סניף בנק לאומי, ארכיון (צילום: רויטרס)
הפסדים כבדים לבנק לאומי | צילום: רויטרס

אחרי בנק הפועלים, גם בנק לאומי מודיע על הפסד צפוי: לאומי פירסם הבוקר אזהרת רווח, בעקבות הפסקת המסחר בה נמצאה המניה גם בשלב הטרום-פתיחה של המסחר, לפיה הבנק יסיים את הרבעון בהפסד של 700-800 מיליון שקל.

זוהי אזהרת הרווח השניה שמפרסם הבנק, לאחר שסיים גם את הרבעון השלישי בהפסד. בנק לאומי מעריך כי יסיים את 2008 ברווח נקי של 475-575 מיליון שקל. ההערכות של הבנק כוללות את תוצאות החברות הכלולות בקבוצת בנק לאומי ברמה משוערת בלבד ולכן יכולה להשתנות, אולם בכל מקרה, הבנק יסיים גם את המחצית השנייה כולה בהפסד.

"הבנק מעריך כי בעקבות העמקת המשבר הפיננסי העולמי, יסתיימו התוצאות העסקיות של הקבוצה ברבע הרביעי של 2008 - בהפסד", לשון הודעת הבנק לבורסה.

יובל בן זאב מכלל פיננסים ברוקראז' אמר הבוקר: "ההפסד - בגלל גידול בהפרשה לחובות מסופקים או בשל מחיקת ניירות-ערך". לדבריו, "אחרי אזהרת רווח של בנק הפועלים, הערכנו שההפסד שם הולך להיות קצת יותר גבוה; דיברנו על 300 מיליון שקל".

"האם בנק לאומי נרדם בשמירה?"

מנהל מחלקת המחקר בחטיבת הברוקראז' של בית ההשקעות מציין כי "ההפסד של 80 מיליון שקל ברבעון השלישי מהווה סכום קטן ביחס לאזהרת הרווח מהיום. נשאלת השאלה האם בנק לאומי נרדם בשמירה".

מכל פנים, מעריך בן זאב כי חלק מההפסד הנקוב באזהרת הרווח נובע כאמור מגידול בהפרשה לחובות מסופקים. בן זאב העריך את שיעור ההפרשה בכ-1% מכלל תיק האשראי (לשם השוואה, רק במהלך 2007 רשם הבנק באחד מהרבעונים הפרשה מינורית של 0.02% בלבד), הנאמדת ב-600 מיליון שקל. "אבל לא חשבתי שמדובר בקטסטרופה", אמר.

בן זאב הוסיף כי "יכול להיות שבנק לאומי אומר לנו 'אני גם ככה ברבעון כזה גרוע, בוא נפריש מיליארד שקל', ויכול להיות שהבנק העדיף להראות שמרנות". זאת ועוד: "אם הוא באמת נוהג בשמרנות - יכול להיות שיש פה סימן טוב קדימה". מכל פנים, מסכם בן זאב: "אני לא ממהר להכריז על ניקוי אורוות לפני שאני רואה את הדו"ח הכספי ואת הפירוט".

לפני כשבועיים הודיע גם בנק הפועלים על הפסד צפוי של 250 מיליון שקל ברבעון הרביעי של שנת 2008. עקב כך העריך הבנק כי לא יעמוד בתשואת הרווח הנקי השנתי על ההון העצמי לשנת 2008.