בדרך הביתה, הירשזון (צילום: גלעד שלמור)
מכחיש את ההאשמות נגדו, שר האוצר לשעבר אברהם הירשזון | צילום: גלעד שלמור

"המעמד הזה קשה לי מאוד", אמר הבוקר שר האוצר לשעבר אברהם הירשזון, עם פתיחת מתן עדותו בבית המשפט המחוזי בתל אביב. "אני מתייסר כל לילה ושואל את עצמי למה קיבלתי את הכסף הזה במזומן". הירשזון הוסיף כי "הדרך הזו היא קלוקלת, זה עיוורון, קהות חושים". שר האוצר לשעבר סיפר כי הוא בש ונכלם בדרך בה קיבל את הכסף ואינו יודע כיצד להסביר זאת. עם זאת הוסיף הירשזון כי הוא יוצא מבית המשפט בלב שלם לאחר שאמר את דבריו.

בהמשך עדותו טען הירשזון כי לא ידע שיו"ר אגף הכספים בהסתדרות, עובדיה כהן, משקר לו ומסתיר ממנו מידע. "כשהיינו מעורבים בברית נשות חירום הוא לא רצה שאשתתף בוועדות כדי שלא אבדוק לו את הספרים", העיד.

הירשזון סיפר כי פגש את כהן בבית קפה וזה התוודה בפני כי מעל בכספים. "הוא היה אדום. מגומגם. הוא לא הפסיק להגיד תסלח לי. הוא סיפר כי מעל בכסף ובאמוני, מאחר והסתבך בהימורים ועם השוק האפור", טען שר האוצר לשעבר.

נסע לחו"ל מצוייד במזומנים

"קיבלתי בין חמש ל-20 אלף שקל כספי חגים, מעין משכורת 13 כמתנה לחגים", העיד הירשזון. גם את הסכומים הללו קיבל הירשזון במזומן, במסגרת כספי הפרישה שכביכול נרשמו על ידי גדעון בן צור בן צור, מנהל הכספים בהסתדרות העובדים הלאומית. כששאלה השופטת ברכה אופיר אם מישהו ידע על קבלת הפנסיה ענה השר לשעבר שעובדיה כהן וגדעון בן צור הכירו את הנושא.

"כל כך סמכתי על בן צור שהסכמתי לקחת את סכומי פיצויי העזיבה שלי לכנסת במזומן. הוא אמר לי שהוא ירשום את הסכומים במספרים ואני נקטתי בעיוורון חושים", הוסיף השר לשעבר.

עוד עלה במשפט כי משנת 2000 עד 2004 נסע הירשזון 52 פעמים לחו"ל. לטענתו רוב נסיעותיו היו מטעם אגודת מצעד החיים שהוא מייסדה, או למען השבת רכוש יהודי. הירשזון סיפר בעדותו כי הנסיעות "לא היו תענוג". כאשר הירשזון יצא לנסיעות אלה היה מצטייד במזומנים. "יש דברים בחו"ל שצריך לשלם עליהם במזומן", אמר הירשזון. בעדות גם הוצגה קבלה על סך 7,547 שקלים על ארוחה במסעדה. הירשזון החל לחשב בקול רם וסיפר כי הקבלה מורכבת מארוחות רבות.לטענתו של הירשזון פעמים רבות הזמין לארוחות את נהגו ומזכירתו, "לארוחות במזנון".

"לא תמכתי ברוסו לתפקיד יו"ר ההתאחדות"

על פי עדותו של עובדיה כהן, אדם בשם אבי עמר מימן את הקמפיין של הירשזון וקיבל את הכספים בחזרה מהתאחדות העובדים ביוני 98'. בתגובה השיב הירשזון כי ביוני 98' אף אחד לא ידע שיתקיימו פריימריז (שהתקיימו בפבר' 99').

עוד במהלך עדותו העיד הירשזון כי לא תמך ביצחק רוסו לתפקיד יו"ר ההתאחדות, מה שיצר קרע בין השניים, "שמעתי אחרי הודעתי שרוסו מנה להדביק עלי את כל הגניבה", עוד אמר "שמעתי שעובדיה עומד להיות עד מדינה, הוא גנב את הכסף, איך הוא יכול להיות עד מדינה".

הירשזון ציין כי חשש שאם יאמר משהו בנושא הוא יחשיד את עצמו, "אם אני רק אתחיל לדבר הכל יהיה עלי". בתגובה לעדותו של דוד כהן שטען כי העביר להירשזון מעטפות כאשר הוא לבוש חלוק רחצה השיב הירשזון בפשטות, "אין לי חלוקי רחצה".