טנק צה"ל בגבול הרצועה. ארכיון (צילום: רויטרס)
טנק צה"ל על גבול הרצועה | צילום: רויטרס

יומיים לאחר ההודעות ההדדיות של ישראל וחמאס על הפסקת האש - האש מתחדשת: צה"ל הגיב הערב על ירי של פעילי טרור לעבר כוחות צה"ל ברצועת עזה וירי מרגמות לעבר ישראל.

בסביבות השעה 13:00 בצהריים אירעו שני מקרים של ירי לעבר כוחות צה"ל. ירי ראשון בוצע מכיוון הצד הפלסטיני לעבר סיור צה"ל שנע סמוך לגדר באזור הדרומי למעבר כיסופים. לא נגרם נזק ולא היו נפגעים. כוח הסיור השיב אש לעבר מקורות הירי לשם הרתעה.

בהמשך אירע מקרה ירי נוסף לעבר אזור בו היו כוחות צה"ל, אולם במקרה השני הכוחות לא השיבו אש. במקביל נורו כמה פצצות מרגמה, שאחת מהן נפלה בשטח ישראל.

הערב הגיעה התגובה: צה"ל החליט שלא לעבור על התקריות הללו בשתיקה, ובהתאם למדיניות התגובה המידתית בתקופת הפסקת האש, ביצע חיל האוויר ירי ברצועה. כלי טיס תקף את המשגר ממנו נורו הפצמ"רים והשמיד אותו. לא ידוע על נפגעים בצד הפלסטיני.

שר הביטחון אהוד ברק ביקר היום ביישובים בדרום וחיזק את התושבים. "בשלושת השבועות האחרונים ראינו את ישראל היפה והטובה", אמר ברק. "צה"ל במיטבו ביעילות, בהישגים יוצאי דופן, בשילוב של תכנון, של הכנה, של ביצוע מדויק ותכלית, מיקוד במשימה וחתירה למגע, מפקדים מקדימה, כמו שאנחנו הכרנו אותו כל השנים. העורף האזרחי עומד ביציבות בלי למצמץ, נותן את הגיבוי לצה"ל, את אורך הנשימה לדרג המדיני לקבל החלטות ולפעול".

למרות הירי ובמקביל אליו, כוחות המילואים של צה"ל החלו היום להשתחרר לבתיהם, אולם תהליך שחרורם ייקח מספר ימים עד לשחרורם המלא.

ישראל והאו"ם למען שיקום עזה

מוקדם יותר היום נפגש ראש הממשלה אהוד אולמרט עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון. השניים נפגשו לקראת סיורו של מזכ"ל האו"ם בשדרות וברצועת עזה.

מזכ"ל האו"ם אמר לראש הממשלה כי הוא מעריך את ההחלטה של ישראל לנצור את האש ברצועת עזה, והשניים דנו בדרכים לשמור על יציבות הפסקת האש. בנוסף, דנו שני האישים בתוכניות האו"ם ומדינות נוספות לרכז מאמצים על מנת לספק סיוע הומניטרי לאוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה ובשלב השני לתרום לשיקומה.

ראש הממשלה חזר על עמדתו לפיה את מאמצי השיקום צריכים לרכז האו"ם, יחד עם הארגונים הבינ"ל ובשיתוף פעולה עם מצרים, הרשות הפלסטינית והמדינות הפרגמטיות וכי "אסור שחמאס ישאב לגיטימציה כלשהי מתהליך השיקום".

ראש הממשלה הוסיף ואמר כי סיוע הומניטרי ושיקום הרצועה אין בו כדי לפתור את הבעיה הקיימת ברצועת עזה - "רק המשך התהליכים המדיניים באזור והגעה לשלום יציב, דווקא בעת הזאת, יש בהם כדי להביא פתרון לבעיות באזור".