שרי הקבינט המדיני-ביטחוני התכנסו היום לדיון מיוחד בנושא העסקה המתגבשת לשחרור החייל החטוף, גלעד שליט. בסיום הדיון החליטו השרים פה אחד ששחרור שליט הוא תנאי קודם לכל הסדרה מול המצרים, ובכך קיבלו את עמדתו של ראש הממשלה אולמרט בעניין.

הקבינט אף החליט כי לא תהיה כל פתיחת מעברים או הרחבתם לפני שחרור שליט. הקבינט כלל בהחלטתו סעיף שמציין כי שחרור של שליט יהיה תמורת שחרור עשרות מחבלים. בדיון הובהר שהמחיר הכבד של העסקה יובא לדיון פרטני נוסף בעתיד מבלי לנקוב במועד.

"קיבלנו את ההחלטה פה אחד", אמר ביציאה מהישיבה שר הפנים, מאיר שטרית. "לא עולה על הדעת להגיע להסדר כלשהו בלי שחרור שליט".

כשנשאל שטרית על הביקורת שמופנית כלפי הממשלה, על כך שכדי לקדם את שחרור החייל החטוף יש לדון בשמות האסירים שדורש חמאס, ענה "אני לא חושב שישיבת הקבינט צריכה לשבת על האסירים. יש רשימה, אם היינו מקבלים את כל הדרישות זה היה נגמר מייד. יש ועדה שיושבת על זה".  

מחוץ לדיון הקבינט הפגינו גם כמה עשרות חברי מטה החברים למען גלעד שליט, במטרה לחזק את התהליך שהחל לשחרור גלעד ולדרוש את המשכו המיידי במסגרת ישיבת הקבינט הביטחוני. "אלה הימים האחרונים לנו, לגלעד ולמשפחה. אין יותר זמן", אמר אחד ממשתתפי ההפגנה לכתבנו יוסי זילברמן. "הקבינט מתכנס היום והגענו להפעיל עליהם לחץ".

גלעד שליט. ארכיון (צילום: חדשות2)
העסקה מתקרבת או מתרחקת? | צילום: חדשות2

אביו של החייל החטוף, נועם שליט, אמר בעקבות החלטת הקבינט לחדשות 2 כי "אני מברך על החלטת הקבינט, כי היא לפי רוח הדברים שאנחנו דרשנו".

במטה החברים למען שליט, בירכו פחות על ההחלטה. "למרות ההצהרה שפורסמה אחרי ישיבת הקבינט, זו עדיין רק הצהרה. אנו שבענו מהצהרות של ממשלת ישראל ואולמרט העומד בראשה שטרם הובילו לקידום שחרורו של גלעד. אחרי שנתיים וחצי של הצהרות הגיע הזמן לראות מעשים, ממשלת ישראל מחויבת לנצל את ההזדמנות שנוצרה לאחר מבצע עופרת יצוקה ולהחזיר את גלעד שליט למשפחתו. אנו מדגישים שכנראה לא תהיה הזדמנות נוספת ולא יישאר את מי להציל.

שליט התארח אמש במהדורה המרכזית. "עדיין יש פערים גדולים בעמדות", אמר לגבי המו"מ לשחרור בנו ליונית לוי. אנו קוראים לקבינט, שיידרש מחר להחלטה לתמוך במתווה רה"מ והשלישייה, שהעסקה תהיה תנאי ועדיפות ראשונה לכל דבר אחר כמו פתיחת מעברים".

חמאס חיכה לתוצאות הדיון

בחמאס נשאו עיניים לדיון הבוקר בקבינט, והמתינו בדריכות לתוצאותיו. לראשי הארגון היה ברור שלא תהיה היום הכרעה רשמית וסופית בכל הקשור לפרטי העסקה, אך הם ציפו לתשובתה של ישראל לתנאי הסכם הרגיעה.

הפגנה למען גלעד שליט מול משרד רה"מ (יוסי זילברמן) (צילום: יוסי זילברמן)
הבוקר, מול משרד רה"מ | צילום: יוסי זילברמן

מקורות בארגון אומרים הבוקר לעיתון "אל-חיאת" היוצא לאור בלונדון, כי אם הקבינט היה מאשר את הסכם הרגיעה, היא הייתה נכנסת לתוקפה כבר ביום שבת הקרוב בשעה 23:00 בלילה.

הכוונה ברורה: החמאס ירצה להשיג שקט בחזית עם ישראל, בדיוק יום אחד לפני תחילת "שיחות הפיוס" הפלסטיניות - פתיחת הדיאלוג בין החמאס לפת"ח בקהיר. 

כך תתבצע עסקת חילופי השבויים

לידי כתב חדשות 2, סלימאן אל שאפעי, הגיעו פרטי העסקה המתגבשת, מפי גורמים פלסטיניים המקורבים למצרים ולמו"מ המתנהל. לפי המקורות, העסקה תתקיים בתיווך של ממשלת מצרים והיא תתנהל בשלושה שלבים, כאשר בסיומה ישוב החייל החטוף לישראל.

בשלב הראשון, מיד אחרי חתימת ההסכם, ישראל מתחייבת לשחרר כ-450 אסירים. רק אחרי שיגיעו למשפחותיהם בשטחים הפלסטיניים, חמאס ישחרר מרצועת עזה שליט, ויעבירו לידי מצרים.

בשלב השני, כאשר יגיע גלעד שליט לקהיר, ממשלת ישראל מחויבת לשחרור של 500 אסירים פלסטינים נוספים. רק אז, תתיר ממצרים לגלעד שליט לעלות על מטוס בדרכו לישראל.

בשלב השלישי והאחרון, כפי שהתחייבה ישראל למתווכים המצרים ועל פי דרישת החמאס, כאשר יגיע גלעד שליט לבית משפחתו במצפה הילה, ישראל תבחר על פי שיקול דעתה 500 אסירים פלסטינים נוספים לשחרור.