האם החמאס מנופף בדגל לבן? במסיבת עיתונאים שהתקיימה הערב בקהיר אמר סלאח ברדוויל, נציג חמאס לשיחות בקהיר: "קיבלנו את היוזמה המצרית, היוזמה המצרית היא היוזמה היחידה, אך יש להוסיף לה תוכן". ברדוויל לא נכנס לפרטים נוספים, אך ציין כי הוא מקווה שהיוזמה תצליח.

למרות שברדוויל לא הודה מפורשות כי חמאס מקבל את הפסקת האש, דבריו מעידים כי הארגון מסכים באופן עקרוני ליוזמה של מצרים. ייתכן ולחמאס לא נוח להיות ראשונים שיאמרו בפה מלא כי הם מוכנים להפסקת אש. בכיר בחמאס אמר הערב לחדשות 2 כי הארגון מסכים להפוגה ארוכה, אבל רוצה שישראל תצהיר על הסרת המצור מעזה.

דיווח: חמאס מוכן לוותר על המעברים

על פי דיווחים שהגיעו מוקדם יותר ממצרים, חמאס הסכים עקרונית להפסקת אש מיידית. הסכמה זו כוללת החזרת השליטה על המעברים לאנשי אבו-מאזן, לאחר שתוסדר מערכת יחסים חדשה בין חמאס לפת"ח.

בפני ישראל וחמאס עומדים כעת שני נתיבים שלא הגיעו לידי מיצוי. הראשון הוא הנתיב המצרי של הסכם עם חמאס על פסקת האש והפסקת הירי הרקטי ופתיחת המעברים בשלב השני. הנתיב השני הוא הסכם ישיר מול המצרים ללא חמאס, שבה יוסכם על הפסקת האש ועל מנגנון שיבטיח את מניעת ההברחות מציר פילדלפי.

ראש המטה המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, עמוס גלעד, ייצא מחר לקהיר על מנת לדיון ביוזמה המצרית.

הנייה: הניצחון קרב

בתחילת השבוע נשא ראש ממשלת חמאס, איסמעיל הנייה, נאום מוקלט ובו אמר מפורשות: "ישנן מספר יוזמות להפסקת אש, ואנו משתפים עימן פעולה בחיוב. נמשיך לפעול כך אם תהיה נסיגה ישראלית מעזה וייפתחו המעברים".

בנאום מרובה בציטוטים מן הקוראן, הדגיש הנייה כי "כל המתרחש כעת בעזה הוא מידי אללה", והדגיש: "למרות הריסת הבתים, למרות ההרוגים הרבים והטילים הנוחתים יום ולילה על עזה - נמשיך לתמוך באללה, נשחרר את אדמתנו ואת ירושלים - וננצח".

הנייה קרא לרחוב העזתי להמשיך ולהאמין, ואף במהלך דבריו אמר: "הקוראן יורד עלינו בימים אלו מהשמיים. אתם, תושבי עזה, חיים בימים היסטוריים". הנייה גם דירבן את אנשי הזרוע הצבאית של חמאס, ואמר: "אנו מרגישים את הניצחון קרב".

ראש ממשלת החמאס אישר כי ב"מסגרת התמודדות של הרחוב הפלסטיני במישור המדיני מתנהלות פגישות שונות של בכירים במדינות ערביות ומדינות שונות בעולם. אנו משתפים פעולה בחיוב ונשתף פעולה עם כל יוזמה שתועלה".