בעוד ראש הממשלה, אהוד אולמרט, עושה את דרכו לטורקיה על מנת להתקדם בשיחות עם סוריה - נשיא סוריה, בשאר אסד, מתייחס באופן ישיר לשיחות השלום עם ישראל.


"סוריה וישראל מניחות כעת את היסודות לשלום", אמר בשאר אסד בדמשק במהלך מסיבת עיתונאים משותפת שערך עם נשיא קרואטיה, המבקר בסוריה. אסד הוסיף כי הוא מאמין ששיחות שלום ישירות עם ישראל הן אפשריות, ויתרחשו בבוא העת. "השיחות העקיפות לבדן לא יכולות להביא לשלום בין שתי המדינות היריבות. טבעי להגיע למו"מ ישיר עם ישראל, יותר מאשר שיחות עקיפות", אמר נשיא סוריה.

"אנחנו מניחים כרגע את היסודות להתחיל בתהליך שלום", הוסיף אסד, "אם היסודות יהיו איתנים, יהיה אפשר להמשיך במגעים עד שנגיע לשלום".

"מסמך הגבולות" הסורי: אסד רוצה 'לשכשך' בכנרת

לאחרונה העבירה דמשק למתווכים הטורקים "נייר עמדה", בו מגדירה את גבולות "הגולן הכבוש", כפי שהיא רואה אותו. על פי הדיווחים, המסמך הסורי עוסק בשש נקודות גיאוגרפיות לאורך הגבול, בהן מופיע גם הגולן, ובו נכתב כי "נשיא סוריה מצפה לתשובתה של ישראל - כיצד היא רואה את סוגיית השטחים הסורים הכבושים". אסד הבהיר כי "לפני כל הצהרה של ישראל לא תהיה התקדמות בשיחות".

בשבוע שעבר התייחס ראש הממשלה אולמרט למשא ומתן עם סוריה. "הסכם שלום עם סוריה הוא בר השגה", אמר אולמרט בנאום שנשא בכנס השנתי של המכון למחקר לביטחון לאומי, באוניברסיטת תל אביב.

אולמרט הדגיש, כי חרף מעורבותה של סוריה בטרור, רק הניסיון לבוא עימה במשא ומתן שווה לשלם מחיר: "זה מחייב נכונות לוויתורים כואבים מאד, אבל התמורה שניתן אולי להשיג במשא ומתן - מניעת המלחמה, סיום הסכסוך וכינון יחסי שלום - אין ערוך לה". הוא הוסיף כי "סוריה אינה בהכרח משתוקקת להימנות על ציר הרשע", וכי "יש בה רצון עז לצאת מבידודה המדיני והכלכלי, ולהתחבר למערב, כולל שיקום קשריה עם ארצות הברית".

אולמרט מנה בהמשך את היתרונות האסטרטגיים שהסכם שלום עם סוריה עשוי להביא לשתי המדינות: "ההסכם יצמצם את האיום למלחמה בגבול הצפון ויאפשר ביטחון מירבי לתושבי הצפון ולעורף הישראלי, ינתק את הקשר האסטרטגי בין דמשק וטהראן, יביא לסילוק מפקדות החמאס והג'יהאד האיסלאמי מסוריה