פיקוד העורף הורה הלילה לפתוח את המקלטים בבאר שבע, גדרה ויבנה, זאת מחשש להרחבת טווח הירי של חמאס כבר הבוקר. במקביל מחלקים אנשי פיקוד העורף איגרות הסברה למוכנות לשעת חירום, כדי להכין את התושבים במידת האפשר לירי על יישוביהם.

חיל האוויר ממשיך לפגוע הלילה באופן רציף ביעדי חמאס ברצועה: במסגרת זו מדווחים ברצועה על חידוש הסיכולים הממוקדים בבכירי חמאס, זאת בהתאם להזדמנויות מבצעיות ומודיעיניות שצה"ל מנצל בשטח.

הפלסטינים מדווחים כי בכיר בגדודי עז-אלדין אל-קסאם של החמאס, אחמד פאייד, נהרג בתקיפה של חיל האוויר בצפון הרצועה על ביתו. בנוסף הותקף בית של בכיר נוסף בזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד שרק, באזור חאן יונס. הפלסטינים מדווחים כי לא היו נפגעים בתקיפה זו. עד כה לא נמסר אישור לידיעה מדובר צה"ל.

במקביל מדווחות סוכנויות הידיעות על המשך התקיפות של צה"ל על בתים בודדים באיזור ג'בליה, וכן על כמה אתרים משמעותיים של החמאס בעזה, בהם מפקדת המודיעין הכללי ומפקדת הביטחון המסכל ברצועה.

כמה מחרטות לייצור נשק באזור ג'בליה הותקפו אף הן. אחר הצהריים פגע חיל האוויר בכ-40 מנהרות להברחת נשק בגבול הדרומי של רצועת עזה באמצעות חימוש כבד ל"פיצוח בונקרים". בעקבות התקיפה, פרצו אלפי פלסטינים את הגבול לרפיח המצרית, והכוחות המצריים השיבו אש על מנת להרגיע את הגזרה.

הקסאמים ממשיכים ליפול: פצוע קל בשער הנגב

במקביל, נמשך הירי של חמאס על יישובי הנגב המערבי ועוטף עזה, אם כי בהיקף פחות בהרבה מזה שציפו לו במערכת הביטחון, בעקבות התקיפות ההרסניות בנפש וברכוש ברצועה. מטח רקטות קסאם ופצצות מרגמה סיים את השקט היחסי שירד עם הערב על יישובי עוטף עזה: אחת מהרקטות נחתה באחד מיישובי המועצה האזורית שער הנגב. תושב אחד נפצע קל. שתי רקטות קסאם נחתו בשטחים פתוחים מחוץ למושב. פצצת מרגמה נוספת נחתה גם היא בשטח פתוח, בגזרת נתיבות. בכל האירועים הללו לא היו נפגעים.

בשעות אחר הצהריים אותרו חמש נפילות של רקטות קסאם באזור יישובי המועצה האיזורית אשכול, מרביתן בשטחים פתוחים, אולם אחת מרקטות הקסאם נפלה בתוך שכונת מגורים באחד מקיבוצי הסביבה. הרקטה נחתה על מדרכה, ולא היו נפגעים.

"הרקטה נפלה בין הבתים - במזל"

מזכירת הקיבוץ שנפגע, רינת גלילי, אמרה לחדשות 2 באינטרנט: "מזל גדול. הרקטה נפלה בין כמה דירות מגורים. זכוכיות נשברו. אבל אף אחד לא נפגע. הצבע אדום פעל ולמרבה המזל אף אחד לא היה בביתו בזמן הנפילה".

משעות הבוקר חודש ירי הרקטות לעבר יישובי הדרום, אולם בהיקף נמוך משמעותית מהימים האחרונים. למרות זאת, מספר רקטות וטילי גראד נחתו במקומות אליהם לא הגיעו עד כה - אל שני יישובים באזור אשדוד. מבדיקה בליסטית של נפלי הטילים שערכו כוחות הביטחון, נראה כי מדובר בטילי גראד בקוטר 122 מ"מ שעברו שיפור טכני כדי להגדיל את הטווח שלהם - אותם טילים בהם עשה שימוש חיזבאללה במלחמת לבנון השניה בירי על יישובי הצפון.

"נכנסנו לפאניקה", סיפרה לחדשות 2 ריקי מאשדוד. "שמענו אזעקה וכ-20 שניות אחר כך היה בום חזק ממש קרוב. זה ממש מפחיד. ריקי סיפרה כי התושבים חוששים וטוענים כי אף אחד בעירייה לא דיבר עימם ולא הסביר להם מה עליהם לעשות במצב חירום.

דובר צה"ל מוסר כי לאור הרחבת ירי הרקטות לעבר אזורים נוספים, מעבר ליישובים שבטווח של ה-30 ק"מ מרצועת עזה, פיקוד העורף מנחה את יישובי באר שבע, גדרה, יבנה והיישובים הסמוכים ללפעול על פי הנחיות לבחירת החדר המוגן ולפי ההנחיות להתנהגות בהישמע אזעקה או קול נפץ. בעת ירי רקטות לעבר יישובים אלה, תופעל אזעקה עולה ויורדת למשך חצי דקה. תושבי הישובים ייכנסו למיגון תוך דקה אחת בלבד מרגע הישמע אזעקה או קול נפץ וישהו בו חמש דקות, אלא אם ניתנה הנחייה אחרת.

