נורו לפחות עשר רקטות קסאם לעבר מערב הנגב; אחת מהן נפלה בלב קיבוץ וגרמה לנזקים. במקביל - חיל האוויר תקף כמה חוליות שעמדו לשגר קסאמים לעבר ישראל.