בדרך לעסקה? שרים בכירים שינו את עמדתם ועתה הם בעד העסקה להשבת החייל החטוף גלעד שליט. חברים בקבינט המדיני-ביטחוני, שבעבר אמרו כי יצביעו נגד העסקה תמורת מספר המחבלים שחמאס דורש לשחרר, מוכנים להצביע בעד העסקה, למרות מחירה הגבוה.

מה שגרם לשרים לשנות את דעתם היא המלחמה ודעת הקהל שבאה בעקבותיה. אחרי המלחמה התקבלה התחושה שהציבור, החיילים וחיילי המילואים, תובעים מהממשלה לשחרר את שליט ולכן הציבור יתמוך בעסקה. בנוסף, תחושת העליונות הצבאית נותנת לשרים הרגשה שאפשר ללכת למהלך הזה.

גם ראש הממשלה אהוד אולמרט החליט שברצונו לסיים את הפרשה הזו בזמן הקרוב, אם אפשר עד הבחירות. הוא הורה לוועדה שעוסקת בכך להגמיש את הקריטריונים ולהוסיף לרשימת האסירים שצפויים להשתחרר אסירים נוספים שלא היו ברשימה קודם.

מורשת גנדי

גם יעל זאבי, אשתו של השר רחבעם (גנדי) זאבי ז"ל, שנרצח על ידי פלסטינים שאולי ישתחררו במסגרת עסקה כזו, תומכת בהוצאתה לפעול. זאבי אומרת כי תשמח לראות את שליט שב אל הוריו, גם במחיר שחרור רוצחיו של בעלה. "גנדי ראה את החזרת החיילים כערך עליון שגובר על ערך הנקמה", אמר זאבי.

"המבצע בעזה מקדם את הסיכוי שנוכל להגיע להתקדמות בנושא גלעד שליט",אמר שר הביטחון אהוד ברק בראיון לחדשות 2 הערב. "אסור שנשלה את עצמנו: מחכות לנו החלטות קשות, יותר מזה לא כדאי שאגיד".

לדברי שר הביטחון, אין יום שהוא לא חושב כיצד לקדם את הנושא וטובי האנשים עובדים להאיץ את החזרת החייל החטוף. לדבריו, ייתכן שהנסיבות שנוצרו בעת הלחימה יסייעו להאיץ את ההחלטה בנושא.
נועם שליט, אביו של החייל החטוף, אמר לחדשות 2 באינטרנט כי "עד שלא נשמע מגורמים רשמיים על כך, אני לא מעוניין להגיב".

המאבק שנכשל

ביום שבת האחרון התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני כדי לקבל את ההחלטה באשר להפסקת האש מול חמאס. מחוץ לקריה הפגינו עשרות בני אדם בקריאה להכניס את שחרורו של גלעד שליט להסדר שיתקבל, אך זה לא קרה. "המאמצים לשחרורו של שליט יימשכו, ובמהלך המבצע עשינו פעולות שונות שקירבו אותנו למטרה זו", אמר ראש הממשלה אהוד אולמרט כאשר הודיע על הפסקת האש. "גלעד נמצא בראש מעייננו ואיננו זקוקים לכל דרבון בנושא זה. כולי תקווה שנזכה לראות אותו בקרוב בחיק משפחתו".

באותו היום, שעות ספורות לפני קבלת ההחלטה לסיים את המבצע בעזה, כינסה משפחת שליט מסיבת עיתונאים ביישוב מצפה הילה במטרה להפעיל לחץ על השרים. משפחת שליט, שבנה החטוף עדיין מוחזק ברצועת עזה, דרשה מהממשלה לכלול את שחרור בנם בהסכמה המתגבשת לסיום המבצע הצבאי.

"לאור כינוס הקבינט הערב וקבלת ההחלטות שיביאו להסדרים ברצועת עזה, אנחנו רואים בנקודה זו נקודה קריטית וחלון הזדמנויות בלתי חוזר להשבתו של גלעד אחרי למעלה משנתיים וחצי בשבי", אמר נועם שליט. "אנו לא מעלים על דעתנו שנושא שחרורו לא יעלה בכל הסדר ומבלי שגלעד ישוב הביתה".

הווידאופדיה: גלעד שליט