גם הפיצה חוזרת. אילוסטרציה (צילום: אימג'בנק - gettyimages)
סכנה: חיידקי ליסטריה בפיצה. אילוסטרציה | צילום: אימג'בנק - gettyimages

ישראלים רבים ששמרו במקפיא שלהם פיצה של מעדנות לא יודעים הבוקר מה לעשות - לאכול, לזרוק? זאת לאחר שאמש הודיעה החברה כי מורידה מהמדפים מוצרים מתוצרתה בשל חשש להימצאות חיידקי ליסטריה במוצרים. פנינו לרופאה שתעשה סדר בנושא.

החיידק הנדיר יחסית מסוכן בעיקר לתינוקות, לנשים בהריון, למבוגרים ולמי שהמערכת החיסונית שלו אינה במיטבה. יש לכם פיצה קפואה של מעדנות במקרר? אכלתם אתמול פשטידה של החברה? לא צריך להיכנס להיסטריה.

"לא כל מי שאכל פיצה או מוצר שהיה נגוע בחיידק הליסטריה יידבק", מסבירה ד"ר פוריה שחף,
מומחית לרפואת משפחה ומנהלת המחלקה לניהול סיכונים בשירותי בריאות כללית, בשיחה עם חדשות 2 באינטרנט. "החיידק הזה הוא חיידק שגיבור על חלשים".

"יש סיכון ממשי לנשים בהריון שצריכות לנקוט בחובת זהירות כפולה, כך גם תינוקות או מבוגרים מאוד, חולי סכרת או מי שלוקה במחלות שפוגעות במערכת החיסונית", מוסיפה ד"ר שחף. "גם מי שעובר טיפולי כימותרפיה נמצא בסיכון. בקרב אנשים נורמלים, הסיכון לא גדול והם אמורים להתגבר על המחלה. הריון, למשל, משנה לגמרי את מצב הגוף, וגם הזקנה. לילדים אין מערכת חיסון טובה לכן הם בקבוצת הסיכון".

חום התנור לא הורג את החיידק

הליסטריה הוא חיידק בעל יכולת תנועה גבוהה. הוא גורם למספר בודד של הדבקויות בשנה. "החיידק מסוגל לשרוד זמן ממושך בסביבה: באדמה, בעץ ובאוכל קפוא, בדרך כלל מוכן ומעובד כמו למשל נקניקיות, מזון מעובד, מאכלי ים, מוצרי חלב, ירקות לא רחוצים שהושקו במי ביוב ומוצרים לא מפוסטרים ממחלבות קטנות", אומרת ד"ר שחף. "רוב החולים נדבקים בחיידק באמצעות האוכל".

חיידק הליסטריה הוא חיידק עמיד מאוד. אם פיצה נגועה נכנסת לתנור בחום גבוה, החום לא משמיד את החיידק, אלא להיפך, מהווה מצע נוח להתרבותו. אבל גם הקור לא יציל אותנו ממנו. "החיידק עמיד לקור וכשהמזון בהקפאה הקור משמר את החיידק", אומרת ד"ר שחף. "הוא אמנם לא מתרבה, אבל גם לא מת. כשמפשירים את המזון, החיידק חוזר לעצמו ומתרבה. כשאני מכניסה פיצה נגועה בחיידק לתנור, החיידק מתרבה ומקבל תנאים אופטימיליים, בניגוד למה שניתן לחשוב".

איך נדע שנדבקנו בחיידק הליסטריה? "אישה בהריון תסבול מבחילות והקאות, אבל אותם התסמינים מופעים אצל נשים בהריון גם בשגרה, וזה מבלבל", אומרת ד"ר שחף. "לכן יש לשים לב לחום, כאבי ראש, כאבי גב וחולשה. במקרה כזה צריכה להדליק נורה אדומה ויש להתפנות לקבלת לטיפול רפואי". בקרב נשים בהריון משמעות הידבקות בחיידק עלולה להיות הרת אסון. החיידק עלול לגרום ללידה מוקדמת והפלה.

בעיות נשימה אצל תינוקות

אצל תינוקות, הסימנים הם הפוכים לגמרי. "תינוקות שנדבקו בחיידק מפסיקים לאכול, לא מתנהגים כרגיל, ונושמים בקושי", אומרת ד"ר שחף. "על גופם יכולה להופיע פריחה אדמדמה חיוורת, הם נעשים אדישים לסביבה, חום הגוף שלהם לא יציב והם נקלעים למצוקה נשימתית".

אצל אנשים מבוגרים סימני המחלה מאוד דלים, וקשה לאבחן אותה. הדבר תלוי מאוד במחלות מהן הם סובלים. במקרים מסוימים הידבקות במחלה עלולה להתבטא בירידה תפקודית, בלבול, עייפות לא מוסברת וכאבי בטן.

איך מטפלים במחלה? כאשר המחלה מאובחנת בשלביה המוקדמים ניתן לטפל בה באמצעות טיפול אנטיביוטי.

הקפואים שיורדים מהמדפים

חברת מעדנות מורידה מהמדפים את המוצרים הבאים: "פיצה מעדנות", "פיצה מקפיצה", "פיצה ניסימיקו", ו"מקלוני שום", שהתאריכים האחרונים לשימוש בהם 11 בדצמבר 2009 ועד 22 בינואר 2010.

כמו כן, הציבור מתבקש להימנע מצריכת פשטידות מתוצרת החברה, מתאריכים אחרונים לשימוש 11 ביוני 2010 ועד 22 ביולי 2010.

לבירורים ושאלות בנושא ניתן לפנות למוקד הצרכנים של מעדנות בטלפון 1-800-282-844.