מנכ"ל משרד הרווחה נחום איצקוביץ' ענה היום לשאלות הגולשים באתר עוז. חדשות 2 באינטרנט ממשיכים בשיתוף הפעולה עם האתר הממשלתי לתושבי הדרום, ורגע לפני שהמנכ"ל יצא לשטח, אספנו כמה מהשאלות והצגנו לו אותן בשידור אינטרנטי. איציקוביץ' פירט על הסיוע לקשישים, לחרשים שלא שומעים את האזעקה ועל הקו הפתוח שהמשרד מפעיל לטובת לתושבים.

בין הפרויקטים שמפעיל משרד הרווחה ישנו מבצע עד 120 במהלכו דואגים לקשישים בקו העימות ומופעל חדר מצב שמאויש 24 שעות ביממה. כמו כן מתגבר המשרד את פעילות העובדים הסוציאליים בשטח ומעמיד סל של כלים לרשות הרשויות המקומיות על מנת שיוכלו להתמודד עם האוכלוסיות מיוחדות.

לדברי איצקוביץ', המשרד הקים גם צוות קטן שאחראי על מערך הסיוע ההומניטרי לתושבי עזה. "זו חובה של ישראל לסייע", אמר. "האחריות היא לא על ישראל, אלא על חמאס שבמשך שמונה שנים תקף את הדרום. אבל אנחנו מרגישים צורך להעניק סיוע הומנטרי".

משרד הרווחה ערוך ומתוגבר

מנכ"ל משרד הרווחה אומר כי אין זה הזמן לתת ציון למשרד, אך לדבריו השטח מדבר בעד עצמו וההערכות הייתה נאותה ומוקדמת. "פרסנו די כלים לראשיות המקומיות ולארגונים השונים", הוא אומר.

אחד הגולשים שאל האם הפיכת מוקד החירום 118 למוקד חירום ספציפי לתושבי הדרום לא פוגע במענה שלו לכל תושבי הארץ? "תגברנו צוותים", השיב אצקוביץ'. "אנחנו יודעים מפניות מכל הארץ שהפעילות מתנהלת כראוי". כדוגמא הוא מציג את הקמפיין על ילדים בסכנה שהוציא המשרד, אשר ממשיך לקבל פניות למרות ההתמקדות בתושבי הדרום.

גולש נוסף התלונן כי ביתו נפגע מטיל ועד כה, שבוע אחרי עדיין לא הגיע נציג רשמי. איצקוביץ' מתקשה להאמין כי זה המצב ומבקש מהגולש לפנות ישירות למשרד וכי הוא ידאג שיטופל. "הצוותים מגיעים מיידית לבית", אמר המנכ"ל. "הכנו צוותי חירום יישוביים שמגיעים עם נציגים של הרשות המקומית ועוסקים בהפגת חרדות. עובדים סוציאליים מגיעים למשפחות ומטפלים, מס רכוש גם מגיע וזה עניין של דקות עד שמגיעים".

מצילים את המצילים

גולש אחר שאל איך מתמודדים עם מחסור בעובדים סוציאליים? לדברי איצקוביץ' העובדים הסוציאליים עושים עבודה יוצאת מהכלל, מגעים לאתרי נפילות ומסייעים. "יש לנו תוכנית שנקראת 'מי יציל את המציל', במהלכה הם יוצאים להתרעננות ויש תגבור של עובדים ממרכז הארץ", הסביר. "אנחנו גם מסתייעים במתנדבים".

מפוני גוש קטיף גם הם התעניינו האם משרד הרווחה פועל למענם. "אוכלוסיית גוש קטיף מהווה חלק נכבד מאוכלוסיית הדרום", אמר איצקוביץ' והוסיף כי יש טיפול מיוחד בנושאים הללו בימי שגרה וכמובן גם בימי הלחימה.

נכד מודאג סיפר כי לסבו אין בבית ממ"ד והוא מסרב להתפנות למקלט. הנכד שאל האם שולחים עובדים סוציאליים לאנשים המסרבים להתפנות? "אנחנו מכבדים את החלטת האנשים להישאר בביתם", אמר מנכ"ל משרד הרווחה והציג כדוגמה את בית האבות ביד מרדכי שם החליטו הקשישים שהם לא מוכנים להתפנות. "אנחנו מצדיעים להם על החוסן שלהם", אומר המנכ"ל.

היום ובשבוע שעבר נורו טילי קטיושות לעבר יישובי בצפון - מה עושה באזור משרד הרווחה? שאל גולש אחר. לדברי איצקוביץ' משרד הרווחה פיזר את אנשיו גם בצפון הארץ לאחר שנתקבלו התרעות באשר לפתיחת חזית נוספת בצפון. "אנחנו מתורגלים היטב, בעקבות מלחמת לבנון השנייה עשינו פעולת מיפוי ואם נידרש יש לנו כלים עצומים", מבטיח המנכ"ל.

ברשיות עונים לתושבי הדרום 

משרד התמ"ת עונה לתושבי הדרום

רשות החירום משיבה לתושבי הדרום