"זו החלטה הזויה ומקוממת" - כך הגיב הערב שר התשתיות בנימין (פואד) בן-אליעזר בראיון לחדשות 2 בעקבות ההחלטה להגיש נגדו ונגד בכירים ישראלים נוספים תביעה בספרד על חיסולו של בכיר חמאס סלאח שחאדה ב-2002. "מדובר בארגוני טרור שמשתמשים בבתי משפט תחת כסות דמוקרטית".

"מדובר כאן ברב מרצחים ש'לזכותו' יש 100 ישראלים שהוא נאשם ברציחתם", הגדיר בן-אליעזר, שר הביטחון באותה תקופה, את שחאדה. "אני לא מצטער על קבלת ההחלטה הזאת כשר הביטחון. אילו לא היינו עושים את הדבר הזה, עוד מאות היו נהרגים".

בן אליעזר הוסיף כי "הנושא הזה הגיע כבר לבית המשפט העליון בדצמבר, וזה דחה מכל וכל את החקירה הזאת. נילחם בזה גם בדרך דיפלומטית וגם דרך משרד המשפטים. לא מדובר רק בפואד, זה יכול להתפשט לכל אירופה ולכל מי שירצה להגיש תביעה נגד קצין".

גוש שלום: "התביעה טבעית ומובנת מאליה"

בארגון השמאל "גוש שלום" אמרו הערב בעקבות הדיווחים על התביעות בספרד כי "אין שום הפתעה באישור להגשת תביעה על פשעי מלחמה נגד קצינים ופוליטיקאים ישראלים. בכל רחבי העולם, שם ראו כל ערב בחודש האחרון את תמונות הילדים שנהרגו בהפצצות על עזה ונשרפו מן הזרחן הלבן, נראית תביעה כזאת כדבר טבעי ומובן מאליו לכל אדם סביר".

בארגון הוסיפו: "אין לקבל כתורה מסיני את גרסת הצבא המצדיקה כל שרץ וכל זוועה, ולהיות נכונים להעמיד לדין בבית משפט ישראלי גם את בכירי הקצינים ובכירי הפוליטיקאים. אך ברור כי הממשלה אינה חולמת על כך, וגם לא היועץ המשפטי לממשלה ושופטי בג"ץ.

"קשה למרר על מר גורלם של קצינים ושרים מהם ימנע בשנים הקרובות התענוג של חופשה באירופה, בעודם ממשיכים להטיל מצור חונק על רצועת עזה, לנתק את תושביה מן העולם החיצוני ולמנוע מהם אף את חומרי הבניין הדרושים לשיקום שכונות שלמות שמדינת ישראל החריבה עד היסוד".

משרד החוץ כבר פועל

שרת החוץ ציפי לבני הנחתה את אנשי המחלקה המשפטית של משרד החוץ להמשיך ולפעול במהירות האפשרית ולמצות את ההליך המשפטי להביא לביטול ההחלטה החמורה של השופט הספרדי שלא מקובלת על ישראל, אמרו הערב במשרד החוץ.

"ישראל רואה בחומרה רבה את הצעד שננקט היום בספרד ותמשיך לפעול לביטול ההחלטה. כך או כך, ישראל תערוב ותספק הגנה מלאה לכל אחד מאנשי כוחות הבטחון אשר פעלו בשם מדינת ישראל. החלטת השופט אינה מקובלת על ישראל, וישראל תפעל בכלים העומדים לרשותה בכדי לבטלה", אמרה שרת החוץ.

לבני גם שוחחה עם שר החוץ הספרדי מיגל מורטינוס וקבלה בפניו על ההחלטה. "ישראל רואה בחומרה רבה את הודעת השופט היום", אמרה לבני למורטינוס. "מדובר באירוע חמור ומשמעותי ביותר בין המדינות וכך על ספרד להתייחס אליו". מורטינוס הבטיח כי יעביר את המסר גם לראש הממשלה וכי הוא יעדכן את השרה על ההתפתחויות.

במשרד המשפטים אמרו הערב כי באופן חריג, ישראל החליטה להיענות לפניית השופט הספרדי ולהעביר לידיו החודש מסמכים בנוגע להליכים משפטיים שהתנהלו בישראל בעניין שחאדה. מכיוון שמדובר בחומר רב, לא סיימו בישראל את מלאכת הכנת החומר עדיין.

"לצערנו, הרשויות בספרד לא המתינו לקבלת החומר והוציאו את ההחלטה תחת ידם", אמרו במשרד המשפטים. "אין ספק שעצם הגשת התביעה היא ניסיון ציני ופוליטי לנצל את מערכת המשפט בספרד על מנת לנגח את מדינת ישראל על ידי גורמים פרטיים אנטי-ישראליים. מדינת ישראל פועלת בנחישות למנוע תביעות מסוג זה בספרד ובמדינות אחרות, הן באמצעים משפטיים והן בדרכים מדיניות".

שר הביטחון אהוד ברק דחה מוקדם יותר היום בתוקף את "ההודעה ההזויה של השופט הספרדי". "מי שקורא לחיסול טרוריסט 'פשע נגד האנושות' חי בעולם הפוך", אמר ברק. "כל בכירי מערכת הביטחון, בעבר ובהווה, פעלו באופן ראוי בשמה של מדינת ישראל מתוך מחויבותם להגן על ביטחון אזרחי ישראל".
לדברי ברק, החלטה זו מקוממת עוד יותר "על רקע פרצופו האמיתי של החמאס, אשר מתגלה שוב לנו ולעולם, גם בימים אלו".