קריאות להפסקת אש מרצועת עזה: ראש ממשלת החמאס, איסמעיל הנייה, נשא הערב נאום מוקלט ובו אמר מפורשות: "ישנן מספר יוזמות להפסקת אש, ואנו משתפים עימן פעולה בחיוב. נמשיך לפעול כך אם תהיה נסיגה ישראלית מעזה וייפתחו המעברים".

בנאום מרובה בציטוטים מן הקוראן, הדגיש הנייה כי "כל המתרחש כעת בעזה הוא מידי אללה", והדגיש: "למרות הריסת הבתים, למרות ההרוגים הרבים והטילים הנוחתים יום ולילה על עזה - נמשיך לתמוך באללה, נשחרר את אדמתנו ואת ירושלים - וננצח".

הנייה קרא לרחוב העזתי להמשיך ולהאמין, ואף במהלך דבריו אמר: "הקוראן יורד עלינו בימים אלו מהשמיים. אתם, תושבי עזה, חיים בימים היסטוריים". הנייה גם דירבן את אנשי הזרוע הצבאית של חמאס, ואמר: "אנו מרגישים את הניצחון קרב".

ראש ממשלת החמאס אישר כי ב"מסגרת התמודדות של הרחוב הפלסטיני במישור המדיני מתנהלות פגישות שונות של בכירים במדינות ערביות ומדינות שונות בעולם. אנו משתפים פעולה בחיוב ונשתף פעולה עם כל יוזמה שתועלה".

מדברי הנייה עולה מסר אחד ברור: הקרב בשטח כבר הוכרע, אך צריך לרשום הישג מדיני כלשהו. הנאום היה נטול כל אמירה לוחמנית, מבלי לאזכר ולדרבן להמשיך במערכה. לצד האמירה כי יהיה שיתוף פעולה מלא עם יוזמת הפסקת האש, מדגיש למעשה הנייה, כי לוחמיו יאבקו רק כל עוד צה"ל מנהל את המערכה, ולא מעבר לכך. ייתכן שנאומו מהווה אף מסר ישיר להנהגה הקיצונית בדמשק - שהחליטה כי עדיין אין הסכמה להפסקת אש.

ולמרות זאת, אמר הנייה ללוחמים בשטח: "אנו מחזקים את ידיכם. אתם מגנים עלינו ושומרים על כבודו של העם הפלסטיני ושל האומה הערבית". את דבריו סיים הנייה, שנראה מוטרד ממחבואו, בתפילה לשלומה של עזה ושל אנשיה: "עזה לא נשברה, ולא תישבר! עזה לא נפלה ולא תיפול!".

חמאס דמשק אומר "לא" ליוזמה המצרית

מוקדם יותר היום, הוכחה פעם נוספת עליונותה של הנהגת חמאס בדמשק על פני ההנהגה היושבת בעזה, ובראשה הנייה. נסיונות השכנוע של נציגי חמאס-עזה עלו בתוהו והתנועה הודיעה היום כי היא דוחה פעם נוספת את הצעת הפסקת האש המצרית. נציג התנועה בלבנון, אוסמה חמדאן, התרוצץ בין אולפני החדשות של ערוצי הטלוויזיה הערביים והודיע: "ישנם סעיפים ביוזמה המצרית שצריך לתקן, וישנם סעיפים שאינם צריכים להופיע בה כלל".

בימים האחרונים מתרחבים חילוקי הדעות והקרע בין הנהגת חמאס בדמשק להנהגה היושבת בעזה. בכירי התנועה המסתתרים כמעט שלושה שבועות במנהרות ולא מוציאים את אפם מחשש לחייהם, מתחילים להרגיש את הלחץ העצום של הרחוב העזתי, לצד המשך ספירת הקורבנות הפלסטינים, שעומד לחצות את ה-1,000 מאז תחילת מבצע צה"ל ברצועה.

ולמרות זאת, בשטח משמעות הדבר היא שבשלב זה חמאס מעדיף לחכות עוד מספר ימים עד שירד מן העץ. כל שינוי - ולו הקטן ביותר, ביוזמה המצרית, עשוי להוות את ה"סולם" שממנו ירדו בכירי התנועה בדמשק, ויש האומרים שאפילו שינוי טרמינולוגי יביא לכך. למרות שכבר הבינו בתנועה שהזמן משחק כעת לידי ישראל - הם צפויים להמשיך ולהקשות את עורפם בימים הקרובים בכל הנוגע לקריאות להפסקת אש.

מלחמה בחמאס - סיקור מיוחד

ברשת הקשר של חמאס: דיווחים מהתקשורת בארץ

חמאס דמשק מתעקשים: לא להפסקת אש

מדריך פיקוד העורף לתושבי הדרום

פגיעה ישירה בבית באשקלון; אין נפגעים

פרס בצאלים: "יש על מי לסמוך"

תיעוד מיוחד: בית ספר ממולכד בעזה