הרוג בתקיפת צה"ל. ארכיון (צילום: רויטרס)
הפלסטינים מפנים פצועים | צילום: רויטרס
הפלסטינים: 300 הרוגים, 1000 פצועים ברצועה

בשעות הערב המשיך חיל האוויר לתקוף ברצועה, וסמוך לשעה 21:00 דווח על תקיפה נוספת של חיל האוויר על המנהרות בגבול הדרומי של רצועת עזה, מול רפיח הפלסטינית, ככל הנראה על מנת למוטט מנהרות נוספות ששימשו להברחת נשק לרצועה. הפלסטינים מדווחים על שורה של יעדים אחרים שהותקפו, בהם המטה המרכזי של המודיעין הכללי, מטה המודיעין המסכל והמטה של הוועד האולימפי הפלסטיני.

מטוסי חיל האוויר הפציצו 40 מנהרות על גבול עזה-רפיח באמצעות פצצות "כבדות" עם חימוש מאסיבי במיוחד שנועד לחדירת בונקרים, במטס שנמשך פחות מ-4 דקות. המנהרות שימשו את החמאס להעברת נשק וחומרי נפץ לשטח הרצועה. דובר צה"ל אישר את הפרטים.

קודם לכן תקף חיל האוויר כמה בתי מלאכה - מחרטות לייצור נשק, באיזור העיירה ג'בליה. כלי התקשורת הפלסטינים מדווחים על שני הרוגים מתקיפה אחרת באיזור נוסיראת.

מקורות רפואיים ברצועת עזה מדווחים כי מאז ראשית מבצע "עופרת יצוקה" בעזה נהרגו כ-300 בני אדם ולמעלה מ-1000 נוספים. בצה"ל דווח כי יותר מ-250 מטרות ברצועה הותקפו מאז תחילת המבצע אמש.

מוקדם יותר היום, נפרץ מעבר הגבול בין עזה לרפיח, לאחר שצה"ל הפציץ מנהרות בצד הפלסטיני שבין הרצועה למצרים. מטוסי חיל האוויר הפציצו 40 מנהרות על גבול עזה-רפיח באמצעות פצצות "כבדות" עם חימוש מאסיבי במיוחד שנועד לחדירת בונקרים. המנהרות שימשו את החמאס להעברת נשק וחומרי נפץ לשטח הרצועה. על פי העדויות מרפיח הפלסטינית, פלסטינים רבים פרצו את גדר הגבול עם מצרים, וכוחות הבטחון המצריים פתחו באש. לא ברור אם הכוחות המצרים ירו באוויר או לעבר ההמונים שניסו לחדור לשטחה של רפיח המצרית, אולם עד כה דווח על לפחות 2 הרוגים מבין הפלסטינים ו-25 פצועים באזור רפיח.

נסראללה: מצרים אשמה במצב ברצועה

בצל האירועים, נאם הערב מנהיג החיזבאללה, חסן נסראללה, ממקום מחבואו ותקף בחריפות את המשטרים הערביים במה שהוא כינה "אסון אנושי בעזה". הוא קרא לעמים הערביים לצאת להפגין ברחובות והשווה רבות את הנעשה בעזה למלחמת לבנון השנייה בשנת 2006.

חסן נסראללה בנאומו, אמש (צילום: אל ג'זירה)
נסראללה נואם, הערב | צילום: אל ג'זירה

בנאום תקיף, נטול איומים ישירים על ישראל יש לומר, אמר הערב נסראללה: "חלק ממשטרי ערב נוטלים חלק במבצע הישראלי בעזה, ובתוכנית הישראלית-אמריקנית באזור. ישנם משטרים ערביים הדורשים מישראל לחסל את חמאס, את הג'יהאד האסלאמי ואת הפלגים הפלסטיניים". לאחר הרמיזות בראשית דבריו, פנה נסראללה ישירות לנשיא מצרים, חוסני מובארק: "אם מובארק וקציני הצבא המצרים לא יפתחו את המעברים - נראה בהם כשותפים מלאים למבצע הישראלי בעזה, והם יישאו במלוא האחריות לאסון המתרחש ברצועה".

מבצע "עופרת יצוקה": סיקור מיוחד

המדריך למתגונן

הממשלה אישרה גיוס מילואים

ראש הממשלה: אף מדינה לא יכולה לחיות כך

הרוג בנתיבות, פצועים מפגיעה בבית כנסת במושב

דיווח: מאות הרוגים פלסטינים בעזה

פרשנות: ההישג הראשון בעזה - ההפתעה

בימין מגיבים: שיחיו במחילות שחפרו לעצמם בעזה

בעולם הערבי מגנים: "זה עונש מוות קולקטיבי"

הווידאופדיה: גלעד שליט

מיוחד: תמונות המלחמה שלכם