"עסקת שחרורו של החייל החטוף גלעד שליט קרובה מאוד", אך מפרסם הבוקר העיתון הערבי הפופולארי "אל-חיאת", היוצא לאור בלונדון. הבכיר הפלסטיני אליו יוחסה האמירה, אף הוסיף כי "ייתכן והיא תושלם במקביל להכרזה על הרגיעה, לפני יום רביעי הקרוב".

מקורות פלסטינים אחרים אמרו הבוקר לעיתון כי "עניין שחרורו של שליט הפך רק לעניין של זמן, לאחר שישראל הסכימה לשחרר כאלף אסירים תמורתו. כמו כן, התחייבה ישראל, על פי הדיווח לפתוח את מעבר רפיח ולהסיר את המצור מעל רצועת עזה.

עם זאת, שר המודיעין המצרי עומר סולימאן, נשמע פחות אופטימי. סולימאן, האחראי על התיווך המצרי בין ישראל לחמאס, אמר בראיון בלעדי ונדיר לעיתון המצרי הממסדי "אל-אהראם" כי "עדיין ישנן ארבע סוגיות שיש לפתור טרם החתימה על הסכם הרגיעה". סולימאן ציין כי בין השאר, יש לפתור את סוגיית "השטח המופרז" שצפוי לקום בין רצועת עזה לשטחי ישראל - שטח אליו יוקפד שלא יתקרבו חמושים פלסטינים.

סולימאן התייחס בראיון גם לסוגיית שחרורו של שליט: "ישראל דרשה לשחרר מספר אסירים רק לשטחי הגדה המערבית, אך מצרים התעקשה לשחררם לערים בהן נעצרו". סולימאן אישר כי ישנם מגעים מתקדמים בכל הקשור לשמות האסירים שצפויה לשחרר ישראל בעבור שליט.

חמאס: מדובר בשתי עסקאות נפרדות

רגע לפני אישור העסקה, ממשיכים בחמאס להדגיש כי אין בינה לבין הסכם הרגיעה שום קשר. "זהו נושא נפרד שאין לו קשר לרגיעה", אמר אמש בשיחה עם עיתונאים, סגן יו"ר הלשכה המדינית של החמאס, מוסא אבו מרזוק. עם זאת, אישר מרזוק כי "אנו קרובים יותר מאשר היינו אי פעם להסכם". 

חבר משלחת החמאס לשיחות בקהיר, טאהר א-נונו, אמר אמש כי ההכרזה על רגיעה צפויה בתוך שלושה ימים. "רוב המכשולים שמנעו מאיתנו להגיע להסכם הוסרו, והכרזה על העסקה צפויה בימים הקרובים", אמר א-נונו. הפסקת האש תהיה בתיווך מצרי.

בשבוע שעבר גורמי חמאס הכחישו כי פני הארגון להפסקת אש ארוכה. "לא נסכים לרגיעה ארוכת טווח", אמר דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה. "לא נכבול את ידי ההתנגדות שלנו לטווח ארוך, משום שהאופציה העומדת בפנינו מול האויב היא לא אופציה של פיוס או שלום. האויב לא מושיט את ידו האמיתית לשלום".

אביו של גלעד, נועם שליט נועד אמש עם שליח הקוורטט למזרח התיכון, טוני בלייר וביקש ממנו לסייע בתהליכים לשחרור בנו. גלעד שליט נמצא כבר 964 ימים בשבי.

הווידאופדיה - גלעד שליט